پایتخت فرهنگ اسلامی

بهره بگیری از فرش در دیپلماسی هنری

کد خبر : 58921

فرش دستباف ایران توانمندی بالایی برای ایفای نقش در حوزه دیپلماسی هنری دارد.

به گزارش صبح مشهد، حمید کارگر در نشستی که به مناسبت روز ملی فرش در موزه بزرگ خراسان برگزار شد با بیان اینکه فرش دستباف ایران توانمندی بالایی برای ایفای نقش در حوزه دیپلماسی هنری دارد اظهار کرد: ایران در همه هنرهای هفتگانه این پیشینه و توانمندی را دارد که بتواند افکار عمومی جهانیان را جذب کند و فرش دستباف هم یکی از عناصر ارجمند در این وادی است.

وی تأکید کرد: تصویرسازی و گفتمان‌سازی عمومی برای مخاطب قرار دادن مردم دنیا با اتکا به داشته‌های فرهنگی و هنری میسر است که ایران ما از غنای تاریخی و هویتی بالایی در این زمینه برخوردار است.

مدیرعامل شرکت فرش آستان قدس رضوی با برشمردن ویژگی‌های دنیای کنونی و تغییر در ابزارهای پیام‌رسان و قدرت یافتن دیپلماسی عمومی در برابر قدرت‌های سخت نظامی و سیاسی، گفت: داشته‌های ایران را در این زمینه قابل اتکا دانست و فرش دستباف را یکی از مهمترین داشته‌ها دانست.

عضو کمیته فرش فرهنگستان هنر همچنین با اشاره به نمونه‌های متعددی از به‌کارگیری فرش و نقش‌مایه‌های آن در مناظر شهری دیگر کشورها و نیز ایران گفت: در دنیای امروز که دیپلماسی هنری کارکردی افزون‌تر از نظامی‌گری و سیاست‌ورزی عریان یافته است، فرش ایرانی‌می تواند نقش برند ملی و شهری را در سرزمین ما ایفا کند.

کارگر با نمایش تصاویری از رویکرد دیگر کشورهای تولیدکننده فرش دستباف برای بهره‌گیری از این توان در هویت‌سازی و نیز جذب گردشگر، خواستار توجه بیش از پیش معماران و شهرسازان به عناصر موجود در هنرهای سنتی به ویژه نقش‌مایه‌های اصیل و نیز فرش ایرانی شد.

عضو انجمن علمی فرش ایران با اشاره به ظرفیت‌های بالای فرش دستباف برای ایفای نقش در حوزه دیپلماسی هنری، با ارایه برخی نمونه‌ها و کارکردها، بر لزوم تکثیر و تقویت این رویکرد تاکید کرد.

مدیرعامل شرکت فرش آستان قدس رضوی در سخنانی به تشریح ویژگی‌ها و میراث خاندان عمواوغلی در فرش ایران و خراسان پرداخت و گفت: برادران عمواوغلی از تبحر فوق‌العاده‌ای در بافت فرش‌های بزرگ‌پارچه برخوردار بودند و در عین حفظ اصالت‌ها، در خلق طرح‌ها و نقوش ظریف، تنوع و نوآوری چشمگیری از خود نشان می‌دادند. تأکید بر استفاده از مواد اولیه مرغوب و رنگ‌های طبیعی، و همچنین تسلط بر ریزبافی، از جمله ویژگی‌های بارز این خاندانِ هنرمند بود.

کارگربیان کرد: شاگردپروری، سفارش گرفتن از دربار و چهره‌های سرشناس و نیز باقی ماندن آثار در موزه‌ها و کاخ‌ها را از جمله علل شهرت عمواوغلی‌ها است.

زهرا محسنی (کارشناس و پیشکسوت صنایع دستی) نیز در این نشست با مروری بر تاریخ منسوجات و دست‌بافته‌های ایرانی، از قدمت و دیرینگی هنر بافت در این سرزمین سخن گفت.

وی همچنین به قرابت و پیوند میان نقوش و طرح‌های به کار رفته در پارچه‌ها و منسوجات با فرش‌های ایرانی اشاره کرد و مشابهت این دو حوزه را مقوم یکدیگر و مکمل تاریخی هم دانست.

پس از این نشست از فرش بزرگ‌پارچه‌ای منتسب به آرامگان نادرشاه افشار که در سال ۱۳۴۶ بافته شده است رونمایی شد.

این فرش در ابعاد ۳٫۵ در ۱۰٫۳ متر با مساحت تقریبی ۳۶ مترمربع دارای کتیبه «صابر» است و به سفارش انجمن آثار ملی بافته شده است.

گفتنی است این نشست روز دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ به مناسبت روز ملی فرش و به همت موزه بزرگ خراسان در محل این موزه واقع در بوستان کوهسنگی مشهد برگزار شد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

11 − 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن