یادداشت روز

افزایش نامزدها در خراسان رضوی از اعتماد مردم به انتخابات نشان دارد

کد خبر : 54247

رییس ستاد انتخابات خراسان رضوی گفت: ثبت نام نامزدهای شرکت در انتخابات مجلس در این استان در مقایسه با دوره قبل بیش از سه برابر شده است که از بیداری مردم و اعتقاد آنها به تاثیرگذاری روند مشارکتشان در انتخابات نشان دارد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از ایرنا، سید هادی طباطبایی روز شنبه در نشست خبری اعلام نتایج پیش ثبت نام انتخابات در خراسان رضوی افزود: سه هزار و ۶۷۲ نفر در این استان پیش ثبت نام خود را کامل کردند در حالی که در یازدهمین دوره انتخابات مجلس هزار و ۱۱۴ نفر ثبت نام کردند که رشد بیش از سه برابری را نشان می دهد.

وی ادامه داد: این مشارکت در ثبت نام انتخابات در شرایطی روی داد که دشمنان فضاسازی زیادی برای جلوگیری از مشارکت سیاسی در این انتخابات داشتند اما مشارکت مردم هوشیاری آنها و پایبندی شان به قانون اساسی و انقلاب اسلامی را نشان داد.

معاون سیاسی استاندار خراسان رضوی گفت: در مرحله بعدی ثبت نام، اطلاعات و مدارک ارسالی داوطلبان راستی آزمایی می شود و دستگاه های متولی یک ماه فرصت دارند در خصوص صحت مدارک متقاضیان به صورت مستقیم نتایج را به آنها اعلام کنند و پس از اتمام این مرحله ۲۷ مهرماه ثبت نام قطعی آغاز می شود.

طباطبایی افزود: در این دوره از ثبت نام نامزدهای انتخابات تقریبا ۳۷ درصد از ثبت نام شدگان بین ۳۰ تا ۴۰ سن و ۳۶ درصد بین ۴۰ تا ۵۰ ساله بودند که نشان دهنده مشارکت ۷۳ درصد افراد با شرایط تقریبا جوان و اقبال جوانان به مشارکت و گرم تر شدن تنور انتخابات است.

وی به مشارکت ۸۴ درصدی مردان در ثبت نام دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان اشاره و اضافه کرد: ۵۹۹ نفر از بانوان معادل ۱۶ درصد هم در این فرایند سیاسی مشارکت کردند که در مقایسه با مشارکت ۱۱ درصدی بانوان در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی، رشد پنج درصدی را نشان می دهد.

رییس ستاد انتخابات خراسان رضوی میزان مشارکت حوزویان در ثبت نام انتخابات در استان را چهار درصد عنوان کرد و گفت: ۵۲۰ نفر معادل ۱۴ درصد از ثبت نام شدگان دارای مدرک کارشناسی، ۲ هزار و ۴۵۷ داوطلب معادل ۶۷ درصد دارای مدرک کارشناسی ارشد و ۵۵۷ نفر یا ۱۵ درصد نیز دارای مدرک دکتری هستند.

طباطبایی افزود: از ۱۸ نماینده استان در مجلس شورای اسلامی ۱۶ نماینده پیش ثبت نام خود را کامل کرده اند و ۲ نماینده ثبت نام نکرده اند که یکی از آنها امیرحسین قاضی زاده نماینده سابق حوزه انتخابیه مشهد و کلات و معاون فعلی رییس جمهوری و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران و دیگری محمد صفایی دلویی نماینده مردم گناباد و بجستان است.

وی ادامه داد: ۳۰ نفر از ثبت نام شدگان در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی از مسوولان استعفا داده هستند که ۱۴ نفر در این استان سمت داشته و اکنون استعفا داده اند.

معاون سیاسی استاندار خراسان رضوی گفت: از ۳۴ فرماندار در این استان ۲۰ درصد سابقه فعالیت در وزارت کشور و برگزاری انتخابات را نداشته اند لذا برنامه آموزش فرمانداران و عوامل اجرایی را به دقت و حساسیت پیگیری می کنیم از طرفی برنامه ویژه آموزش انتخاباتی فرمانداران و بخشداران در این استان را پیگیری کرده ایم.

خراسان رضوی در قالب ۱۲ حوزه انتخابیه ۱۸ نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد که از این تعداد پنج نماینده سهم حوزه انتخابیه مشهد و کلات است.

همچنین ۶ نماینده نیز از این استان در مجلس خبرگان رهبری حضور دارند.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری یازدهم اسفند امسال در کشور برگزار خواهد شد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیست − چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن