اسلاید شوستون اصلیمشهد 2017پایتخت فرهنگ اسلامی

فرصت “مشهد ۲۰۱۷” به درستی مورد استفاده قرار نگرفته است

کد خبر : 12117

عضو شورای شهر مشهدمقدس گفت: فرصت “مشهد ۲۰۱۷” به درستی مورد استفاده قرار نگرفته است.

به گزارش صبح مشهد به نقل از تسنیم از مشهد مقدس، مسعود ریاضی در دومین اجلاس ملی میزبانی ایرانی اسلامی اظهار داشت: اتفاقی که برای داستان و یا جریانی مانند مشهد ۲۰۱۷ اتفاق افتاده فرصتی ویژه برای این شهر مقدس بود و متاسفانه در ۹ ماهی که از این سال گذشت به‌خوبی استفاده نشد.

وی افزود: مشهد به عنوان یک شهر زیارتی، شهری سیاحتی هم هست و متاسفانه وقتی سردرگمی‌هایی در این تعریف باشد نتیجه موفقی هم نخواهیم داشت.

عضو شورای شهر مشهد با بیان اینکه میزبانی از مهمانان امام رضا(ع) افتخاری بزرگ برای مشهدی‌ها است، خاطرنشان کرد: باید در سایه امام هشتم(ع) به همه دیدگاه‌ها احترام گذاشته شود؛ عناوین دومین کلان‌شهر کشور، پایتخت معنوی ایران و غیره نباید در حد شعار باشد و مشهدی‌ها ساکنان گرامی‌ترین شهر ایران هستند.

وی بیان کرد: میزبان زائر امام رضا(ع) چون و مهمان امام مهربانی‌ها را دوست دارد در مسیر ارائه برترین خدمت و میزبانی تلاش می‌کند.

محمدهادی مهدی‌نیا، دیگر عضو شورای شهر مشهد نیز در این برنامه اظهار داشت: درباره اهمیت حوزه گردشگری سخن کم گفته نشده، اما امروز از زاویه دیگری که معماری و عمران است بیشتر صحبت شود. اگر به بازدیدی از مراکز گردشگری سایر کشورها کرده باشیم شاهد آن هستیم که درصد زیادی از توریسم آن‌ها به معماری معاصر و تاریخی آن‌ها به‌صورت همزمان وابسته است.

عضو شورای شهر مشهد با بیان اینکه در کشورمان هچ بنایی نداریم که این اهمیت و قابلیت را داشته باشد که به عنوان جاذبه گردشگری از آن استفاده بکنیم، خاطرنشان کرد: دوره تاریخی سازه‌های معماری حداکثر به ۳۰ تا ۴۰ سال قبل برمی‌گردد، همچون بقعه طوس، خیام، موزه نادری وغیره و باید بگوییم چه کرده‌ایم که نتواتسته‌ایم جاذبه‌های گردشگری معماری را ایجاد کنیم و به‌وسیله اینگونه مراکز ضریب حضور گردشگران را بالا ببریم.

مهدی‌نیا تصریح کرد: همان درصد اندک گردشگران ما به بعد سازه‌های معماری‌مان مانند تخت جمشید، منار جنبان، ارگ بم و غیره برمی‌گردد، البته بناهای معاصر هم می‌تواند جذب گردشگری ماندگار داشته باشد.

وی با بیان اینکه اگر امروز انتقاداتی به طرح بافت پیرامون حرم مطهر رضوی وجود دارد به‌دلیل ساختمان‌های بدقواره شکل‌گرفته در اطراف این مکان مقدس بوده است، تاکید کرد: بی‌شک با دقت و برنامه‌ریزی و عملکرد درست در آینده نزدیک می‌توانیم شاهد رشد گردشگری در این بخش باشیم.

امیر شهلا، دیگر عضو شورای شهر مشهد نیز در این برنامه اظهار داشت: بحث برندسازی و برندینگ در مشهد مغفول واقع شده و اگر از سبد گشودگی اقتصاد کشور بتوانیم میزان تولید ثروت و ارزش افزوده را بالا ببریم از سرمایه‌های مالی، اجتماعی، انسانی و غیره استفاده مطلوب‌تری خواهیم داشت.

وی افزود: سالانه بیش از ۳۰ میلیون زائر و گردشگر به مشهد سفر می‌کنند که ۳ میلیون نفر از آن‌ها و معادل ۱۰ درصد این عدد زائران و گردشگران خارجی هستند و امروزه ضریب پایایی و ماندگاری آن‌ها از ۴ روز به ۲٫۵ روز کاهش یافته و این مهم نشان از آن دارد که برای جذب و نگهداشت آن‌ها برنامه خاصی نداشته‌ایم.

عضو شورای شهر مشهد با بیان اینکه به‌جز موضوع زیارت، سایر اوقات گردشگران به بطالت می‌گذرد، خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی گردشگرانی که مشهد سفر کرده‌اند رفتن از مشهد را به ماندن در این شهر ترجیح می‌دهند.

شهلا با اشاره نامگذاری سال ۲۰۱۷ به نام سال، فرهنگ و تمدن اسلامی، تصریح کرد: متاسفانه این نام به ایجاد نماد، شناسه و برندی برای شهری که معتقدیم یکی از ثروتمندترین شهرهای ایران و بلکه خاورمیانه در حوزه مفاخر بوده تبدیل نشده است. با بهره‌برداری از این مفاخر و با افزایش ضریب پایایی در این روند حرکتی موثر ایجاد می‌کنیم تا با آن پویایی و نشاط به مشهد برگردد.

عضو شورای شهر مشهد با اشاره به اینکه از اهم وظایف شورای  پنجم شهر مشهد احیاء شهر طوس و آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی است، بیان کرد: در این نظام شورایی کمیسیون ویژه‌ای با عنوان عمران و توسعه افزوده شده و در طول چند هفته گذشته جلساتی را در جهت احیاء طوس تشکیل داده که ثمرات آن را در ۴ سال آتی خواهید دید و تلاش ما بر این است تا از محرومیت و محدودیت درآییم و به‌جز حرم مطهر رضوی به دیگر مفاخر بپردازیم.

شهلا گفت: ما از ایده‌های و فکرهای نیروهای نخبه و جوان شهرمان در جهت رشد، اعتلا و شکوفایی مشهد استفاده می‌کنیم و شورای پنجم خود را اخلاقاً متعهد می‌داند تا حامی ایده‌های خلاق باشد تا همه مردم در ساخت و آبادانی شهرمان مشارکت داشته باشند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده − 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن