اسلاید شوشهری

توسعه باغ ویلاهای اطراف مشهد، چالش جدی تامین آب شرب روستاها

کد خبر : 40622

مدیرعامل شرکت آب ‌و فاضلاب مشهد گفت: توسعه باغ ویلاها در اطراف مشهد بیداد می‌کند و چالش مهم آب شرب روستاها، باغ‌ ویلاها و برداشت غیر مجاز آب است که محافظت و حراست از هزاران کیلومتر خط انتقال آب را غیر ممکن کرده است.

به گزارش صبح مشهد، حسین اسماعیلیان در نشست «بدون تعارف با خشکسالی»، اظهارکرد: شرایط خشکسالی که با آن مواجه هستیم غیر منتظره نیست و سال‌های زیادی را در رابطه با خشکسالی داشته‌ایم.

وی در رابطه با چالش‌هایی که شهرمشهد با آن مواجه است افزود: اولین چالش عمده این است که ۵۰درصد وابستگی به منابع آب سطحی و سدها داریم که این امر اشتباه محض است. مشهد همچنان با توسعه بی‌رویه‌ جمعیتی مواجه است.حتی در روستاها با وجود کاهش جمعیت نیز رشد ۴درصدی جمعیت وجود داشته است. حاشیه نشینی در مشهد بیداد می‌کند و نیاز مبرم به آب نیز در این مناطق به چشم می‌خورد.

مدیرعامل شرکت آبفای مشهد ضمن تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی و ورود دولت برای حل این معضلات، تصریح کرد: برای مشهد ۳۹۶ میلیون متر مکعب آب نیاز است و به همین میزان برای آبی که در دسترس است باید ظرفیت جدید صورت بگیرد. درحالی که دولت هیچ‌برنامه مشخصی در این زمینه که تبدیل به پروژه اجرایی شده باشد ندارد. در گذشته چند پروژه از جمله انتقال آب سد دوستی را داشته‌ایم. ولی الان هیچ پروژه‌ای نیست و نگرانی جدی‌ در تامین آب مشهد وجود دارد.

توسعه باغ ویلاها در اطراف مشهد بیداد می‌کند

اسماعیلیان در رابطه با توسعه ساخت و ساز باغ ویلاها در اطراف مشهد عنوان کرد: توسعه باغ ویلاها در اطراف مشهد بیداد می‌کند و چالش مهم آب شرب روستاها در رابطه با باغ‌ ویلاها و برداشت غیر مجازی که صورت می‌گیرد است و این امر محافظت و حراست از هزاران کیلومتر خط انتقال آب را غیر ممکن کرده است.

وی ادامه داد: مشکلاتی که امسال با آن مواجه هستیم فراتر از خشکسالی است. یکی از این مشکلات این است که ما با قطعی برق مواجه هستیم. وجود کرونا نیز باعث مصرف بیشتر آب می‌شود. افزایش دما نیز مزید بر علت شده است و باعث افزایش مصرف آب می‌شود.

برای نجات کشور باید سیاست‌گذاری‌ها را تغییر دهیم

وحید اردکانیان، عضو شورای مرکزی خانه‌کشاورزی در ادامه این نشست با بیان اینکه «وضعیت خشکسالی پیش آمده جای توضیحی ندارد و ما باید به دنبال راهکار باشیم» اظهار کرد: به بخش کشاورزی به اندازه کافی فشار وارد شده است. آمارها نشان می‌دهد ما زیر نقطه سربه‌سر میزان تولید هستیم. کشاورزان ما زیان و خسارت دیده‌اند و فشار بیشتر از این را نمی‌توانیم تحمل کنیم.

وی ادامه داد: ما طبق بند ز ماده ۲۹ قانون توزیع عادلانه آب عمل کرده‌ایم و پروانه‌های کشاورزان را سال‌ها است که کم کرده‌ایم. شاید به طور متوسط در این استان ۵۰درصد پروانه‌ها کاهش پیدا کرده است.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورزی ضمن تاکید بر لزوم تغییر سیاست‌گذاری در زمینه آب عنوان کرد: بنابراین ازاین طریق به جایی نخواهیم رسید. ۴۰سال است که در این مسیر همواره حرکت کرده‌ایم و راه به جایی نبرده‌ایم. باید تغییراتی بنیادین اتفاق افتد.اگر واقعا می‌خواهیم کشور نجات پیدا کند باید سیاست‌گذاری‌ها را تغییر دهیم.

اردکانیان با بیان اینکه« در سراسر کشور ما افت آب زیرزمینی را شاهد هستیم که مربوط به یک استان خاص نیست» تصریح کرد: نگرانی ما در حال حاضر در رابطه با ذخایر آب‌های زیرزمینی است. زمانی که سد احداث می‌شود از حرکت طبیعی آب در بستر رودخانه ممانعت می‌شود و مانع تغذیه منابع و آب‌های زیرزمینی می‌شود و ما با احداث سد نمی‌گذاریم این آب به تالاب‌ها و دریاچه‌ها برود.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین باید سیاست تغییر پیدا کند؛ چراکه منتهی به نتیجه‌ای نخواهد شد. باید ایرادات سیاست‌گذاری را مشخص کنیم.

جعفر جوادی، مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست در رابطه با الگوهای کشت اظهار کرد: الگوی کشت برنامه‌ای است که در خراسان رضوی در سال ۱۳۷۸ آغاز شد.چند الگوی کشت برای شهرستان‌ها تدوین شد و هر الگوی کشت چهار برنامه داشت که یکی از آن‌ها در رابطه با آب بود.

وی با بیان اینکه «براساس نیاز آب مصرفی محصولات مختلف، الگویی تدوین و پیشنهاد شد»، افزود: برنامه‌های مد نظر سازمان جهاد کشاورزی در این زمینه کاهش مصرف مواد شیمیایی و دیگری هزینه اقتصادی و درآمد کشاورزی بود.برنامه نهایی پنجم به نام سناریو تلفیقی نیز وجود داشت.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تغییر الگوی کشت را کار آسانی ندانست و اظهار کرد: یکسری الگوی کشت در باور مردم است و تغییر باورها کار دشواری است. اما با الگوهایی که می‌توانیم ارائه دهیم و با استفاده از اهرم‌های تشویقی نه صرفا اهرم‌های تنبیهی می‌توانیم در این زمینه کاری انجام دهیم. چون اگر اهرم‌های تنبیهی کارساز بود در این سال‌ها قطعا مدیریت منابع آب بهتر انجام می‌شد؛ چراکه در چند سال گذشته در مدیریت منابع آب از اهرم‌های تنبیهی استفاده شده است.

۴میلیارد متر مکعب در ۱۵ سال اخیر از سهم آب کل خراسان رضوی کم شده است

جوادی با بیان اینکه «در تدوین سند شرایط حاد در نظر گرفته نشده است» عنوان کرد: در الگوی کشت برنامه‌کاری همه دستگاه‌ها مشخص است. اگر مجموعه اقدامات سنوات گذشته‌ همه دستگاه‌ها از جمله شرکت آب منطقه‌ای ، سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی وشرکت آب و فاضلاب نبود قطعا وضعیت امروز ما بسیار حادتر از حال حاضر بود. براساس آمارهای موجود حدود ۴میلیارد متر مکعب در ۱۵ سال اخیر از سهم آب کل خراسان رضوی کم شده است.

منبع: ایسنا خراسان رضوی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن