استانیاسلاید شوستون اصلیشهری

بررسی ۱۳ روش برای کاهش ترافیک هسته مرکزی مشهد/ جابه‌جایی روزانه ۱۵۰ هزار مسافر در صورت تکمیل مسیر ویژه خط ۳ بی.آر.تی

کد خبر : 13655

در حال مطالعه هستیم تا در صورت امکان و بعد از بازطراحی دوباره میدان سعدی مسیر ویژه اتوبوس در خیابان دانشگاه را تا میدان شهدا امتداد دهیم.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد از بررسی ۱۳ روش برای کاهش ترافیک هسته مرکزی مشهد خبر داد.
به گزارش صبح مشهد، سید مهدی امامی میبدی در نشست خبری که به منظور تشریح اجرای پروژه خط ۳ بی.آر.تی برگزار شد، بیان کرد: در حال حاضر ۷۰ درصد آلودگی هوا توسط خودروها و منابع متحرک تولید می‌شود لذا باید برای حمل و نقل عمومی نسخ‍ه‌ای پیچید تا معضلات نیز کاهش پیدا کند.
وی افزود: در این راستا توسعه خطوط بی.آر.تی، توسعه خطوط ریلی انبوه‌بر، ایجاد طرح ترافیک و استفاده مطلوب از داشته‌ها و ظرفیت‌ها می‌تواند راهکارهایی برای کاهش ترافیک و آلودگی هوا باشد.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد با اشاره به کاهش زمان سفر در صورت ایجاد مسیرهای ویژه اتوبوس تصریح کرد: در گذشته یک دستگاه اتوبوس برای طی کردن مسیر خیابان کوثر تا سه‌راه راهنمایی در احمدآباد باید زمانی معادل ۲۰ دقیقه را هدر می‌داد اما با ایجا مسیر ویژه در این حدفاصل در حال حاضر این زمان به ۶ دقیقه رسیده است که دلیل آن نیز بازگشت سهم حمل و نقل عمومی از معابر است.
امامی میبدی به طرح مطالعات جامع حمل و نقل مشهد اشاره کرد و گفت: طبق این طرح باید ۴ خط ریلی، ۴ خط انبوه‌بر و ۳ خط بی آر تی براثی شهر مشهد ایجاد شود تا شاهد کاهش ترافیک در این شهر باشیم.
وی اضافه کرد: در خط ۳ بی.آر.تی که ۲۷ کیلومتر طول دارد و از بولوار سرخس در شرق شهر تا بولوار امامیه در غرب شهر ایجاد شده، ۱۰۰ دستگاه اتوبوس به شهروندان سرویس‌دهی می‌کند.
وی بیان کرد: در حال حاضر زمان سفر یک دستگاه اتوبوس در یک طرف مسیر خط ۳ بی.آر.تی و در ساعت پیک ۲ ساعت و نیم است که اگر برای آن مسیر ویژه ایجاد شود زمان به یک ساعت و ربع کاهش پیدا می‌کند.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد با اشاره به میزان جابه‌جایی مسافران توسط ناوگان اتوبوسرانی مشهد تصریح کرد: روزانه در شهر مشهد یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر توسط ناوگان اتوبوسرانی مهد جابه‌جا می‌شوند لذا برای اینکه این مسافران به راحتی، ارزان و ایمن جابه‌جا شوند چاره‌ای جز ایجاد مسیرهای ویژه نداریم.
امامی میبدی گفت: طبق قانون ششم توسعه ۷۵ درصد سفرهای شهری باید توسط حمل و نقل عمومی انجام شود که در حال حاضر تنها ۱۸ درصد آن توسط سازمان اتوبوسرانی انجام می‌شود لذا باید این رقم افزایش پیدا کند.
ایجاد ظرفیت پارک خودرو در محورهای حاشیه‌ای خط ۳ بی.آر.تی
وی در پاسخ به این سوال که با ایجاد مسیر ویژه در خط ۳ بی.آر.تی تا چه اندازه پارکینگ در شهر ایجاد شده است، تصریح کرد: مطالعات جامع نمی‌گوید که در کنار مسیرهایی ویژه اتوبوس پارکینگ احداث شود اما باید در محورهای اطراف آن نقاطی به عنوان پارک سوار ایجاد شود با این حال تعداد زیادی پارکینگ در مسیر ویژه خط ۳ بی.آر.تی موجود است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد اضافه کرد: در حال حاضر ۲۰۰ جای پارک در پایانه اتوبوسرانی میدان شهدا، ۵۰۰ جای پارک در پارکینگ شهید هاشمی‌نژاد، ۱۵۰ جای پارک رایگان در اراضی خالی توحید ۴ و ۶ و همچنین فضای پارک مناسب حدفاصل چهارراه ابوطالب تا چهارراه مجد وجود دارد.
امامی میبدی تصریح کرد: همچنین به زودی پارکینگ مجد نیز با ظرفیت ۱۴۰۰ خودرو به بهره‌برداری خواهد رسید.
به گفته وی، همچنین در مطالعات انجام شده چند نقطه برای احداث پارک سوار شناسایی شده که یکی از این نقاط میدان فردوسی است که باید با آستان قدس توافق انجام شود.

بررسی ۱۳ روش برای کاهش ترافیک هسته مرکزی مشهد

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد در خصوص کاهش ترافیک معابر منتهی به حرم مطهر رضوی گفت: برای کاهش ترافیک در هسته مرکزی شهر مشهد ۱۳ طرح بررسی شده که از یکی از این طرح‌ها استقبال بیشتری شده است.
امامی میبدی اضافه کرد: براساس این طرح سرویس‌دهی حمل و نقل عمومی در ۴ محور منتهی به حرم مطهر رضوی روال عادی خود را داشته باشد و تنها در ساعاتی خاص از روز خودروهای شخصی امکان تردد در این مسیرها را داشته باشند.
وی همچنین در خصوص احداث مسیرهای ویژه اتوبوس در دیگر نقاط شهر بیان کرد: یکی از برنامه‌ریزی‌های انجام شده جداسازی ترافیک در سه‌راهی‌ها است که در حال حاضر در سراه خیام شمالی، سه‌راه بعثت و در بولوار توس اجرایی شده است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد تصریح کرد: همچنین در حال مطالعه هستیم تا در صورت امکان و بعد از بازطراحی دوباره میدان سعدی مسیر ویژه اتووس در خیابان دانشگاه را تا میدان شهدا امتداد دهیم.
امامی میبدی در پایان به فعالیت خودروهای برقی اشاره کرد و گفت: در روزهای پایانی اربعین، ۳۰ دستگاه خودروی برقی برای سرویس‌دهی آزمایشی توسط بخش خصوصی در مسیر ویژه خط ۳ بی.آر.تی فعالیت داشت که مقرر شده برای ایام خاص از این خودروها استفاده شود؛ البته استفاده از این خودروهای برقی برای شهرداری مشهد هزینه‌ای نداشته است.

جابه‌جایی روزانه ۱۵۰ هزار مسافر در صورت تکمیل مسیر ویژه خط ۳ بی.آر.تی

همچنین مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد از جابه‌جایی روزانه ۱۵۰ هزار مسافر توسط خط ۳ بی.آر.تی در صورت ایزوله شدن کامل این مسیر خبر داد.
علی اصغر نیشابوری، بیان کرد: از سال ۹۴ با مصوبه شورای اسلامی شهر ناوگان خط ۳ بی.آر.تی خریداری و سرویس‌دهی به شهروندان آغاز شد.
وی افزود: این پروژه پیوست زیست محیطی و فرهنگی و اجتماعی دارد و در پیوست فرهنگی و اجتماعی تاکید شد بررسی لازم انجام شود تا شهروندان بتوانند خود را با این پروژه تطبیق دهند لذا قبل از اجرای مسیر ویژه، این خط راه‌اندازی شد و به مدت ۲ سال به شهروندان خدمت‌رسانی می‌کند.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد تصریح کرد: شهرداری مشهد برای خرید ۱۰۰ دستگاه اتوبوسی که در مسیر خط ۳ بی.آر.تی، ۶۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه کرده لذا بنا نیست این اتوبوس‌ها مسافر حداقلی را جابه‌جا کند.
نیشابوری اضافه کرد: با توجه به این مهم ضرروت مسیر ویژه خط ۳ بی.آر.تی اجرا شد تا ضمن کاهش ترافیک از آلودگی هوا نیز کاسته شود.
وی افزود: در حال حاضر روزانه به طور میانگین ۷۵ تا ۸۰ هزار مسافر در این مسیر جابه‌جا می‌شوند که در صورت ایزوله شدن کامل مسیر این رقم به جابه جایی ۱۵۰ هزار نفر در روز می‌رسد.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد به تکلیف شهرداری در اجرای قانون هوای پاک اشاره کرد و گفت: براساس قانون هوای پاک شهرداری‌ها مکلف هستند جهت کاهش آلودکی هوا برنامه‌ریزی داشته باشند و در این برنامه‌ریزی ضمن اینکه تعداد ناوگان کاهش پیدا کند تعداد مسافر جابه‌جا شده افزایش داده شود.
نیشابوری ادامه داد: این مهم زمانی اتفاق می‌افتد که اتوبوس‌هایی با ظرفیت بیشتر تامین و مسیرهای ویژه ایجاد شود که لازمه آن کاهش زمان سفر و کاهش زمان انتظار مسافر در ایستگاه است.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد تصریح کرد: ما قبول داریم که در اجرای مسیر ویژه خط ۳ بی.آر.تی ممکن است کسبه متضرر شوند اما باید به این موضوع نیز اشاره کرد که ترافیک و آلودگی هوا کاهش پیدا خواهد کرد.
وی در خصوص اجرای پروژه مسیر ویژه عنوان کرد: در حال حاضر اجرای پروژه تا چهارراه ابوطالب در دست اقدام است که امیداوریم تا هفته جاری انجام شود؛ از چهارراه ابوطالب تا میدان استقلال نیز بلافاصله بعد از اجرای این فاز عملیاتی خواهد شد.
نیشابوری عنوان کرد: حدفاصل چهارراه ابوطالب تا میدان فردوسی نیز به دلیل کم بودن بار ترافیکی مسیر ویژه‌ای ایجاد نخواهد شد.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد در پاسخ به این سوال که خط ۳ بی.آر.تی به صورت شبانه‌روزی به شهروندان سرویس‌دهی خواهد کرد، گفت: خطوط شبانه برای مسیرهایی ایجاد می‌شود که تقاضای سفر وجود داشته باشد لذا بعد از اینکه خط ۳ بی.آر.تی مسافران خود را جذب کرد آمادگی داریم که سرویس‌دهی در این خط شبانه‌روزی انجام شود.
وی در خصوص تردد خودروهای امدادی از مسیر ویژه بی.آر.تی عنوان کرد: در حال حاضر تردد خودروهای امدادی از مسیرهای ویژه مجاز است و در این راستا توافقی صورت گرفته تا در تقاطع خیابان‌های فرعی عریض نرده‌های کشویی نصب شود؛ همچنین برای عابران پیاده نیز مسیرهای ویژه‌ای تعبیه شده است.
نیشابوری به خط ۲ بی.آر.تی نیز اشاره کرد و گفت: خط ۲ بی.آر.تی از میدان انقلاب و تا پایانه خواجه‌ربیع به طول ۱۴ کیلومتر اجرایی خواهد شد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × 5 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن