اجتماعیزندگی

مدیرکل میراث فرهنگی در مراسم نکوداشت پیشکسوت سفالگری خراسان رضوی: استاد فضلی نژاد نمونه ای از مفاخر بزرگ خراسان است

کد خبر : 20456

مدیرکل میراث فرهنگی در مراسم نکوداشت پیشکسوت سفالگری خراسان رضوی گفت: استاد فضلی نژاد نمونه ای از مفاخر بزرگ خراسان است.
به گزارش صبح مشهد، ابوالفضل مکرمی فر در مراسم نکودداشت پیشکسوت سفالگری خراسان رضوی استاد فضلی نژاد با بیان این مطلب افزود: نکوداشت مفاخر و مشاهیر فرهنگی هنری و تقلا در این عرصه ، تاثیر گذار و تاکید بر دیرینگی درخشان در حوزه فرهنگ و هنر می باشد خود به نوعی بزرگداشت اصالت هویت و فرزانگی یک کشور و یک ملت تلقی می‌شود.
وی ادامه داد: «لذا تجلیل از مفاخر و مشاهیر قومی ملی در واقع استحکام‌بخشی هویتی و نیز توجه به کانون های عالی فرهنگ و هنر قلمداد می‌شود.
مکرمی فر افزود: «همچنین اهتمام به تجلیل از مفاخر و مشاهیر و شناساندن و توسعه آوازه مشاهیر موجب افزایش خودباوری قومی و ملی است که خود رمز بسیاری از پیشرفت‌های میراث معنوی یک مملکت در طول زمان را ایجاد می نماید، هرچقدر بزرگان و آثار آنان بیشتر معرفی و شناسایی شوند بیشتر به سرمایه های معنوی و ارزش مواریث فرهنگی افزوده می شود.
وی یادآورشد: «با وجود احصا و شناسایی مفاخر و مشاهیر هنوز راه نرفته بسیار و مفاخر ناشناخته فراوان است، اکنون نیز گرد هم آمده ایم تا شاهد معرفی یکی از شخصیت های هنری و فرهنگی که تاکنون به صورت بایسته شناخته نشده است باشیم.
مکرمی فر درباره ویژگی های این پیشکسوت گفت: استاد فضلی نژاد استادی آگاه، مهربان، بسیارمنظم و وظیفه شناس در حوزه فعالیت‌های هنر سفال گری بوده است، او تا کنون بی آن که احساس خستگی کند بیش از۵۰ سال با تمام دلبستگی در هنر سفالگری به خلق آثار بی بدیل هنری پرداخته است، او زبانی نرم و پاک و دلی مهربان دارد».
وی افزود: او علاوه برجنبه آموزشی، خود دستی توانا در سفالگری دارد، او هنرمندی است که از میان مردم برخاسته و با مردم زندگی کرده با مردم خندیده و گریسته و با مردم نماز گزارده و با مردم خدای مهربان را ستایش کرده است.
وی درباره دیگر ویژگی های استاد فضلی نژاد گفت: «او بی ادعا، کم آزار، پاکدامن، راستگو، درست کردار، دقیق و مودب و در عین حال متواضع و فروتن است، او کوشیده کینه کسی به دل نگیرد و بد زبانی نکند، استاد فضلی نژاد را در واقع می توان عضو گنجینه میراث زنده بشری محسوب کرد او سبکی را در هنر سفالگری ایجاد کرده که در واقع برخاسته از فرهنگ کهن ایران زمین است، او توانست با خلق آثارش در قالب هنر سفال گری پیوستگی پیوستگی ذهنی ما را به گذشته متصل نماید».
وی افزود: نمونه بارز استادی است که فرهنگ استاد-شاگردی را در هنر خود رعایت کرده و در انتقال هنر خویش به شاگردان از هیچ کوششی دریغ نکرده است، استاد فضلی نژاد نمونه ای از مفاخر بزرگ خراسان است این صفات به صورت یکی به طور یکی در او جلوه گر است، عمرش دراز باد.»
گفتنی است امروز۱۰ اردیبهشت به پاس تلاش های پیشکسوت سفالگری خراسان رضوی مراسم نکودداشت استاد محمدعلی فضلی نژاد با حضور مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، معاون صنایع دستی خراسان رضوی، مدیرکل فرهنگی و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و جمعی از هنرمندان و پیشکسوتان هنرهای تجسمی خراسان رضوی در موزه خراسان بزرگ برگزار شد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن