استانی

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان:

هر روستای کوهسرخ دارای یک معدن است

کد خبر : 57465

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت کوهسرخ گفت: در شهرستان بالغ‌بر ۲۸ معدن و ۲۸ روستا داریم، عملاً هر روستا در محدوده خودش یک معدن دارد.

به گزارش صبح مشهد، جواد زاده رجب در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه با توجه به نوپا بودن شهرستان کوهسرخ در بخش معادن اتفاقات خوبی طی چند سال اخیر افتاده است، افزود: این اتفاقات موجب پیشرفت و آبادانی منطقه شده است.

وی از افزایش ۴۰ درصدی پروانه‌های بهره‌برداری معادن در امسال خبر داد و اظهار کرد: در ایجاد زیرساخت‌هایی برای فراوری مواد معدنی اتفاقات خوبی افتاده که احداث خط فراوری مس با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد و ایجاد زیرساخت‌ها برای راه‌اندازی و تولید کنستانتره آهن از آن جمله است در صورتی که قبلاً این اتفاقات در شهرستان نیفتاده بود.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت کوهسرخ بیان کرد: از آنجایی که شهرستان کوهسرخ از پتانسیل بالایی در حوزه معادن برخوردار است و منطقه از بافت کوهستانی تشکیل شده است، ظرفیت و پتانسیل خوبی در حوزه اشتغال و صنعت و معدن در شهرستان وجود دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۲ معدن فعال شامل سنگ ساختمانی یا مرمریت، کرومیت، سنگ آهن، خاک صنعتی، گرانیت و… در شهرستان فعال هستند، گفت: امسال جواز ۴ تا ۵ معدن از جمله مس و خاک صنعتی در سطح شهرستان صادر شده است که تا چند ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

زاده رجب خاطرنشان کرد: پتانسیل و شرایط خوبی برای سرمایه‌گذاری در منطقه فراهم شده است، وجود زیرساخت‌های معدنی در منطقه موجب شده کوهسرخ این پتانسیل را داشته باشد که به منطقه صنعتی تبدیل شود.

وی افزود: برنامه اداره صنعت معدن و شهرستان بیشتر بر این است تا با فعال کردن واحدهای فراوری در منطقه ضمن جلوگیری از خام فروشی اشتغال پایدار نیز ایجاد شود.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت کوهسرخ بیان کرد: تاکنون احداث خط فراوری مس در منطقه کریز ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که با اشتغال ۸۰ نفر طی ماه‌های آینده احداث می‌شود، همچنین زیرساخت‌های دیگری برای راه‌اندازی کنستانتره آهن و فراوری خاک کائولن در منطقه ایجاد شده که طی سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی همچنین در خصوص آخرین اقدامات صورت گرفته برای ایجاد شهرک صنعتی در شهرستان گفت: هرچند ایجاد شهرک صنعتی جزو برنامه‌ها بوده، اما چون جانمایی ضوابط خاص خود را دارد کارشناسان مخالفت‌هایی داشته‌اند.

زاده رجب افزود: اگرچه امکان ایجاد شهرک صنعتی در شهرستان کوهسرخ به دلیل برخی مسائل و مشکلات وجود ندارد، اما طبق بررسی انجام شده و جانمایی صورت گرفته ناحیه صنعتی در ابعاد کوچکتر می‌تواند ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: برای ایجاد شهرک صنعتی حداقل به ۱۰۰۰ هکتار زمین نیاز داریم اما برای ایجاد ناحیه صنعتی و برای اینکه صنایع به آن منطقه انتقال یابند و فعالیت خود را آغاز کنند به ۴۰ تا ۵۰ هکتار زمین نیاز است.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت کوهسرخ در ادامه با اشاره به اینکه سال ۱۴۰۲ اتفاقات خوبی برای شهرستان افتاد و از سویی مردم هم همکاری خوبی با بهره‌برداران معدنی دارند، گفت: اکنون در شهرستان بالغ‌بر ۲۸ معدن و ۲۸ روستا داریم، عملاً هر روستا در محدوده خودش یک معدن دارد.

وی اذعان کرد: مبنا بر این است تا برای جلوگیری از خام فروشی به سمت فراوری پیش برویم، این اتفاق در ۴ تا ۵ روستای منطقه افتاده و اشتغال‌زایی خوبی در پی داشته است.

زاده رجب با بیان اینکه قطعاً با فراوری که در منطقه اتفاق خواهد افتاد آبادانی و پیشرفت را هم به دنبال دارد، افزود: معادن ساز و کار قانونی خاص خود را دارند، چون این بخش سرمایه زیادی نیاز دارد بیشتر شرکت‌های معدنی در مزایده‌هایی که در سطح استان اعلام می‌شود شرکت می‌کنند.

وی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت پهنه‌ها و محدوده‌های معدنی را همه ساله به مزایده می‌گذارد و برای احداث معادن و ایجاد خط فراوری در اختیار شرکت‌ها گذاشته می‌شود.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت کوهسرخ بیان کرد: سرمایه‌گذاری‌هایی که در شهرستان می‌شود بلند مدت بوده و در مدت کوتاهی به نتیجه نمی‌رسد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوازده − 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن