اقتصادی

۷۰۰۵ فرصت شغلی در سامانه جست‌وجوی شغل خراسان رضوی

کد خبر : 58945

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با اشاره به وجود ۷۰۰۵ فرصت شغلی در سامانه کاریابی گفت: ما در حالی پایین‌ترین نرخ بیکاری استان را در سطح کشور داریم که اتباع هم در این استان حضور دارند و با وجود حضور این اتباع باز هم فرصت شغلی داریم.

به گزارش صبح مشهد به نقل از تسنیم، محمدامین بابایی در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی در مشهد برگزار شد، گفت: در خصوص امر‌به‌معروف و نهی‌از‌منکر بیشتر موضوع عفاف و حجاب به ذهن متبادر می‌شود، اما رویکرد جدیدی که ستاد امر‌به‌معروف و نهی‌از‌منکر دارد این است که باید با سالم‌سازی محیط، اصلاح فرایندها، رفع تبعیض و مبارزه با مصادیق فساد و رشوه، به گسترش این مقوله کمک شود.

وی در خصوص نرخ بیکاری خراسان رضوی در سال گذشته افزود: نرخ مشارکت اقتصادی استان در سال ۱۴۰۲، ۴۳٫۱ بوده که نسبت به سال ۱۴۰۱ تغییری نکرده، اما نرخ بیکاری از ۷٫۳ به ۶٫۳ کاهش پیدا کرده، بنابراین نرخ مشارکت اقتصادی نسبت به کشور ۱٫۸ بالاتر و نرخ بیکاری نیز ۱٫۸ کمتر است. در همین راستا پایین‌ترین نرخ بیکاری را در کشور با رتبه دوم و در نرخ مشارکت اقتصادی رتبه نهم را داریم.

بابایی ادامه داد: ۴۰ هزار و ۹۳۵ فرصت شغلی در سامانه ثبت شده که در حال حاضر ۷۰۰۵ فرصت شغلی در سامانه وجود دارد و از این تعداد ۱۲۶۷ فرصت شغلی متعلق به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است. اگر فنی‌و‌حرفه‌ای بیکاران یا کارجویانی که در سامانه ثبت نام کردند را از طریق سامانه جذب کند، آموزش دهد و آموزش منجر به اشتغال شود، هزینه آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای توسط وزارت کار پرداخت می‌شود. همچنین از کارفرمایان می‌خواهیم فراخوان نیروی کار خود را در این سامانه انجام دهند.

مدیرکل تعاون ،کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با بیان اینکه سال گذشته تسهیلات در حوزه مشاغل خانگی در دو مرحله شارژ شد، عنوان کرد: تسهیلات در مجموع این دو مرحله ۲۳۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بود که ما ۱٫۲ برابر معادل ۲۳۷ میلیارد تومان طرح معرفی کردیم و ۷۸ درصد پرداخت شده است.

وی اضافه کرد: واحد‌های صنعتی ما بالاتر از قانون کار پرداخت می‌کنند واین درحالی است که ۷۰ درصد شکایت‌های ما در حوزه روابط کار مربوط به صنوف و ۳۰ درصد مربوط به واحد صنعتی است، واحد صنعتی ما ریزش کمتری نسبت به صنوف دارد و آنچه باعث خالی‌ماندن واحد صنعتی شده، مهارت است که باید این خلا را پر کنیم.

بابایی تصریح کرد: باید به سمت اصلاح فرایند‌ها و شناسایی چالش‌ها و گلوگاه‌های فساد در دستگاه‌های خود و پیگیری رفع این گلوگاه‌ها برویم همچنین باید امضا‌های طلایی را از دست کارشناسان و مدیران بگیریم و به سمت الکترونیکی کردن و شفاف‌سازی پیش برویم.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با اشاره به اینکه برای اشتغال فارغ‌التحصیلان باید برنامه‌ریزی ویژه‌ای انجام دهیم، تاکید کرد: دانشگاه فردوسی و جهاد دانشگاهی متولی این موضوع در نظر گرفته شده‌اند در این راستا با دانشگاه شهید منتظری، خیام، عطار و دانشگاه جامع علمی کاربردی تفاهم‌نامه امضا کردیم.

بابایی در خصوص سامانه جستجوی شغل گفت: تاکنون ۲۲ هزار و ۵۰۹ کارجو در این سامانه ثبت نام کردند که ۳۵۲۰ کارجو به کار گمارده شدند؛ نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان بالاتر از تمام جامعه است، وزارت کار از امسال این موضوع را در برنامه‌های استراتژیک خود مد نظر قرار داده است. در سامانه جستجوی شغل ۷۲۰۲ نفر از کارجویان فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بودند که ۱۱۸۸ نفر به کار گمارده شدند و ۳۲ درصد ثبت‌نامی‌ها را به خود اختصاص می‌دهند.

وی بیان کرد: سال گذشته ۷۹۷۲ مجوز صادر و در نتیجه آن ۱۴ هزار و ۱۸۷ اشتغال ایجاد شد و اعتبار امسال استان ۱۹۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در مرحله اول است که ۱۵ درصد تسهیلات مشاغل خانگی حتما باید ویژه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی باشد. تعهد اشتغال سال جاری در استان ۷۹۰۰ شغل است ضمن اینکه در خراسان رضوی ۱۵۰ مرکز کاریابی فعال، ۴۰ مرکز مشاوره کارآفرینی فعال، ۲۱ شتاب‌دهنده، ۱۷ فضای کاری اشتراکی و هفت کافه کارآفرینی داریم.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی در خصوص اشتغال اتباع خارجی گفت: براساس توافق ما با اداره کل اتباع استانداری، تمام گزارشات و اقدامات توسط این اداره کل ارائه می‌شود و برای اتباع بر مبنای اینکه کارفرما فرد مشخص است، کارت کار برای شغل خاص صادر می‌شود و اتباع نمی‌توانند در سامانه جستجوی شغل ثبت نام کنند.

بابایی افزود: ما در حالی پایین‌ترین نرخ بیکاری استان را در سطح کشور داریم که اتباع هم حضور دارند و با وجود حضور این اتباع باز هم فرصت شغلی داریم.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهارده + نوزده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن