اسلاید شوستون اصلیمشهد 2017هویت مشهدپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنوی

دکتر جمیله علم الهدی؛ تربیت دختران با الگوهای اسلام مهمترین نیاز جامعه است

کد خبر : 12799

استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران تربیت دختران متناسب با الگوهای اسلامی را یکی از مهم ترین وظایف خانواده و از نیازهای جامعه دانست.
به گزارش صبح مشهد، دکتر جمیله علم الهدی در اولین نشست علمی و پژوهشی«اولویت های تربیت اسلامی» که با حضور جمعی از مدیران، مسئولان مدارس و پژوهشگران خواهر در سالن شیخ طبرسی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، به پژوهش و فعالیت در حوزه زنان اشاره کرد و گفت: بخش عمده ای از آیات قرآن کریم مربوط به مسائل و موضوعات زنان است، اما ما آن گونه که شایسته است در این حوزه کار نکرده ایم.
وی با بیان اینکه جنبش‌های فمنیستی یا همان برابری بین زن و مرد از ۳۰۰ سال گذشته و با ایجاد انقلاب صنعتی در اروپا آغاز شد، بیان کرد: صاحبان حرفه و مشاغل برای داشتن نیروی کار ارزان، بحث استقلال زنان را بیان کرده و آن¬ها را به سوی بازارهای کار تشویق کردند.
علم الهدی ادامه داد: نهضت فمنیسم شاید در ظاهر حقوق زیادی برای زنان ثابت کرد، اما در مقابل یک سری اسارت‌های جدیدی را به ارمغان آورد. با گسترش تکنولوژی و تاسیس کارخانه‌های بزرگ و نیاز به نیروی فراوان با کمترین هزینه از زن به عنوان کارگر استفاده شد و به بهانه برابری با مردان، کارهای سنگین بدون توجه به وضعیت جسمی به گردن زن¬ها انداخته شد و آن¬ها را از قید و بند اخلاق جدا کردند.
وی با اشاره به اینکه متأسفانه با ورود جنبش‌های فمنیستی به ایران پس از انقلاب عده‌ای به تبعیت از این جنبش‌ها اسلام را در مقابل جنس زن قرار دادند، افزود: در قرآن کریم هیچ تعبیر جنسیتی وجود ندارد و قرآن کریم همیشه بر مفهوم زوجیت تأکید دارد. آیات قرآن کریم موید این موضوع است.
استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران این موضوع که قرآن کریم تعبیر به مفهوم زوجیت می کند، گفت: باید دقت کرد که زوجیت تنها مخصوص به انسان ها نبوده، بلکه به تمامی مخلوقات اختصاص دارد.
دکترای فلسفه و تعلیم و تربیت اسلامی با بیان اینکه مسئله زوجیت ولایت را به همره دارد، بیان کرد: مازلو یکی از فلاسفه غربی اولین نیازهای انسان را نیازهای طبیعی همچون آب و غذا می داند، من به این مسئله را نقد کرده ام، چرا که مسئله اصلی در نیازهای انسان مسئله ولایت و سرپرستی است.
وی ادامه داد: زمانی که جنینی تشکیل و نوزادی به وجود می آید، در درجه اول نیاز به غذا ندارد، بلکه نیازمند ولی و سرپرستی است که بتواند در بزرگ شدن او را کمک، راهنمایی و هدایت کند.
علم الهدی با بیان اینکه چند سال گذشته در نشست الگوهای آموزشی در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون ۳ مدل زندگی زن ایرانی سخنرانی کردم، گفت: اولین مدل زن سنتی است که در گذشته وجود داشته و محدود به مسائل و ارزش-های اخلاقی در خانواده است. مدل دوم زن مدرن است که به دنبال ارزش های آزادی خواهی و رقابت شدید با مردان است.
وی افزود: سومین مدل الگوی اسلامی است؛ در این مدل زن‌ها افرادی مسئول در برابر خانواده و جامعه هستند. این مدل در اوایل انقلاب تا حدودی در ایران اجرایی شد، اما متاسفانه به فراموشی سپرده شد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده − ده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن