شهری

پیش‌بینی فرمانداری مشهد برای اسکان ۶۰۰ هزار زائر در نوروز

کد خبر : 51366

فرماندار مشهد گفت: اقامت و اسکان زائران را به گونه‌ای طراحی کردیم که بتوانیم ۶۰۰ هزار نفر را در اقامتگاه‌های رسمی، غیررسمی و اضطراری اقامت دهیم.

به گزارش صبح مشهد، محسن داوری در گفت‌وگو با خبرنگاران در خصوص اقدامات پیش رو برای ایام نوروز اظهار کرد: ما از سال گذشته که قرارگاه خدمات سفر را ایجاد کردیم آن را تعطیل نکردیم و جلسات به صورت مستمر برگزار می‌شود. ۱۲ کارگروه که ذیل ۴ کمیته توسط ۴ معاون مدیریت می‌شود، هر ۱۰ روز یک بار جلسات قرارگاه را برگزار و به صورت مستمر گزارش کار ارائه می‌کنند.

وی افزود: نمایندگان این ۱۲ کارگروه به صورت ۲۴ ساعته در محل قرارگاه واقع در خیابان امام رضا(ع) روبروی مهدیه مستقر هستند. یک شماره ۵ رقمی نیز اختصاص دادیم که ۲۴ ساعته به زائران پاسخگو هستند و زائران را به صورت تلفنی، حضوری و از طریق فضای مجازی راهنمایی می‌کنند. از ابتدای اسفند ماه این قرارگاه و همه کارگروه‌ها را نیز به صورت آزمایشی فعال کردیم، عملیات اجرایی نیز از ۱۵ اسفند شروع خواهد شد.

داوری با بیان اینکه اقامت و اسکان زائران را به گونه‌ای طراحی کردیم که بتوانیم ۶۰۰ هزار نفر را در اقامتگاه‌های رسمی و غیر رسمی و اضطراری اقامت دهیم، عنوان کرد: با توجه به اینکه در ایام عید شاهد بارندگی خواهیم بود و وضعیت با ماه صفر متفاوت است، اسکان را به گونه‌ای طراحی کردیم که مسافران از بارندگی و سرما مصون باشند.

سامانه‌ای برای ساماندهی اسکان زائران ایجاد شده است

فرماندار مشهد ادامه داد: سامانه‌ای برای ساماندهی اسکان زائران ایجاد شده است تا از طریق آن بتوانیم به صورت متمرکز عمل کنیم. ایجاد این سامانه به ما کمک می‌کند تا برای زائران و مسافرانی که پیش‌بینی اقامت خود را نکرده‌اند و نتوانسته‌اند مکان مناسبی را برای اقامت پیدا کنند، مکان مناسبی فراهم کنیم.

وی خاطرنشان کرد: پس از ایام صفر به تمام واحدهای اقامتی غیرمجاز هشدار دادیم که مجوز دریافت کنند که تعداد زیادی مجوز گرفتند و تعداد زیادی نیز پلمب شدند. در حال حاضر تعداد واحدهای اقامتی غیرمجاز فعال بسیار کم است که از نظر ما نباید فعالیت داشته باشند.

داوری با اشاره به اینکه در حوزه حمل‌ونقل برون‌شهری برخلاف سال‌های قبل پیش‌فروش بلیت رفت ‌و برگشت را طراحی کردیم، تصریح کرد: در حال حاضر مسافران و زائرانی که قصد عزیمت به مشهد را دارند و برای سفر برنامه‌ریزی کرده‌اند، می‌توانند بلیت رفت ‌و برگشت خود را تهیه کنند. این موضوع کمک می‌کند که در این حوزه بهترین برنامه‌ریزی را داشته باشند و در زمان بازگشت دچار مشکل و سردرگمی نشوند.

فرماندار مشهد اضافه کرد: همچنین پیش‌بینی کرده‌ایم شرکت‌های مسافربری از هر نقطه‌ کشور که به مشهد سفر می‌کنند، مکلف باشند تا مسافر خود را بازگردانند. با توجه به شروع ماه رمضان ایام پیک محدود است، زائران سفر خود را زودتر شروع خواهند کرد و دوم و سوم فروردین قصد بازگشت خواهند داشت. این برنامه‌ریزی‌ها باعث می‌شود که زائران در بازگشت دچار مشکل نشوند.

وی در خصوص خدمات درون شهری برای میزبانی از مسافران در نوروز ۱۴۰۲ گفت: تعداد اتوبوس‌های درون شهری به سمت حرم را افزایش داده و تاکسی‌ها نیز سازماندهی شدند. در همین راستا تاکسی‌ها باید قیمت سفر خود را بر اساس برگه سفری که در اختیارشان قرار می‌گیرد، مشخص کنند تا زائر با آرامش از خدمات تاکسیرانی مشهد استفاده کند.

داوری ادامه داد: در بخش بهداشت و درمان نیز تمام بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های اطراف حرم در حالت آماده باش قرار دارند. همچنین در این حوزه ایستگاه‌های سلامت طراحی شده‌اند و برای راهنمایی بهداشت و سلامت در دسترس زائران قرار خواهند گرفت.

وی اضافه کرد: آتش‌نشانی و هلال‌احمر نیز آماده ‎باش هستند تا در اطراف حرم در خدمت مردم باشند. همچنین در اطراف حرم موضوع دارو تامین شده است و ساعت کاری تعداد زیادی از داروخانه‌هایی که شبانه‌روزی نبودند تا ساعت ۱۲ شب افزایش پیدا کرد.

فرماندار مشهد با بیان اینکه یکی از اقدامات ویژه، ایجاد گشت‎هایی در اطرف حرم است، عنوان کرد: این گشت‌ها هر مشکلی در هر زمینه‌ای برای زائران ایجاد شود را بررسی کرده و برطرف می‌کنند.

افزایش ۸۰۰۰ پارکینگ موقت در اطراف حرم برای نوروز ۱۴۰۲

وی در خصوص ایجاد پارکینگ‌های موقتی تصریح کرد: پارکینگ‌های موقتی ایجاد شده‌اند و در خصوص آن‌ها اطلاع‌رسانی‌هایی انجام خواهد شد. همچنین تلاش ما این است که حدود ۸۰۰۰ پارکینگ را به ظرفیت فعلی اطراف حرم اضافه کنیم؛ در همین راستا تمام زمین‌‎های خالی برای این منظور را شناسایی کرده‌ایم. محدودیت‌هایی که به دلیل شلوغی حرم باید ایجاد شود نیز ساماندهی شده است و به زودی برای جلوگیری از سردرگمی موارد تعیین شده اطلاع‌رسانی خواهد شد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهارده + 17 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن