اجتماعیاستانیاسلاید شوستون اصلیپربازدیدترین ها

ساخت مسکن معیشت‌محور در روستاها/ تحویل ۲۰۰۰ واحد مسکونی در خراسان رضوی

کد خبر : 11739

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: ساخت مسکن معیشت‌محور در دستور کار دولت و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار گرفته است.

به گزارش صبح مشهد، ، عزیزالله مهدیان در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، اظهار داشت: در یک سال گذشته بیش از ۳۰ زلزله در کشور داشتیم که سبب تخریب منازل روستایی شده و یک مورد آن در ۱۶ فروردین ماه امسال در خراسان رضوی بود که سبب  تخریب ۲ هزار واحد مسکونی روستایی شد.

وی افزود: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اقدامات موثری در امر بازسازی و نوسازی واحدهای آسیب‌دیده و تخریبی بر اثر سیل و زلزله داشته است و به حادثه‌دیدگان شهری وام ۳۰ میلیون تومانی با کارمزد ۵ درصد و کمک بلاعوض ۶ میلیون تومانی و روستایی وام ۲۰ میلیون تومانی با کارمزد ۴ درصد و کمک بلاعوض ۵ میلیون تومانی اختصاص می‌دهد و مجموع تسهیلات و کمک‌های اعطائی شهری ۳۶ میلیون تومان و روستایی ۲۵ میلیون تومان بوده است.

معاون امور مسکن روستایی و بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه ۱۷۰۰ پرونده دریافت تسهیلات در خراسان رضوی تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: تعداد خانوارهای حادثه‌دیده ۱۸۰۰ خانوار بوده که ۱۷۰۰ مورد آن جهت دریافت تسهیلات اقدام کرده‌اند و از این تعداد ۱۵۰۰ خانوار وام‌های خود را دریافت کردند.

مهدیان تصریح کرد: اسکله‌بندی، بتون‌ریزی، دیوارکشی و دیگر اقدامات ساخت و ساز واحدها را با مشارکت استان‌های همجوار خراسان رضوی داشته‌ایم و حتی در بحث اسکله‌بندی از حمایت و همکاری آذربایجان شرقی برخوردار شدیم.

وی تاکید کرد: در بحث سیمان تا این لحظه ۳ هزار تن در مناطق زلزله‌زده توزیع شده و میزان ۱۰ هزار تن دیگر هم از فردا در این توزیع می‌شود.

معاون امور مسکن روستایی و بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه تامین بلوک سقفی واحدهای در حال ساخت رایگان است، بیان کرد: با حمایت نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی این بلوک‌ها به‌صورت رایگان در اختیار حادثه‌دیدگان قرار می‌گیرد و در مراحل ساخت واحدها خود خانواده‌ها پای کار هستند و در امر ساخت واحدهای مسکونی خود مشارکت دارند.

مهدیان گفت: به‌جز خدمات ارائه شده مبلغی حدود ۱۰ میلیون تومان جهت تهیه لوازم ضروری منزل به‌صورت بلاعوض در اختیار زلزله‌زدگان قرار می‌گیرد. بخش عمده‌ای از خسارات در بخش دامی بوده و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای هزار واحد دامی تسهیلات ۵ میلیون تومان و به همراه ۳۰۰ هزار تومان کمک بلاعوض اعطا می‌شود، هرچند که این حوزه وظیفه این مجموعه نبوده و متولی آن وزارت جهاد کشاورزی بوده که تسهیلات ۱۰ میلیون تومانی از سوی دولت توسط این وزارتخانه اختصاص می‌یابد.

معاون امور مسکن روستایی و بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با وجود اینکه بخشی از فعالیت‌های اقدامات ساخت و ساز واحدها به‌علت همزمانی با ایام ماه مبارک رمضان به تاخیر افتاد، گفت: با وجود این موضوع شاهد سرعت قابل توجهی در امر ساخت و ساز منازل زلزله‌زدگان خراسان رضوی بودیم و تمام تلاشمان این بوده که پیش از آغاز فصل سرما این واحدها تحویل متقاضیان شود، هرچند که کار ساخت تعدادی از این واحدها به پایان رسیده و هم‌اکنون خانوارها در این واحدها سکونت دارند و واحدهای تحویلی از زمان تحویل به‌مدت ۱۰ سال بیمه می‌شوند.

مهدیان تصریح کرد: ۵ میلیون ۳۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی در کشور داریم که یک میلیون و ۵۵۰ هزار واحد آن اقدام به بازسازی و نوسازی کرده‌اند و یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد در مقابل حوادث ایمن و مقاوم هستند و در گذشته ۹ درصد واحدها ایمن و مقاوم بودند که امروزه به ۴۰ درصد رسیده و بنا داریم که تا سال ۱۴۰۰ این عدد را به ۷۵ درصد برسانیم.

وی تاکید کرد: بحث تجمیع و جابه‌جایی روستاها موضوعی پیچیده بوده و اینگونه نیست که به‌راحتی قابل انجام باشد و در سیل گلستان شاهد تخریب‌های زیادی بودیم و مردم باوجود خسارات تحمیلی بالا حاضر به ترک آن محل و ساکن شدن در منطقه‌ای دیگر نبودند و باید تلاش شود که مشکل مردم در همان محل و بدون هیچگونه جابه‌جایی‌ انجام شود و ساخت مسکن معیشت‌ محور در دستور کار دولت و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار گرفته است.

معاون امور مسکن روستایی و بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه ساخت و بازسازی ۱۶۶ واحد مسکونی تخریبی در سیل خراسان رضوی از فردا آغاز می‌شود، خاطرنشان کرد: این واحدها در مدت زمانی کوتاه ساخته می‌شود و در اختیار سیل‌زدگان قرار می‌گیرد و تسهیلات ویژه‌ای همچون زلزله‌زدگان در اختیار سیل‌زدگان قرار می‌گیرد.

مهدیان گفت: رقم‌های وام در چند مرحله و متناسب با پیشرفت کار تخصیص می‌یابد و این روند کاری در بانک مسکن با مشکلاتی مواجه بوده، موضوعی که در دیگر بانک‌ها دیده نمی‌شود و این موضوع را با مدیران بانک مسکن مطرح خواهیم کرد تا مشکل مسکن زلزله‌زدگان‌خراسان رضوی پیش از فصل سرما حل شود. اگر مالکی تسهیلات نگیرد و طبق نقشه‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی واحد مسکونی خود را بسازد شامل دریافت کمک بلاعوض می‌شود.

معاون امور مسکن روستایی و بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در رابطه با برنامه‌های طرح هادی روستایی، بیان کرد: این طرح از محل منابع ماده‌های ۱۰ و ۱۲ اجرا می‌شود و با اجرای طرح هادی روستایی به دنبال به‌هم‌زدگی روستا و تبدیل آن شهر نیستیم و طرح هادی روستایی در ۸۳ روستای کشور اجرا می‌شود.

معاون امور مسکن روستایی و بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه تمامی اقدامات باحضور ناظر انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: هیچ موردی نداشته‌ایم که ناظر بر سر کار حاضر نباشد و اگر مشکلی در روند ساخت یک واحد مشاهده شود هزینه‌های تحمیلی از ناظر آن واحد دریافت شده و وی به‌دلیل قصور کاری جریمه می‌شود.

مهدیان تصریح کرد: انشعابات آب، برق و گاز واحدهای حادثه‌دیده حذف نمی‌شود و پس از ساخت واحد مجدد وصل می‌شود، اما اگر واحد اضافه‌ای ساخته شود نیازمند خرید انشعابات بوده است.

وی در رابطه با اقدامات صورت گرفته بنیاد مسکن انقلاب اسلامی پیش از وقوع بلایای طبیعی، تاکید کرد: در بحث بازسازی شاهد رشد ۶۰ درصدی در استان‌های کرمان، مازندران، سیستان و بلوچستان و دیگر استان‌ها بوده‌ایم، اما در برخی استان‌ها مانند خراسان رضوی خود مردم اقدامی نکرده‌اند و اگر هم خانواری به‌دلیل مسائل مالی توان اقدام ندارد این آمادگی را داریم که حمایتش کنیم.

همچنین مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی  نیز گفت: ۲ هزار واحد مسکونی زلزله‌زدگان خراسان رضوی تا قبل از فصل سرما تحویل متقاضیان می‌شود.

سیدرضا موسوی‌نیا اظهار داشت: در ۱۶ فروردین ماه امسال زمین لرزه‌ای در چند شهرستان استان داشتیم که کانون آن شهر سفید سنگ بود و این زلزله موجب تخریب منازل روستانشینان استان شد.

وی افزود: تخریب ۲ هزار واحد مسکونی روستایی در زلزله ۱۶ فروردین را داشتیم که شامل ۷۶۶ واحد در تربت جام، ۵۱۴ واحد در مشهد، ۳۲۸ واحد در سرخس و ۲۹۲ واحد در فریمان بوده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه پس از وقوع زلزله بلافاصله عملیات و اقدامات بازسازی آغاز شد، خاطرنشان کرد: به آسیب‌دیدگان این زلزله اعطای تسهیلات ۲۵ میلیونی شامل (۵ میلیون بلاعوض و ۲۰ میلیون ۴ درصد) را جهت ساخت واحدهای مسکونی زلزله‌زدگان داشتیم.

موسوی‌نیا گفت: در میان ۴ شهرستان حادثه‌دیده زلزله ۱۶ فروردین ماه امسال، شهرستان تربت‌جام بیشترین تخریب را داشت. طبق برنامه زمان‌بندی شده تا قبل از آغاز فصل سرما کلیه واحدهای در حال ساخت به پایان می‌رسد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در رابطه با اعتبارات تخصیصی ملی و استانی طرح هادی، بیان کرد: برای اجرای طرح هادی در خراسان رضوی ۱۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی و ۲۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات دولتی اختصاص می‌یابد و در بحث کمک بلاعوض هم مبلغ ۸ میلیارد تومان از محل حساب ۱۰۰ امام در مراحل مختلف و طبق پیشرفت کاری اعطاء شده و کلیه واحدها بیمه حوادث هستند.

موسوی‌نیا گفت: در سیل اخیر خراسان رضوی ۱۱۶ واحد مسکونی و ۵۰ واحد دامی استان تخریب شده است که رقم‌های آن پس از بازدیدی که فردا با حضور معاون امور مسکن روستایی و بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و استاندار خراسان رضوی صورت می‌پذیرد مشخص می‌شود و در مرحله بعد عملیات ساخت و ساز این واحدها را خواهیم داشت.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 − 12 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن