وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی گفت: باید تمام ظرفیت های ملی در خدمت مشهد قرار بگیرد تا رویداد پایتخت فرهنگی جهان اسلام در ۲۰۱۷ به بهترین شکل برگزار شود.
به گزارش خبرنگار صبح مشهد، رضا صالحی امیری در نشست خبری مشهدالرضا ۲۰۱۷ که در نمایشگاه مطبوعات تهران باحضور رسانه های کشور برگزار شد اظهار کرد: انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۷ از وقایع مهم فرهنگی جهان اسلام است و این انتخاب آیسسکو نشان از اهمیت مشهد و تاریخ، هویت و فرهنگ غنی این خطه است.
وی حضور مضجع منور رضوی را عامل هویت بخشی به این سرزمین دانسته و تصریح کرد: همه مسلمانان جهان نسبت به امام هشتم ارادت داشته و این علاقه مندی نسبت به مشهد هم وجود دارد.
وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی خاطر نشان کرد: انتخاب مشهد در سال ۲۰۱۷ برای پایتختی فرهنگی جهان اسلام نیازمند مقدماتی است که به همین منظور هم طی ۲سال گذشته بیش از ۴۰۰ جلسه با محوریت این رویداد در سطوح مختلف برگزارشده است.
وی اهداف برگزاری این رویداد را مبتنی بر اساسنامه آیسسکو دانسته و افزود: تحکیم فرهنگ اسلامی، حفظ استقلال اندیشه اسلامی و جلوگیری از تهاجم فرهنگی برای نابودی آن و پاسداری از تمدن اسلامی از جمله اهداف برگزاری رویداد پایتخت فرهنگی جهان اسلام است.
دکتر صالحی امیری بیان کرد: خوشبختانه مشهد مقدس در کارشناسی ها صورت گرفته توسط کارشناسان آیسسکو شایسته این عنوان بوده و باید صدا وسیما و رسانه ها به صورت گسترده به این موضوع به عنوان یک فرصت ارزشمند بپردازند.
۲۰۱۷ فرصتی طلایی برای معرفی مشهد الرضا
وی ۲۰۱۷ را فرصتی طلایی برای معرفی مشهدالرضا و مجالی ارزشمند برای دیپلماسی فرهنگی با جهان اسلام دانسته و تاکیدکرد: دیپلماسی فرهنگی تلاشی برای شناخت و معرفی فرهنگ وهویت ملت ها بوده و اصل بر تعامل و گفتگوهای فرهنگی است.
وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه دیپلماسی سیاسی میان دولت ها و دیپلماسی فرهنگی میان ملت ها شکل میگیرد ادامه داد: دیپلماسی فرهنگی پایدار بوده و بر اشتراکات فرهنگی ملت ها تاکید می کند.
وی مشهد ۲۰۱۷ را افتخاری بزرگ برای ایران دانسته و تاکید کرد: باید تمام ظرفیت های ملی در خدمت مشهد قرار بگیرد تا رویداد پایتخت فرهنگی جهان اسلام در۲۰۱۷به بهترین شکل برگزار شود.
صالحی امیری با اشاره به تشکیل ستادهای مشهد۲۰۱۷ در وزارت ارشاد؛ استانداری خراسان رضوی و وزارت راه وشهرسازی تصریح کرد: علاوه بر اقدامات عمرانی، برنامه های تبلیغاتی که به ویژه در خراسان و مشهد شکل می گیرد معرف نمادی از هویت ملی و شیعی به جهانیان است.
وی با اشاره به برگزاری افتتاحیه رویداد مشهد ۲۰۱۷ که با حضور میهمانان خارجی و مقامات عالی رتبه کشوری برگزار خواهد شد افزود: اقدامات انجام شده برای این رویداد در دوسطح باید اجرا شود؛ اول اقدامات اجرایی و دوم برنامه های تبلیغاتی، که برای این منظور باید صدا وسیما، رسانه ها ونخبگان با تولید خبر و محتوا نسبت به معرفی هرچه بیشتر این رویداد اقدام کنند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان با اشاره به پیگیری های گسترده و توجه ویژه استاندار خراسان رضوی به موضوع مشهد ۲۰۱۷ یادآور شد: این رویداد عاملی برای توسعه گرشگری مذهبی و افزایش توریست به ایران و مشهد شده و باید تلاش نمود از همه ظرفیت های رسانه ای برای تبلیغ این موضوع استفاده شود.