اجتماعی

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی:

اورژانس اجتماعی فعالیت طلایی بهزیستی است/امکانات‌مان باید چهار برابر شود

کد خبر : 53633

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: یکی از فعالیت‌هایی که در بهزیستی به عنوان فعالیت طلایی انجام می‌شود، اورژانس اجتماعی است، در حال حاضر ۲۰۳ نیرو در سراسر استان داریم که اگر بخواهیم پاسخگو باشیم نیروها و امکانات ما باید تا چهار برابر افزایش یابد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از ایسنا خراسان رضوی، مسعود فیروزی امروز، ۲۴ تیر ماه، در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته بهزیستی که در محل اداره کل بهزیستی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: شعار امسال هفته بهزیستی «برای مردم برای به زیستن» است. ما در بهزیستی در کف میدان بدون هیچگونه ادعایی تمام تلاش خود را می‌کنیم تا در حد بضاعت و با تجمیع همه امکانات دولتی و مردمی به افراد در مشکلات و گرفتاری‌هایشان خدمت‌رسانی کنیم.

وی بیان کرد: بهزیستی استان وظایف بسیار متعددی دارد که پیش از تولد افراد شروع می‌شود، در حین دوران زندگی آن‌ها ادامه دارد و حتی با فوت جامعه هدف نیز پایان نمی‌یابد و بعد از فوت ممکن است خانواده نیز تحت پوشش قرار بگیرند. دو گروه افراد شامل افراد دارای معلولیت و افرادی که در حوزه اجتماعی و حمایتی نیاز به خدمت دارند جامعه هدف ما هستند.

آسیب‌های اجتماعی یکی از معرکه‌هایی است که دشمنان برای ضربه زدن به نظام به آن امید بسته بودند

فیروزی افزود: آسیب‌های اجتماعی یکی از معرکه‌هایی است که دشمنان امید بسته بودند که از این طریق در ضربه زدن به نظام موفق باشند. بهزیستی در پیشگیری از آسیب‌ها و معلولیت‌ها، حوزه کمکی به تمام بخش‌های دیگر، مشارکت‌های مردمی، اشتغال و مسکن نیز فعالیت دارد. بهزیستی خراسان رضوی ۶۰ وظیفه و ۱۷۰ فعالیت دارد.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه ۱۴۰ هزار فرد دارای معلولیت در بهزیستی استان پرونده دارند، عنوان کرد: جمعیت هدف حوزه اجتماعی و حمایتی حدود ۷۰ هزار نفر است. در مجموع ۲۱۰ هزار پرونده برای ارایه خدمت در بهزیستی داریم که با احتساب اعضای خانواده ۷۰۰ هزار نفر می‌شوند یعنی ۱۰ درصد یا بیشتر جمعیت استان جامعه هدف بهزیستی هستند.

وی ادامه داد: در سال گذشته ۳۰۰ میلیارد تومان برای یارانه مراکز شبانه‌روزی افراد دارای معلولیت و ۱۲۰ میلیارد تومان برای مراکز توانبخشی روزانه افراد دارای معلولیت یارانه پرداخت کردیم. همچنین ۵۰ میلیارد تومان حق پرستاری و ۵۰۰ میلیارد تومان مستمری پرداخت شده است. ۱۱۱۱ مسکن تحویل جامعه هدف و برای امسال بیش از ۱۴۰۲ واحد هدف‌گذاری شده است. حدود ۳۰۰ مرکز شبانه‌روزی در سطح استان داریم که ۲۰ هزار نفر به صورت شبانه‌روزی در این مراکز ساکن هستند.

فیروزی خاطرنشان کرد: بهزیستی خراسان رضوی به اذعان مسئولان بهزیستی کشور در طراحی ایده‌ها و نظرات جدید، خلاقیت‌ها و طرح‌های منحصر به فرد پیشگام بوده که آخرین طرح آن طرح بهسرا بود. این طرح با همکاری بهزیستی و دادگستری استان با موضوع شیرخوارگاه بدون فرزند در دستور کار قرار گرفت که موجب می‌شود سرعت سازوکار فرزندخواندگی را افزایش دهد.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی اضافه کرد: کار دیگر که ابتدا در استان خراسان رضوی کلید خورده، خانواده‌های دریادل و بزرگی هستند که فرزندان نیازمند درمان را به فرزندخواندگی قبول می‌کنند. تاکنون ۱۵۲ فرزند نیازمند به درمان یا دارای معلولیت در کشور توسط این خانواده‌ها به فرزندخواندگی قبول شدند.

پرونده مژده در حال طی مراحل قضایی است

وی در خصوص آخرین وضعیت پرونده مژده، دختری که سال گذشته در یکی از مراکز بهزیستی اقدام به خودکشی کرد، گفت: در این رابطه اقداماتی که باید توسط ما انجام می‌شد را انجام دادیم و باید منتظر برخی اقدامات دیگر باشیم. فاصله بین زمانی که بنده از موضوع خبردار شدم چندان طولانی نبود و در کمتر از چند دقیقه به معاونت دادستان اطلاع‌رسانی کردم و در محل حضور پیدا کردیم.

فیروزی بیان کرد: در این خصوص پرونده‌ای در دادسرا تشکیل شده است. فیلم‌هایی که نیاز بود و همچنین گزارش‌ها را تقدیم کردیم. معاون دادستان همان شب در مرکز حضور پیدا کرده و پرونده‌ها، دست نوشته‌ها و وسایل شخصی متوفی را بررسی کردند. با دوستان ایشان مصاحبه‌هایی انجام شد و افرادی که دادسرا برای ارائه توضیحات به ما اعلام کردند را اعزام کردیم. تاکید ما به همکاران این بود که همه مسائل را شفاف و صادقانه مطرح کنند.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی افزود: پرونده به لحاظ قضایی در حال طی قانونی مراحل است. اطلاعی ندارم که به چه مرحله‌ای رسیده و منتظریم اعلام شود. نظریه پزشکی قانونی کامل اعلام شد و در اختیار قاضی و بازپرس قرار گرفت. به جهت سازمانی تیمی از بهزیستی کشور حضور پیدا کردند و محل را به صورت دقیق مورد ارزیابی و بررسی قرار دادند. شرایط، نکات ایمنی مرکز، پرونده‌های پزشکی، روانپزشکی، مددکاری و اداری و بازدیدهایی که یک ماه قبل از موضوع اتفاق افتاده بود، بررسی شد.

وی ادامه داد: یک ساعت بعد از واقعه پرونده‌ها در اختیار معاون دادستان قرار گرفت که شائبه پرونده‌سازی را به صفر می‌رساند. قصور مشخصی مشاهده نشد. روانپزشک به صورت هفتگی وی را ویزیت کرده بود. در طول یک ماه قبل از حادثه نیز بازدیدهای مکرری از مرکز انجام شده بود. تلاش ما این است این اتفاقات به حداقل ممکن و حتی صفر برسد.

فیروزی اضافه کرد: بعد از این اتفاق چندین دوره برای تمام مربیان و مسئولان مراکز صرفا در خصوص خودکشی و پیشگیری از اقدام به خودکشی برگزار و در رابطه با امور فراغتی آن‌ها برنامه‌هایمان را قوی‌تر کردیم. ما در بهزیستی دو همکار روانپزشک مشغول به کار داریم و برای اینکه شائبه‌ای در خصوص همکار بودن این روانپزشکان پیش نیاید با روانپزشک‌های زبده و باتجربه‌ای خارج از سازمان قرارداد بستیم که هفتگی تمام مراکز ما را بررسی می‌کنند.

انجام ۱۰۱ هزار و ۶۲۹ غربالگری شنوایی در سال ۱۴۰۱

وی با اشاره به اینکه یک بخش از فعالیت‌های ما غربالگری است، تصریح کرد: غربالگری‌های ما شامل شنوایی نوزادان، شنوایی سه تا پنج سال، بینایی و ژنتیک است. غربالگری شنوایی بسیار ضرورت دارد. در سال گذشته برای ۱۰۱ هزار و ۶۲۹ نوزاد در زایشگاه با ضریب نفوذ بیش از ۹۸ درصد غربالگری شنوایی انجام شده است. استان ما با این آمار در کشور پیش‌قراول است. امروزه پذیرش کودکان دارای اختلال شنوایی در مدارس عادی ۱۰۰ درصد است.

فیروزی افزود: کاشت حلزون توسط وزارت بهداشت و درمان انجام می‌شود که دولت به ازای هر کاشت حلزون ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان هزینه می‌کند. هزینه برای افراد زیر ۴ سال رایگان انجام می‌شود. بهزیستی بابت مبلغ باقیمانده ۴ تا ۵ میلیون تومان پرداخت و برای تعمیر و تعویض نیز بدون محدودیت خدمات ارایه می‌کند. در سال گذشته ۳۷ هزار غربالگری سه تا پنج سال، ۴۰۰ هزار غربالگری بینایی و ۱۰۱ هرار غربالگری شنوایی انجام شده است.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی در خصوص فرزندخواندگی گفت: در عین تسهیلگری که در زمینه فرزندخواندگی انجام دادیم تا در حداقل زمان ممکن کار انجام شود اما حساسیت ما و دادگاه در رابطه با سرنوشت بچه‌ها سختگیرانه است. به محض انجام فرزندخواندگی قطعی، بررسی صدور شناسنامه تا دو سال زمان می‌برد که مشخص شود شرایط خانواده برای نگهداری ادامه‌دار هست یا نه.

وی با اشاره به کودک‌همسری عنوان کرد: کودک‌همسری ارتباط مستقیمی با ما ندارد. اگر جرم‌انگاری شده باشد در بخش‌های مرتبط به خود پیگیری می‌شود. قبل از این اتفاق باید به جامعه هدف اطلاع‌رسانی لازم را داشته باشیم و بعد از آن نیز آسیب‌هایی که ممکن است بر اثر این اتفاق حادث شود به ما برمی‌گردد.

برای جمع‌آوری معتادان متجاهر سالانه ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است

فیروزی با بیان اینکه برای جمع‌آوری معتادان متجاهر با تعداد ۶ تا ۷ هزار نفر در ۲۳ مرکز استان سالانه ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، تصریح کرد: ما در حال حاضر محدودیت فضا نداریم و اگر امسال منابع مالی تامین شود مشکلی نسبت به افزایش ظرفیت‌هایمان نداریم. ظرفیت پذیرش نسبت به چند سال پیش سه تا چهار برابر افزایش پیدا کرده است.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی در خصوص ساماندهی کودکان کار و خیابان بیان کرد: سال گذشته حدود ۱۵۰۰ کودک کار و خیابان ساماندهی شدند که ۶۵ تا ۷۰ درصد آن تابعیت ایران نداشتند و غالبا از کشور افغانستان بودند. کمتر از نیم درصد آن‌ها کودکان بی‌سرپرست هستند که پدر و مادر ندارند، کمتر از ۱۵ درصد تک‌والدی و ۸۵ درصد دارای پدر و مادر هستند. کمتر از ۵ درصد کودکان کار سابقه سومصرف مواد مخدر داشتند. از دید لیدرها این کسب و کار است.

وی ادامه داد: در زمینه کودکان کار و خیابان خانواده‌ها دو دسته هستند. یک دسته از روی ناآگاهی یا به دلیل مطلع نبودن فرزند خود را وارد کار می‌کنند که قبل از جمع‌آوری و غربالگری هشدارها داده شده و از آنها تعهد گرفته می‌شود. دسته دوم خانواده‌هایی هستند که روی کار کودک حساب کردند، بنابراین کودکان بعد از غربالگری به مراکز قرنطینه ما منتقل و اقدامات لازم برای خانواده انجام می‌شود. اگر خانواده شرایط نگهداری فرزند را داشته باشد تحویل خانواده شده در غیر این صورت ‌به مراکز بهزیستی منتقل می‌شوند.

فیروزی اضافه کرد: معاون دادستان طرحی با عنوان ناظر تهیه کردند. در این طرح دنبال افرادی هستیم که به بهزیستی مراجعه کرده و به عنوان ناظر اعلام همکاری کنند. آدرس و اسم را در اختیار این افراد می‌گذاریم تا نظارت کنند خانواده‌ای که تعهد داده آیا به تعهد خود پایدار مانده است یا خیر.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی در خصوص تخلف در مراکز مختلف گفت: حدود ۱۷۴۰ مجوز داریم که حوزه فعالیت آن‌ها در زمینه‌های مختلف است. کمیسیون نظارت هرگونه تخطی از دستورالعمل‌های تخصصی و نظارتی را رصد می‌کند و بسیار سختگیرانه نسبت به این موضوع رفتار می‌کنیم. پرونده‌های تخلف از نصب تعداد کم ‌دوربین در مرکز، تخلف از دستورالعمل‌ها و نوع برخورد نامتناسب یک مربی متفاوت است.

وی افزود: در مرحله اول برای رفع ایرادات تذکر داده می‌شود و در صورت اجرا نشدن مرحله بعد اخطار و اعلام تعطیلی است. علاوه بر بازدیدهای دائمی، هر سه ماه یک بار نهضت بازدید از مراکز را راه‌اندازی کردیم. از تمام مراکز حداقل در سال چهار بار توسط رئیس شهرستان و کارشناس مسائل مرکز بازدید به عمل می‌آید.

اورژانس اجتماعی در سال گذشته به ۲۱ هزار و ۹۴۱ نفر خدمت‌رسانی کرده است

فیروزی با بیان اینکه یکی از فعالیت‌هایی که در بهزیستی به عنوان فعالیت طلایی انجام می‌شود، اورژانس اجتماعی است، عنوان کرد: ۱۲۳ تنها مرجع مداخله در موضوعات مربوط به فوریت‌های اجتماعی است. یکی از مهم‌ترین کاستی‌های اورژانس اجتماعی محدودیت امکانات ‌و منابع است. ۲۰ تیم اورژانس در استان داریم که به صورت شبانه‌روزی فعالیت‌های اساسی را انجام می‌دهند.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی ادامه داد: در دوران کرونا در سال‌های ۹۸ و ۹۹، ۱۰۱ هزار و ۷۲۹ تماس، حضور و مداخله داشتیم. با توجه به شرایط کرونا خانه‌نشینی‌ها موجب کودک‌آزاری، همسرآزاری و خشونت‌های خانگی شد، بنابراین تمام امکانات را در سایر بخش‌ها هم بسیج کرده بودیم. در سال ۱۴۰۰ به ۲۰ هزار و ۳۵۷ نفر و در سال گذشته به ۲۱ هزار و ۹۴۱ خدمت‌رسانی کردیم. همچنین ۸۷۱۲ خدمت سیار و ۶۳۷۵ مداخله در بحران داشتیم.

وی اضافه کرد: تمام تماس‌ها و اعزام تیم‌ها در استان از طریق مشهد اتفاق می‌افتد. همه تماس‌هایی که با اورژانس گرفته شده ضبط می‌شود و هر ادعایی از طرف ما قابل بررسی است. ما این تماس‌ها را به صورت تصادفی نیز بررسی می‌کنیم. گاهی پشت خط ماندن زیاد است. تلاش می‌کنیم در اورژانس موثرتر عمل کنیم. در حال حاضر ۲۰۳ نیرو در سراسر استان داریم که اگر بخواهیم پاسخگو باشیم نیروها و امکانات ما باید تا چهار برابر افزایش یابد.

فیروزی با اشاره به اینکه در حوزه حمایتی، اجتماعی و افراد دارای معلولیت یک نفر پشت نوبت مستمری نداریم، تصریح کرد: مستمری تمام مددجویان واجد شرایط به آن‌ها پرداخت می‌شود که حدود ۱۱۶ هزار نفر شامل ۹۵ هزار نفر در حوزه توانبخشی و حدود ۲۰ هزار نفر در حوزه اجتماعی و حمایتی هستند.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: تعداد افرادی که حق پرستاری دریافت می‌کنند بسیار کم است. ما ۱۳، ۱۴ هزار نفر پشت نوبت حق پرستاری ثبت کردیم اما از این میزان حدود ۳۰۴۰ نفر حق پرستاری می‌گیرند. در این راستا شاید گشایشی اتفاق بیفتد و تعداد آن‌ها بیشتر شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده − پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن