پایتخت فرهنگ اسلامی

رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد:

آمار جامع و دقیقی از سفر زائران به مشهد وجود ندارد

کد خبر : 54468

رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد با اشاره به اینکه در حوزه سفر با یک چالش آماری روبه‌رو هستیم، گفت: آمار جامعی که بتوانیم مبتنی بر آن برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشیم، در اختیار نداریم.

به گزارش صبح مشهد به نقل از ایسنا، حسین باغگلی دوشنبه ۱۳ شهریورماه، در نشست خبری اعلام برنامه‌های دهه آخر صفر که در سالن شهدای شهرداری برگزار شد، اظهار کرد: به طور طبیعی یک انتظار ویژه از شهر مشهد در دهه پایانی صفر وجود دارد. میلاد و شهادت امام رضا(ع) دو قله ویژه‌ای است که در برنامه‌های مذهبی مشهد موضوعیت دارد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در دهه کرامت ومیلاد امام رضا(ع) تشریح کرد: امسال در دهه کرامت و میلاد امام رضا(ع) اتفاقات ویژه‌ای رقم خورده است. امیدواریم در دهه پایانی صفر نیز از همکاری‌هایی که از ۲ ماه گذشته در شهرداری و دستگاه‌های خارج از شهرداری آغاز شده، بتوانیم اتفاقات خوبی را رقم بزنیم.

مدیر ستاد دهه پایانی صفر خاطرنشان کرد: این رویداد یک رویداد ملی و بلکه بین‌المللی برای شهر مشهد است. تمام دستگاه‌های مسئول در شهر مشهد تلاش می‌کنند در کنار یکدیگر و با همدلی فضایی مطلوب را برای زائران علی بن موسی الرضا فراهم کنند. یکی از کلیدی‌ترین و موثرترین دستگاه‌ها به صورت طبیعی، شهرداری است. علت آن هم این است که بخش قابل توجهی از زیرساخت‌های شهری و زمینه‌سازی برای ارائه خدمات در این موقعیت در حوزه شهرداری تعریف شده است.

وی ادامه داد: با توجه به حساسیتی که این موقعیت برای شهرداری داشته از سال گذشته ستاد ویژه دهه پایانی صفر تشکیل شده است. مسئولیت این ستاد بر عهده معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد است.

باغگلی در خصوص کمیته‌های تشکیل دهنده ستاد ویژه دهه پایانی صفر عنوان کرد: این ستاد امسال ۷ کمیته دارد. کمیته دهه پایانی صفر ویژه شهرداری است. در خارج از شهرداری نیز مانند فرمانداری و استانداری ستاد دهه پایانی صفر وجود دارد. تفاوت این ستادها این است که ما در شهرداری هماهنگ‌کننده دستگاه‌های داخلی برای اجرای ماموریت‌هایی که بر عهده ما است هستیم. اصلی‌ترین ماموریت‌هایی که ما برای خود تعریف کردیم در بخش مباحث حوزه خدمات شهری است. در فرمانداری مجموعه دستگاه‌های شهری حضور دارند و در استانداری نیز ماموریت‌هایی در سطح استان برای استفاده از ظرفیت سایر شهرستان‌ها انجام می‌شود.

وی ادامه داد: اصلی‌ترین ماموریت‌هایی که ما برای خود تعریف کرده‌ایم در ۳ حوزه کلی خدمات شهری، حمل‌ونقل و ترافیک و حوزه سوم با توجه به ماهیت فرهنگی این برنامه‌ها زمینه‌سازی برای مشارکت مردم و توسعه فرهنگی این رویداد است.

رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا شهرداری دیگر شهرها در این ایام به شهرداری مشهد کمکی می‌کنند، گفت: از سال گذشته و بر اساس رایزنی‌هایی که انجام شده، شهرداری تهران ارائه کمک‌هایی را آغاز کرده است. امسال نیز فکر می‌کنم تعدادی سرویس بهداشتی و نانوایی سیار در اختیار مشهد خواهند گذاشت. در عین حال در دستور کار ما است که تلاش کنیم برای سال‌های آینده میزان مشارکت شهرهای دیگر را بیشتر کنیم. در همین خصوص استانداری خراسان رضوی شهرهایی که در مسیر حرکت زائرین به سمت مشهد هستند را به خدمت‌رسانی موظف کرده است.

پیگیری اسکان اضطراری بر عهده شهرداری است

باغگلی با اشاره به اینکه ما در حوزه اسکان مسئولیت مستقیم نداریم، تصریح کرد: در واقع ما حوزه اسکان اضطراری را پیگیری می‌کنیم. به عبارت دیگر پس از پر شدن مراکز اسکان رسمی ما وارد عمل خواهیم شد.

وی در خصوص ارتباطاتی که در این ایام با آستان قدس وجود دارد، بیان کرد: ما در بخش‌های فرهنگی ارتباطات جدی با آستان قدس داریم. ستاد دهه پایانی صفر مختص شهرداری است، اما در برخی کمیته‌های ذیل مجموعه این ستاد به صورت خاص همکاری‌هایی صورت می‌گیرد.

الگوی سفر در دهه پایانی سفر به صورت ورود کاروان‌های پیاده است

معاون شهردار مشهد با بیان اینکه دهه پایانی صفر الگوی سفر مختص به خود را دارد، گفت: بررسی‌های ما در سال‌های گذشته حاکی از آن است که بیشترین ورود ما به کاروان‌های پیاده مربوط است. برخلاف ایامی مثل نوروز که افراد بیشتر به صورت خانوادگی به مشهد می‌آیند در ایام دهه پایانی صفر به صورت کاروانی حضور مردم را داریم.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه همکاران ما در مبادی ورودی شهر مشهد هر ساله اطلاعات این کاروان‌ها را از مدیران کاروان می‌گیرند و بر اساس این آمار در سال گذشته حدود ۴۵۰ هزار و ۷۳۳ نفر از زائران پیاده از مبادی ورودی شهر وارد مشهد شده‌اند. ۹۴ درصد این تعداد به صورت کاروانی و به شکل هیاتی وارد مشهد شده‌اند و کمتر از یک درصد به صورت انفرادی، ۴ درصد به صورت خانوادگی و ۱ درصد به صورت جمع دوستانه وارد شهر مشهد شده‌اند.

۲۷ درصد از زائران بیش از ۳ روز در مشهد اقامت دارند

باغگلی افزود: بیشترین سهم ورود زائران پیاده مربوط به محور سرخس است. حدود ۵۳ درصد از زائران پیاده از محور سرخس، ۳۳ درصد از محور نیشابور، ۱۱ درصد از محور چناران و ۳ درصد از محور وکیل آباد وارد مشهد شده‌اند. الگوی رفتار کاروان‌هایی که از جاده کلات به مشهد می‌آیند معمولا به این صورت است که در روز آخر وارد می‌شوند و همان روز هم باز می‌گردند. ۲۴ درصد افرادی که وارد مشهد می‌شوند بلافاصله پس از زیارت باز می‌گردند و در واقع هیچ اسکانی در مشهد ندارند. بیش از ۴۸ درصد این افراد بیش از یک یا ۲ روز اقامت در مشهد داشتند و ۲۷ درصد این افراد بیش از ۳ روز در مشهد ماندگار هستند.

وی با بیان اینکه ما یک چالش جدی در حوزه آمار داریم، تصریح کرد: ما آمار جامعی که بتوانیم مبتنی بر آن برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشیم، در اختیار نداریم. همچنین یک دوگانگی بین مدیران شهری و متخصصان وجود دارد که تامین موقعیت‌های اسکان اضطراری برای زائرینی است که بدون برنامه‌ریزی قبلی وارد مشهد شده‌اند. یک رویکرد حاکی از آن است که ما برای تسهیل زیارت موظفیم که این کار را انجام دهیم. اما رویکرد دوم این است که دامن زدن و ادامه دادن این برنامه‌ها منجر می‌شود که تعداد سفرهای پیش‌بینی و برنامه‌ریزی نشده در طول زمان افزایش پیدا کند و هرچه ما این سمت قدرتمان را بیشتر کنیم حتما عقب خواهیم افتاد. یعنی افرادی که بدون برنامه‌ریزی در چنین ایامی سفر می‌کنند تبدیل به سفیران تبلیغ کننده سفر به مشهد بدون برنامه‌ریزی خواهند شد.

باید تلاش کنیم زائرین با برنامه‌ریزی به مشهد سفر کنند

رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد تصریح کرد: نکته مهم این است که ما اگر بپذیریم مدیریت سفرها به صورت معقول می‌تواند برای ارائه خدمات باکیفیت‌تر کمک‌کننده باشد، باید تلاش کنیم که زائرین با برنامه‌ریزی از شهر خود به مشهد سفر کنند. در این خصوص نیز مشارکت‌هایی با اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و بخش فاوای شهرداری فراهم می‌کنیم که در سفرهای بعدی بتوانیم از مبدا برنامه‌ریزی برای زائران داشته باشیم.

باغگلی با اشاره به الگویی که در سفرهای اربعین وجود دارد، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا الگو و نظام واحدی برای این سفرها وجود ندارد، اضافه کرد: در الگوی اربعین، با توجه به شرایط خاصی که دارد، دولت و نهادهای کشور عراق تمام پروتکل‌هایشان را بر می‌دارند. متاسفانه ما در مشهد به این انسجام نرسیده‌ایم. این موضوع مختص شهرداری نیست و ما در چنین مسائلی تصمیم‌گیرنده اصلی نیستیم. نهادهای بالادستی وجود دارد که در این خصوص تصمیم می‌گیرند. یکی از چالش‌های ما این است که شهرداری در حوزه اسکان هیچ وظیفه‌ای ندارد. چند سال پیش بنا به شرایطی اسکان اضطراری ایجاد شد اما امروز تبدیل به وظیفه شده است. ضمنا وقتی ما ظرفیت‌هایی که به صورت طبیعی داریم را مطرح می‌کنیم دوستان وارد فاز جدیدی شدند که باید موقعیت‌های جدیدی را ایجاد کنید، قرار بود ما از ظرفیت‌های موجودمان برای اسکان کمک بیاوریم اما متاسفانه در طی زمان تبدیل به وظیفه برای شهرداری شد.

وی خاطرنشان کرد: براساس آمار و اطلاعات پیش‌بینی می‌شود امسال احتمالا از افغانستان و پاکستان زائران زیادی داشته باشیم که برنامه‌ریزی‌هایی برای آن‌ها در حوزه استانداری انجام شده است.

معاون شهردار مشهد در خصوص حضور مدیران شهری در برنامه‌های اربعین تصریح کرد: مسئله زیارت امام حسین(ع) و راهپیمایی اربعین با توجه به توصیفی که حضرت آقا درباره این رویداد بزرگ داشته‌اند، با این دقت که هیچ خللی در امور شهری مشهد ایجاد نشود با افتخار در این مراسمات حضور پیدا خواهیم کرد.

وی ادامه داد: ضمنا تمام تیم‌های اعزامی بین ۱۴ تا ۱۶ شهریور باز می‌گردند. همچنین مدیریت برنامه شهرداری در نجف بر عهده معاونت اداری و مالی است. یعنی معاونت خدمات شهری و معاونت فرهنگی که مسئولیت جدی در دهه پایانی صفر دارند مسئولیت مستقیم در راهبری حضوری ندارند و فقط بخشی از همکارانشان در آنجا حضور دارند؛ بنابراین تمرکز ما در مشهد معطوف است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده − 12 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن