اقتصادی

مدیر صنایع پایین دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی بیان کرد: 

عرضه اعتباری بورس کالایی سبب رونق کارخانجات کشور 

کد خبر : 59555

مدیر صنایع پایین دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ‌گفت : شرکت صنایع پتروشیمی تبدیل محصولات پتروشیمی به محصولات نهایی در داخل کشور را اولویت کاری خود قرارداده است .

به گزارش صبح مشهد به نقل از ستاد خبری شانزدهمین نمایشگاه تخصصی صنعت پلاستیک و چهاردهمین نمایشگاه تخصصی رنگ و رزین” عباس غلامی ” افزود: شرکت صنایع پتروشیمی این دغدغه را داشت که تبدیل محصولات پتروشیمی به محصول نهایی انجام شود و  این شرکت هدفش فاصله گرفتن از خام فروشی نفت و گازاست  .

وی با اشاره به آن که کار  زمانی از نظرما تمام شده است که محصولات پتروشیمی تبدیل به محصول نهایی شود، بیان داشت:  ما تمام تلاش مان را انجام داده‌ایم. هرچند که شاید در حوزه وظایف مان نبوده است تا محصولات پتروشیمی بیشتر در داخل کشور استفاده و تبدیل به محصول نهایی شود.

مدیر صنایع پایین دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ‌تصریح کرد: این روند سبب ایجاد اشتغال بیشتر و ارزش افزوده و حتی صادرات خواهد شد. از این رو دراین حوزه ورود کرده وخوشبختانه اقدامات خوبی انجام شده است .

وی ادامه داد:  در پتروشیمی مواد اولیه  مورد نیاز صنایع تکمیلی را مجتمع‌های ما تولید می‌کنند ودر اختیار صنایع تکمیلی پایین دستی می‌گذارند تا تبدیل به محصول نهایی شود.

غلامی در پاسخ به این پرسش که آیا خراسان رضوی دارای صنایع پتروشیمی است، اظهار داشت : اگرچه خراسان رضوی  در حوزه صنایع بالادستی فعالیت ندارد اما می توان گفت در خراسان  رضوی صنایع  پتروشیمی داریم.  زیرا به هر حال تولید کننده اوره و آمونیاک است .

وی یادآور شد:  استان خراسان رضوی یکی از قطب های است که پی‌وی‌سی در آن بسیار مصرف می‌شود.

غلامی درخصوص عملکرد شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای رونق بیشتری درحوزه صنایع تکمیلی گفت : از آنجایی که این موضوع بسیار مهم است .نظر ما در وزارت نفت وشرکت ملی صنایع پتروشیمی بر این است که هرچه محصولات پتروشیمی که مواد اولیه کارخانجات صنایع تکمیلی است، بیشتر در داخل کشور مصرف و تبدیل به محصولات نهایی شود این کار درست تری است.

غلامی خاطر نشان ساخت:  این در حالیست که ما فقط تولید کننده  محصول پتروشیمی هستیم و قاعدتا به ادامه روند کاری آن پس از تولید نباید کاری داشته باشیم . درواقع از لحاظ  شرح وظایف فقط عرضه آن در بورس کالایی بر عهده ماست .اما دریافتیم که بزرگترین مشکلی که در حوزه صنایع تکمیلی وجوددارد بحث تامین سرمایه در گردش است .

مدیر صنایع پایین دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی و تاکید کرد: متاسفانه اکثر کارخانجات صنایع تکمیلی معضلی که با آن دست به گریبان هستند بحث عدم وجود نقدینگی است که بتوانندمواد اولیه را تهیه کنند و سپس آن را تبدیل به محصول نهایی نمایند.از طرفی طی دوسال اخیر سیاست بانک‌ها انقباضی است. از این رو شرکت ملی صنایع پتروشیمی بحث عرضه‌های اعتباری دربورس‌های کالایی را مطرح کرد اگر چه درگذشته عرضه‌های اعتباری خود مجتمع ها راسا به صورت معدود و محدود عرضه‌های اعتباری را انجام می‌دادند اما اولین بار بود که از یک سال و نیم گذشته تقریبا شرکت ملی صنایع پتروشیمی به این موضوع ورودپیدا کرد .

وی تصریح کرد: برای انجام این مهم شرکت ملی صنایع پتروشیمی همایش برگزار کرد و   مکاتبات متعددی با هلدینگ‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی انجام داد و آن هارا دعوت کردکه به صورت اعتباری محصولات پتروشیمی را  به بورس کالا عرضه کنند تا صنایع تبدیلی بتوانند مواد اولیه را تهیه و محصول نهایی  راتولید کنند.

غلامی یادآور شد: از سال ۱۴۰۰  تاپایان ۱۴۰۲ حدود  یک میلیون و پانصد هزار تن جذب مواد پتروشیمی در بورس کالا با افزایش مواجه شده است .یعنی از پنج و نیم میلیون تن درسال ۱۴۰۰ به رقمی حدود ۸ میلیون تن رسیده ایم  .

وی با اشاره به آن که  افزایش این رقم  اتفاق بسیار بزرگی است علت  این اتفاق را عرضه اعتباری مجتمع‌ها اعلام کردو گفت:  سال گذشته رقم عرضه اعتباری مان حدود ۸۰ همت بوده است  که در سه ماهه اول امسال عرضه اعتباری نیز ۲۴ همت بوده است.

مدیر صنایع پایین دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت : اگر یک بررسی اجمالی ازسایت مدیریت توسعه صنایع پایین دستی داشته باشید در خواهید یافت که بخشی از آن مخصوص ارزهای اعتباری است که به تفکیک هر ماه  همه مجتمع‌هایی  که ارزهای اعتباری انجام می‌دهند، درج شده است .

وی تاکید کرد: برای مثال در  تاریخ ۹ مردادماه ۱۴۰۳ پتروشیمی‌های اروند و غدیر که عرضه های اعتباری را انجام داده اند تقریباً کل عرضه آن جذب شد ولی پتروشیمی بندر امام بنا به مشکلاتی نمی‌توانست عرضه اعتباری انجام بدهد و حدود ۳۰ الی۴۰ درصد آن جذب نشد.چون کارخانجات فاقد نقدینگی هستند و امکان خرید ندارند .

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 − 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن