اجتماعیستون اصلی

امام‌شناسی یک ضرورت تاریخی برای نخبه نقش‌آفرین نظام اسلامی است

کد خبر : 5507

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: امام‌شناسی یک ضرورت تاریخی برای نخبه نقش آفرین نظام اسلامی است.

به گزارش صبح مشهد به نقل از تسنیم، آیت‌الله سید‌احمد علم‌الهدی ظهر امروز در همایش ملی «مدرسه دانشجویی روح‌الله» که در محل تالار فردوسی مجتمع علی شریعتی جهاد دانشگاهی مشهد برگزار شد، اظهار داشت: شما دانشجویان به‌عنوان افسران جنگ نرم با مبارزه استکبار و کفر این سعادت نصیبتان شد که یک دوره آموزشی ایدئولوژیک را از جوار ثامن الحجج(ع) آغاز کنید.

وی با بیان اینکه کسانی که زندگی خود را به ولایت امام رضا(ع) بسپارند از یک پشتوانه محکم در برابر حوادث، تاریکی‌ها و ابهام‌هایی که در زندگی انسان وجود دارد برخوردار است گفت:  امیدوارم این سفر به بارگاه امام رضا(ع) یک پشتوانه معنوی سازنده برای همه عمر شما باشد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌رضوی خاطرنشان کرد: مسئله شناخت اندیشه امام یک ضرورت برای روشن‌اندیش و نخبه نقش‌آفرین در جامعه و نظام ما است که در این میان خواهران نقش‌آفرین موثر در کشور و جامعه، امام‌شناسی برای آن‌ها یک ضرورت در پیشاپیش سایر ضرورت‌های نقش‌آفرینی است.

آیت‌الله علم‌الهدی تصریح کرد: برکات شخصیتی و فقاهتی امام راحل در حوزه‌های متعددی مورد توجه است؛ در حوزه عملیاتی مبارزه با نظام ستمشاهی و در حوزه تربیتی، پرورش ملت بصیر آگاه به پا خاسته نمادی از قدرت تربیت امام بود.

امام جمعه مشهد مقدس با بیان اینکه عمر با برکت ایشان گذشت و آنچه از امام باقی مانده توده‌ای از اندیشه‌ها و رهنمودهای سازنده ایشان است گفت: راهبردهایی که جزو اصول قطعی ما در حوزه‌‌های مختلف عملیاتی، سیاسی و اجتماعی قابل تامل است در وصیت نامه امام راحل باقی مانده است.

وی افزود: وصیت نامه ایشان، بیانگر شخصیت جامع امام(ره) در طول عمر با برکت ایشان است؛ در واقع امام خود را در این وصیت نامه از نظر جامعیت اندیشه و راهبرد فکری نشان دادند و این وصیت نامه یک موجود زنده در عرصه نظام است تا راهبرد واقعی ملت تا ظهور امام زمان (عج) باشد.

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه این وصیت نامه بهترین درس امام شناسی را برای ما دارد گفت: این وصیت نامه که توده‌ای از اندیشه‌ها و راهبردهای امام است با حدیث ثقلین پیامبر اسلام (ص) آغاز شده و این حدیث از ذخائر ارزشمند پیامبر است و اینکه ما ادعا می‌کنیم اسلام ما شیعیان اسلام ناب محمدی است مستند آن حدیث شریف ثقلین است.

وی تصریح کرد: دو نقل ضعیف در مورد این حدیث وجود دارد که کتاب الله و سنت را بیان می‌کند و جریان وهابی و تکفیری به این دو نقل ضعیف استناد می‌کنند اما اسناد متواتر وجود دارد که کتاب الله و عترت را به عنوان دو وزن اصلی معرفی می‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌رضوی درباره اینکه چرا وصیت نامه مهم و سیاسی امام که می‌خواهد انقلابی را در طول قرن‌ها رهبری کند و مانیفست اصلی انقلاب است با این حدیث به جای آیه‌ای از قرآن یا احادیث سیاسی آغاز می‌شود گفت: علت اصلی این امر اعلام خبر برای انقلاب و تبیین یک عبرت از انقلاب اسلامی پیامبر(ص) است.

آیت‌الله علم‌الهدی افزود: نقطه ارتجاع انقلاب اسلامی پیامبر (ص) از نادیده گرفتن حدیث ثقلین آغاز شد چرا که این دو باهم آمیخته‌اند و قابل تفکیک نیست پس نادیده گرفتن آن سبب بازگشت نظام الهی اسلامی به نظام عشیره‌ای و قبیله‌ای دوران جاهلیت شد.

وی با بیان اینکه امام خمینی ۷۲ ملت شدن مسلمانان و اختلاف آنان را به دلیل این بیان می‌کند که آنان قرآن را منهای عترت در نظر گرفتند گفت: طبق بیان امام اگر در نظام جمهوری اسلامی نیز قانون اساسی را منهای ولایت بپذیرند همان بلای امت اسلام بر سر امت انقلاب اسلامی می‌آید پس بنیان و محور بقای این انقلاب با تمام اصول و نوامیسش بستگی به این دارد که رهبری و قانون اساسی از هم تفکیک نشوند و باهم جریان داشته باشند.

آیت الله علم الهدی افزود: شخصیت اعجازی قرآن سبب شد اسلام محفوظ بماند اما قانون اساسی شخصیت اعجازی ندارد تا اصل انقلاب را حفظ کند پس اگر جریان قدرت یک اصل را بپذیرد و بقیه را زیر پا بگذارد مسیر انقلاب منحرف می‌شود چرا که آنچه در نظام حاکم اصل است ولایت رهبری است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی تصریح کرد: هر حاکمیتی غیر از حاکمیت الله، طاغوت است و اصل ولایت متعلق به خدا است؛ در واقع امامت انتسابی و انتخابی نیست بلکه ساختاری است و خداوند مظهر خود را به عنوان یک موجود ممتاز ساخته پس در حال حاضر که امام معصوم ما رسالت جهانی سازی دارند و غائب هستند ولی فقیه به عنوان ولایت امام زمان رهبری می‌کند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: کسی که مبحث ولایت را قبول ندارد در ایمانش بحث است؛ چرا که لیبرال دموکرات مشرک است و هر حاکمیت غیر از حاکمیت الله کفر است، پس تمام کسانی که به دو اصل ولایت فقیه رهبری و قانون اساسی اعتقاد دارند و این دو رکن را اصل قرار می‌دهند، خودی هستند در واقع یک عنصر ولایت گرا می‌تواند آدم اصلاح گر، اصولگر و غیره با هر بینش و اندیشه‌ای باشد و در صورتی که این دو اصل را نپذیرد غیر خودی است.

آیت الله علم الهدی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در سالگرد امام خمینی (ره) خطر تحریف امام را گوشزد کردند گفت: دو جریان امام را تحریف می‌کنند؛ یک جریان که اصطلاح کاریزما را برای امام به کار می‌برند که تعبیر ماکس وبر است و می‌خواهند عبودیت امام در درگاه خدا را از بین ببرند و ایشان را به عنوان یک رهبر سیاسی جدا از شخصیت عبودیت در درگاه خدا و وابستگی به امام زمان(عج) تعریف کنند.

وی خاطرنشان کرد: نقطه دیگر خطر متحجرین است که از جریان سکولار خطرناک‌تر است و بیان می‌کنند که آیت الله خمینی یک مرجع تقلید بوده که فوت کرده‌اند و باید به دنبال مرجع تقلید دیگری باشیم، در واقع این تصویر که «امام تمام شده است» مسئله امام راحل را در برابر امام عزیز، عظیم و عزت آفرین قرار می‌دهد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه این جریان امام را فقط با قداست مرجعیت معرفی می‌کنند و رهبری سیاسی ایشان را کنار می‌گذارند گفت: متحجرین امام را به عنوان یک انقلاب و سیاست ساز که راهبرد را جلوی ملت قرار داده تا به نقطه نهایی که همان ظهور امام (عج) است برسند، در نظر نمی‌گیرند و تحریف امام به وسیله این جریان به مراتب خطرناک‌تر است.

وی خاطرنشان کرد: شخصیت امام، امروز در مقام معظم رهبری زنده است و جریان دارد و ایشان در خاصیت استکبار ستیزی و رهبری فکری در همان نقطه‌ای ایستاده‌اند که سالها پیش امام ایستاده بود در واقع فکر امام را در فکر رهبری می‌بینیم.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه ۲۷ سال از فوت امام گذشته اما همچنان امام مقابل چشم ما است و راهبرد و رهنمودهای ایشان در مقام معظم رهبری متجلی می‌شود گفت: یک سیاستمدار غربی گفته بود: «در قرن اخیر در دنیا رهبری به قدرتمندی امام خمینی وجود نداشته که از داخل مقبره نیز به دنیا حاکمیت می‌کند».

آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: دو جریان برای امام شناسی و جلوگیری از تحریف امام وجود دارد که جریان سمعی، مطالعه وصیت نامه ایشان و جریان بصری، تابلوی امام یعنی مقام معظم رهبری است و امید است به برکت امام شناسی، جبهه استکبار ستیزی در مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌ها تقویت شود.

 

 

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن