شهری

در مراسم افتتاحیه همزمان دو نمایشگاه مطرح شد: 

خراسان رضوی باید به مرکز جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی تبدیل شود

کد خبر : 60826

هشتمین نمایشگاه فرصت های سرمایه گذاری در افغانستان و کشورهای آسیای میانه و توانمندی های صادراتی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران روزگذشته در محل دائمی نمایشگاه بین المللی مشهد آغاز به کار کرد. 

به گزارش صبح مشهد به نقل از ستاد خبری این نمایشگاه ،در مراسم افتتاحیه این دو نمایشگاه مهم که همزمان باایام روزملی صادرات برگزار می‌شود ،استاندار خراسان رضوی، شهردار مشهد ،مدیران عامل مناطق آزادوتجاری کشور، سرکنسول کشورهای افغانستان و ترکمنستان وپاکستان ،جمعی از مسوولان استانی وملی وتعداد کثیری از فعالان اقتصادی وتجار و بازرگانان حضور داشتند.

نمایشگاه بین المللی  مشهد ، دومین قطب نمایشگاهی کشور 

سرپرست نمایشگاه بین‌المللی مشهد در این مراسم با تاکید بر اهمیت صنعت نمایشگاهی در اقتصاد جهانی، گفت: سالانه ۳۲ هزار نمایشگاه در جهان برگزار می‌شود و این رویدادها ۵۵۱ میلیارد دلار تبادلات تجاری را به همراه دارد.

«فرزین سلطانی» افزود: نمایشگاه بین‌المللی مشهد به عنوان دومین قطب نمایشگاهی کشور شناخته می‌شود و نقش مهمی در توسعه صنعت و اقتصاد کشور دارد.

وی  با اشاره به این که نمایشگاه‌ها در هر کشوری آینه پیشرفت صنعتی و اقتصادی آن محسوب می‌شوند، بیان کرد: نمایشگاه‌ها در سطح جهانی به عنوان شاخصی برای توسعه صنعتی و بشردوستانه هر کشور تلقی می‌شوند و یکی از اهداف ما این است که با حضور تولیدکنندگان و صادرکنندگان از سایر استان‌های کشور، نمایشگاه مشهد را به عنوان حلقه اتصال ایران با کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای (CIS) و افغانستان معرفی کنیم.

تبدیل نمایشگاه بین‌المللی مشهد  مهم‌ترین نمایشگاه منطقه

در ادامه شهردار مشهدطی سخنانی اظهار داشت: به دنبال تبدیل نمایشگاه بین‌المللی مشهد به مهم‌ترین نمایشگاه منطقه هستیم و در این مسیر نیاز به تعامل با کشورهای همسایه شرقی داریم.

«محمدرضا قلندر شریف» افزود: موضوع آمار دقیق و نیازهای مقصد و هدف صادراتی یکی از مسائل مهم در حوزه صادرات کالا به کشورهای دیگر است.

وی تصریح کرد : یکی از تکالیفی که بر عهده مدیرعامل نمایشگاه واگذار کرده ام تحول این مجموعه بود، اگرچه اکنون ۶۰ رویداد نمایشگاهی داخلی داریم اما امروز نیاز است که در حوزه نمایشگاه های بین المللی هم ورود کنیم.

قلندر شریف اضافه کرد: باید هدف گذاری خود را به سمت توسعه نمایشگاه های بین المللی و صادراتی سوق داده و باید متولی برگزاری نمایشگاه های بین المللی در سطح کشورهای منطقه هم باشیم و این هدف را دنبال می‌کنیم.

شهردار مشهد با اعلام آن که  دومین کلانشهر ایران به عنوان دروازه صادرات و واردات کشوراست و باید مورد توجه قرار گیرد ، تاکید کرد: جذب سرمایه‌گذاران در بخش‌های مختلف  باید محور عمل باشد. امروز علاوه بر سرمایه‌گذاران داخلی ۶۰ سرمایه‌گذار خارجی از کشورهای مختلف نیز در مشهد حضور دارند.

وی یادآور شد : ما در حال طراحی پنجره واحد سرمایه‌گذاری در شهرداری مشهد هستیم و کار آن را از همین نمایشگاه آغاز کردیم و در تلاشیم که سرمایه گذار داخلی و خارجی را از همین مسیر واحد جذب کنید.

قلندر شریف توضیح داد: این پنجره واحد سرمایه‌گذاری استانی می‌تواند به ما برای افزایش تعاملات اقتصادی و حضور سرمایه‌گذاران خارجی در مشهد و استان کمک کند.

اضافه شدن دوغارون و سرخس به مناطق آزاد گردشگری خراسان رضوی 

استاندار خراسان رضوی نیز دراین مراسم با بیان اینکه قانون اداره مناطق آزاد بسیار مترقی است، اظهار داشت: در طول سال‌های گذشته به مرور محدودیت هایی به این مناطق اضافه شده و ماهیت خود را از دست داده‌اند که به نفع اقتصاد و کشور نیست و باید اجازه داد این مناطق کار خود را انجام دهند.

«غلامحسین مظفری» اعلام کرد: مناطق آزاد فرصت‌ بسیار خوبی در اختیار کشور است اما نتوانسته ایم از این فرصت ها بهره مناسبی ببریم. این در حالیست که چند سال قبل مصوبه‌ای به تصویب رسید که بخشی از اختیارات مناطق آزاد را از بین برد. هرچند آن مصوبه یک سال بعد توسط دیوان عدالت اداری باطل شد اما فرصت‌های سرمایه‌گذاری بسیاری از دست رفت.

وی تاکیدکرد: اگر اشتباه کردیم باید عذرخواهی کنیم. قانون باید باثبات باشد، تغییرات پی در پی قانون و یا مدیران باعث سلب اعتماد و اطمینان سرمایه‌گذاران می‌شود و عملا آن ها نمی‌دانند با چه کسی و بر چه اساسی باید مذاکره کنند.

استاندار خراسان رضوی تصریح کرد : مناطق آزاد فرصت و ظرفیت بسیار خوبی برای کشور و منطقه است ودر جلسه‌ای که برای رای اعتماد در هیات دولت حضور داشتم، درخواستم اعطای اختیارات منطقه ای برای ارتباط با کشورهای اطراف بود که مورد قبول واقع و مقرر شد،پیشنهادات خود را در این راستا به هیات دولت ارائه کنیم.

وی با اشاره به آن که در خراسان رضوی دوغارون و سرخس به عنوان منطقه آزاد اضافه شده است ، اظهار داشت:این دو منطقه آزاد فرصت و قابلیت بسیار خوبی برای توسعه اقتصادی است.

مظفری ادامه داد: آبادانی کشورهای همسایه هدف مشترک ماست. مراودات باید برابر باشد و ما به دنبال آن هستیم که مراودات و مبادلات اقتصادی و تراز تجاری  توامان پیش برود.

وی افزود: به تنهایی کاری از پیش نمی رود وبه نظر من همه باید به صورت یک مجموعه و منطقه هماهنگ با هم عمل کنیم و در این راستا به دنبال قراردادهای منطقه‌ای و به روز کردن آن ها هستیم .

مظفری یادآور شد: از این رو باید با همپوشانی، مکمل هم باشیم و زیرساخت‌ها را فراهم کرده و تشکل، نهاد، ساختار و سازمان داشته باشیم در غیر این صورت فرصت‌ها از بین می‌رود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 − یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن