اسلاید شوستون اصلیمشهد 2017پایتخت فرهنگ اسلامی

تلاش شهرداری مشهد برای رویداد “مشهد ۲۰۱۷”

کد خبر : 5287

شهردار مشهد گفت: با اقدامات انجام شده از سوی مدیریت شهری مشهد، حاشیه‌ شهر از حالت وخامت خارج شده و به متن تبدیل شده است.
به گزارش صبح مشهد به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، سید صولت مرتضوی در نشست خبری خود با رسانه‌های ملی که در خصوص بررسی راهکارهای عملی و اجرایی حل معضل بافت حاشیه‌های و سکونتگاه‌های غیر رسمی شهر مشهد در دفتر خبرگزاری بین‌المللی تسنیم تهران برگزار شد، بیان کرد: حاشیه‌نشینی یک معضل جهانی و ملی است و همه کلانشهرهای جهان با آن مواجه هستند.
وی افزود: متاسفانه مشهد نیز از این قائده مستثنی نیست و با توجه به رشد جمعیتی که وجود دارد این موضوع در مشهد توسعه پیدا کرده است.
شهردار مشهد با بیان اینکه آمارها حکایت دارد که بالغ بر یک میلیون نفر از جمعیت سه میلیون نفری مشهد حاشیه‌نشین هستند، بیان کرد: مهاجرت یکی از اصلی‌ترین دلایل ایجاد حاشیه‌نشینی در مشهد است به گونه‌ای که جمعیت کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ۲٫۵ برابر افزایش پیدا کرده اما مشهد افزایش ۷ برابری را نشان می‌دهد که این موضوع به واسطه مهاجرت از روستاها به شهر است.
مرتضوی بیان کرد: علت افزایش مهاجرت از روستاها به شهر مشهد عدم اجرای قوانین برنامه و عدم اجرای اسناد آمایشی و متاسفانه پدیده خشکسالی در شرق کشور است.
وی عامل گریز از مرکز را دیگر عامل ایجاد پدیده حاشیه‌شنین در مشهد عنوان کرد و ادامه داد: در ساماندهی بافت‌های فرسوده هزینه اجرای بافت‌ها و هزینه زندگی در آن آنچنان افزایش پیدا کرده که ساکنان بافت‌های فرسوده نیز به سمت سکونت در حاشیه شهر مشهد رفته‌اند.
شهردار مشهد تصریح کرد: الحاق برخی از روستاها به مشهد مقدس از دیگرعوامل توسعه حاشیه‌نشینی در مشهد است تا جایی که برخی از روستاها که افزایش جمعیت داشتند باید به شهر تبدیل می‌شدند اما با غفلت انجام شده به شهر مشهد اضافه شده‌اند.
مرتضوی بیان کرد: در حال حاضر مساحت حاشیه شهر و بافت‌های فرسوده مشهد ۸ هزار هکتار که با توجه به این وسعت شورای اسلامی شهر و شهرداری مشهد در دوره جدید بر آن شدند تا به پدیده حاشیه‌نشینی تا اندازه‌ای پایان بدهند.
وی اضافه کرد: با اقدامات انجام شده توسط مدیریت شهری مشهد امروز رسیدگی به حاشیه شهر تبدیل به کارنامه شده است.
شهردار مشهد به اقدامات انجام شده برای رسیدگی به حاشیه شهر مشهد و مناطق کم‌برخوردار اشاره کرد و گفت: تغییر شیب خدمت نیاز به گفتمان‌سازی ملی، منطقه‌ای و محلی یکی از اقدامات مهم انجام شده در حوزه ساماندهی حاشیه شهر مشهد است که این گفتمان با مطالبه‌گری و مدد رسانه‌ها در شهر مشهد حاکم شده است.
مرتضوی اضافه کرد: حضور موثر در ستاد ساماندهی فرهنگی شهر و تشکیل کمیسیون ویژه ساماندهی حاشیه شهر در شورای شهر دو عامل عمده است که سبب شد اقدامات مناسبی در ساماندهی حاشیه شهر مشهد انجام شود.

مرتضوی ادامه داد: در کنار این مهم زیارت محوری یکی از مولفه‌های توسعه کشور است که هم به توسعه اقتصادی و فرهنگی کمک می‌کند اما می‌تواند انقلاب اسلامی را به خارج از کشور صادر کند.
وی ادامه داد: شهرداری مشهد در راستای مشهد ۲۰۱۷ اقدامات مناسبی انجام داده است که از جمله آن می‌تواند به توسعه زائرسراهای ارزان قیمت، توسعه هتل‌ها و مراکز اقامتی و … اشاره کرد؛ در کنار آن آستان قدس رضوی توجه ویژه‌ای به زیارت درمانی و توریسم درمانی دارد.
با بلندمرتبه‌سازی بدقواره در اطراح حرم مطهر رضوی مخالفیم
شهردار مشهد در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص طرح جامع و تفصیلی شهر مشهد بیان کرد: شورای عالی شهرسازی بعد از ۸ سال طرح جامع مشهد را تصویب و بعد از ۲ سال از تصویب ابلاغ کرد که عملا طرح ضمانت اجرایی نداشت با این حال شهرداری به دنبال تصویب طرح‌های تفصیلی است.
وی به موضوع بلندمرتبه‌سازی در اطراف حرم مطهر رضوی اشاره کرد و در این خصوص گفت: ما به عنوان شهرداری با ساخت و سازهای بدقواره در اطراف حرم مطهر رضوی مخالفیم و در دوره فعلی مدیریت شهری مشهد کم‌ترین پروانه بلندمرتبه‌سازی در اطراف حرم مطهر رضوی صادر شده است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن