اخبار مهم

اعضای باند گسترده «فیشینگ» دانش آموزان یک مدرسه بودند

کلاهبرداری با ۱۰۰ هزار پیامک ثنا و سهام عدالت!

کد خبر : 53205

اعضای نوجوانان تبهکار از بدافزارهای آلوده برای دستبرد به حساب بانکی شهروندان استفاده می کردند.

روزنامه خراسان نوشت: ۶ عضو یک باند گسترده کلاهبرداری که با ارسال بیش از ۱۰۰ هزار پیامک در پوشش ابلاغیه دستگاه قضایی و سهام عدالت به حساب بانکی شهروندان دستبرد می زدند در حالی با تلاش کارشناسان فنی پلیس فتای مشهد دستگیر شدند که همه آن ها دانش آموزان یک مدرسه هستند. فرمانده انتظامی مشهد روز گذشته با تشریح جزئیات این ماجرای تاسف بار به خبرنگار روزنامه خراسان گفت: از مدتی قبل پرونده های کلاهبرداری از طریق دستبرد به حساب بانکی شهروندان روند صعودی به خود گرفت، به گونه ای که مرجوعه های قضایی زیادی به مراکز انتظامی سرازیر شد.

سرهنگ احمد نگهبان اضافه کرد: با توجه به اهمیت موضوع و گسترش روزافزون این شیوه کلاهبرداری، گروهی تخصصی از کارشناسان پلیس فتای مشهد ماموریت یافتند تا کنکاش های اطلاعاتی خود را به تار و پود این ماجرای پر نقش و نگار گره بزنند و به ریشه یابی موضوع بپردازند.

وی افزود: واکاوی های مقدماتی نیروهای پلیس فتا و بررسی اظهارات مال باختگان حاکی از آن بود که همه شاکیان تحت تاثیر پیامک هایی با عناوین ثنا یا سهام عدالت قرار گرفته اند که از طریق گوشی تلفن همراه برایشان ارسال شده بود.

مقام ارشد انتظامی مشهد تصریح کرد: محتویات پرونده های مذکور در حالی زیر ذره بین تحقیقات کارشناسان فتا قرار گرفت که مال باختگان مدعی بودند، پیامکی را مبنی بر طرح شکایت از آنان در دادسرای عمومی و انقلاب دریافت کرده اند که لینکی نیز برای مشاهده ابلاغیه قضایی در زیر آن پیامک قرار داشت و به محض این که روی لینک مذکور کلیک کرده و وارد سایت جعلی شده اند به طور ناگهانی همه دارایی و پس انداز خود را از دست داده اند و …

کلیددار «امنیت» مشهد در ادامه این گفت وگوی اختصاصی خاطرنشان کرد: با توجه به این که شگرد هدایت طعمه ها به سایت های جعلی (فیشینگ) شیوه ای نخ نما شده است، اما متاسفانه باز هم بسیاری از شهروندان به دلیل ناآگاهی از شگردهای مجرمان در فضای مجازی طعمه کلاهبرداران می شوند و سرمایه های خود را از دست می دهند!

وی گفت: به همین دلیل و با توجه به گستردگی پیامک های ارسالی به شهروندان، گروه عملیاتی از افسران زبده پلیس فتای مشهد با هماهنگی های قضایی وارد عمل شدند و تحقیقات نامحسوسی را از طریق رصد فضای مجازی برای شناسایی تبهکاران آغاز کردند.

سرهنگ احمد نگهبان افزود: دامنه ردزنی های اطلاعاتی افسران پلیس فتا به جوانی درشهرک غرب مشهد رسید که نقش مهمی در دستبرد به حساب های بانکی داشت بنابراین وی در یک عملیات ضربتی و هماهنگ در مخفیگاهش شناسایی و دستگیر شد.

وی ادامه داد: این متهم ۱۷ ساله که به مقر انتظامی منتقل شده بود، در شروع بازجویی ها منکر ارتکاب هرگونه جرمی بود، اما وقتی در برابر شواهد و دلایل انکارناپذیری قرار گرفت که پلیس مقابل دیدگانش گشود، دیگر چاره ای جز بیان حقیقت نداشت و ۵ عضو دیگر باند تبهکاران را به پلیس معرفی کرد که همه آن ها در یک مدرسه مشغول تحصیل هستند!

رئیس پلیس مشهد با اشاره به این که متاسفانه همه اعضای باند ۱۶ تا ۱۷ ساله هستند، تاکید کرد: به دنبال اعترافات این متهم ۱۷ ساله،بلافاصله عملیات دستگیری اعضای باند وارد مرحله جدیدی شد و کارآگاهان پلیس فتا در چندین مرحله از این عملیات گسترده موفق شدند دیگر متهمان را نیز غافلگیر و دستگیر کنند.

سرهنگ نگهبان همچنین به کشف ۱۸ دستگاه گوشی تلفن هوشمند، ۲۵سیم کارت و ۷۰ کارت عابر بانک از اعضای این باند اشاره کرد و گفت: بررسی های علمی و تخصصی پلیس که با بازبینی گوشی های تلفن متهمان همراه بود، از ارسال بیش از ۱۰۰ هزار پیامک جعلی به شهروندان حکایت دارد که طی آن تعداد زیادی از هموطنان قربانی این شگرد نخ نمای کلاهبرداری شده اند.

فرمانده انتظامی مشهد همچنین یادآور شد: کنکاش های ویژه در اعترافات اعضای این باند نوجوان نشان می دهد که آنان پس از دستبرد به حساب بانکی شهروندان، بلافاصله به خرید ارزهای دیجیتال اقدام می کردند.

وی با بیان این که متهمان مبالغی بین ۲۰ تا ۱۰۰ میلیون ریال از حساب بانکی هر کدام از طعمه های خود برداشت کرده اند، افزود: تاکنون ۳۰ نفر از مال باختگان شناسایی شده اند، اما تحقیقات برای شناسایی دیگر افرادی که احتمالا شکایتی را در پلیس طرح نکرده اند، همچنان ادامه دارد.

سرهنگ احمد نگهبان خاطرنشان کرد: شهروندان یقین داشته باشند که سایت ثنا (مربوط به دستگاه قضایی) و سایت سهام عدالت هیچ گونه لینکی ندارد و از سوی دیگر نیز به هیچ وجه ابلاغیه های قضایی از طریق شماره تلفن های شخصی یا از طریق شبکه های اجتماعی داخلی یا خارجی برای شهروندان ارسال نمی شود. این مقام با تجربه انتظامی با تاکید بر این که یکی از اعضای ۱۷ ساله این باند در سال ۱۴۰۰، ۱۷ فقره پرونده کلاهبرداری با ترفند فیشینگ (هدایت افراد به درگاه های جعلی) دارد، تصریح کرد: او با استفاده از هویت مادر خود، سایت جعلی را طراحی کرده و از این طریق دست به کلاهبرداری می زده، اما به دلیل پایین بودن مبالغ کلاهبرداری و التماس های مادر وی و همچنین ترحم به نوجوان مذکور،مال باختگان از شکایت خود گذشتند و با اعلام رضایت موجب شدند تا دستگاه قضایی نیز حکم به آزادی وی بدهد. با وجود این، او دست از اعمال مجرمانه برنداشت و اکنون دوباره در این باند گسترده کلاهبرداری دستگیر شده است.رئیس پلیس مشهد در ادامه به دانش آموزی از اعضای این باند اشاره کرد که فقط در مدرسه ثبت نام کرده، اما هیچ وقت در کلاس های درس حضور نیافته بود که او نیز به همراه ۵ دانش آموز دیگر مدرسه به دام افتاد و به جرم خود اقرار کرد.

این مقام ارشد پلیس که سابقه معاونت عملیات استان خراسان رضوی را نیز در کارنامه انتظامی خود دارد، درباره شگرد اعضای این باند برای دستبرد به حساب بانکی شهروندان گفت: متهمان همراه پیامک ارسالی با عنوان طرح شکایت در دادسرای عمومی و انقلاب علیه شما، یک نشانی (لینک) نیز ارسال می کنند و با ایجاد نگرانی و استرس در ذهن طعمه که در برخی موارد تهدید به صدور رای دادگاه هم می شوند، آنان را وادار می کنند که هرچه سریع تر نشانی زیر پیامک (لینک) را باز کنند و به محض این که فردی روی این گونه لینک های ناشناس ضربه می زند و به اصطلاح معروف کلیک می کند در حالی وارد درگاه جعلی می شود که از او خواسته شده با پرداخت مبلغی ناچیز مانند ۵ هزار تومان ابلاغیه خود را مشاهده کند، اما وقتی فرد سایت جعلی را باز می کند، در واقع روی بدافزار آلوده کلیک می کند و اطلاعات حساب بانکی خود را در اختیار کلاهبردار می گذارد و او نیز از طریق همین بدافزار آلوده که بلافاصله روی تلفن نصب می شود به رمزهای بانکی و مشخصات حساب او دسترسی پیدا می کند و در فاصله کمتر از یک دقیقه به همه موجودی حساب فرد دستبرد می زند.

سرهنگ نگهبان در پایان به هموطنان توصیه کرد: شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ پلیس فتا به صورت شبانه روزی آماده دریافت اخبار و گزارش های مردمی است، بنابراین در صورتی که شهروندان با جرایم و موضوعات مرتبط با فضای مجازی برخورد کردند، می توانند از این طریق آن را با کارشناسان پلیس فتا در میان بگذارند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 − 11 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن