براساس مصوبه شورای شهر مشهد نرخ کرایه تاکسی در سال آینده نسبت به سال جاری حدود ۴۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.
در هفتادمین جلسه علنی ششمین دوره شورای شهر مشهد که در تالار شهر برگزار شد، ادامه بررسی عوارض و بهای خدمات شهرداری مشهد برای سال آینده انجام گرفت.
افزایش ۱۰۰۰ تومانی تعرفه استفاده از دوچرخههای اشتراکی
در این جلسه بهای خدمات شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی مورد بررسی قرار گرفت. در این بخش تعرفه هر نیمساعت سفر برای دوچرخه از ۱۵۰۰ به ۲۵۰۰ تومان رسید و بهای استفاده از دوچرخه برقی بدون افزایش همان مبلغ سال گذشته، یعنی ۵۰۰۰ تومان باقی ماند. همچنین تعرفه هر دقیقه سفر برای اسکوتر مکانیکی ۲۵۰۰ تومان تعیین شد و تعرفه اسکوتر برقی نیز بدون افزایش مبلغ ۵۰۰۰ تومان خواهد بود.
متقاضیان باید در زمان ثبت نام جهت استفاده از خدمات مبلغ ۵۰ هزار تومان برای ودیعه و مبلغ ۵۰ هزار تومان برای حق بیمه سالانه پرداخت کنند. استفاده از خدمات برای کاربرانی که برای اولین بار ثبت نام کردهاند، نیمساعت اول در اولین سفر دوچرخه مشمول پرداخت کرایه نیست. به ازای هر ۱۰ سفر، یک سفر نیمساعته با ضریب صفر برای کاربران دوچرخه اعمال میشود. هزینه استفاده از دوچرخه در سایتها و پارکهای بانوان در ساعت اول ۲۰۰ تومان خواهد بود.
افزایش تا ۲۵ درصدی نرخ توقف پارکینگهای حاشیهای، مسقف و روباز
در ادامه مقرر شد نرخ توقف در پارکینگهای حاشیهای، مسقف و روباز از ۲۵ درصد بیشتر نباشد. در ابتدا نرخ پارکینگ حاشیهای برای گروه الف ۴۵۰۰ تومان، گروه ب ۳۵۰۰ تومان و گروه ج ۲۵۰۰ تومان تعیین شده بود که با پیشنهاد غلامحسین صاحبی، عضو شورای شهر، افزایش تا ۲۵ درصد آن مصوب شد.
وی بیان کرد: در این جلسه در حال افزایش ۶۰ درصدی پارکینگهای حاشیهای و حدود ۸۰ درصدی پارکینگهای مسقف با ۹ درصد مالیات هستیم. اگر این افزایش را اعمال کنیم، مردم در کوچهها پارک میکنند و مشکلاتی از جهت مسائل ترافیکی ایجاد خواهد شد. پیشنهاد من این است که پارکینگ حاشیهای، مسقف و روباز بیش از ۲۵ درصد افزایش نداشته باشد که با مالیات مبلغ آن ۳۵ درصد افزایش مییابد.
حسین حسامی، رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایهگذاری و مشارکتهای شورای شهر مشهد، به عنوان مخالف این پیشنهاد گفت: باید بین کسی که از خودروی شخصی و کسی که از حملونقل عمومی استفاده میکند، تفاوت باشد. اگر افراد عوارضی برای شهر ایجاد میکنند، باید بهای آن را پرداخت کنند. لازم است حداقل براساس نرخ تورم قیمتها را افزایش دهیم نه اینکه برای کسی که آلودگی ایجاد میکند، از حملونقل عمومی استفاده نمیکند و حاشیه خیابانها را استفاده میکند، تخفیف ارائه کنیم. برخی معابر را از پارکینگ حاشیهای حذف کردیم؛ بنابراین نباید درآمدهای شهرداری را کاهش دهیم.
حجتالاسلام حسن منصوریان، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد، در موافقت با این پیشنهاد تصریح کرد: پارک مردم در معابر هزینهای برای مدیریت شهری ایجاد نمیکند. از درآمدی که فکر کردیم به دست میآوریم، تخفیف میدهیم، برای شهر هزینهای ندارد و از تخفیف کم میشود. این طرح با روح و روان مردم سروکار دارد و طرح شکست خوردهای است. یا قیمتها را افزایش ندهیم یا به میزان سقف تورم افزایش دهیم.
ایمان فرهمندی، رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد، در مخالفت با این پیشنهاد خاطرنشان کرد: نرخ پارکینگ تنها ابزار ما برای تحقق سیاست افزایش استفاده از حملونقل همگانی است. ما بهای خدمات را دریافت میکنیم اما باز هم تخفیفاتی لحاظ شده است. ۷۵ درصد استفاده از پارکهای حاشیهای زیر نیم ساعت انجام میشود، اگر این سیاستها را اعمال نکنیم پاسخگوی نیازهای پارک اضطراری مردم نیستیم. برای مدیریت باید نرخ واقعی را در نظر بگیریم.
فاطمه سلیمی، رئیس کمیسیون ویژه بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر مشهد، در موافقت با پیشنهاد عنوان کرد: تمام ظرفیت خط یک و ۸۰ درصد ظرفیت خط ۲ قطار شهری پر شده است. آیا زیرساختهای دسترسی ما به حملونقل با آنچه از مردم توقع داریم، هماهنگ است؟
پس از تصویب این پیشنهاد و حذف برخی تبصرههای این بخش برخی اعضاء شورا معترض بودند که با این کار در حال رایگان کردن پارک حاشیهای هستند؛ همچنین برخی دیگر از اعضا گلایه داشتند که این افزایشها سال گذشته تاثیری بر کاهش ترافیک نداشته است.
سید جلالالدین حسینی واعظ، مدیر عامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد، در خصوص تاثیرات دریافت هزینه برای پارکینگهای حاشیهای تصریح کرد: هزینه توقفهای زیر نیمساعت به ۷۵ درصد رسیده و همچنین توقفهای بین صفر تا پنج ساعت ۹۳ درصد، پنج تا ۱۰ ساعت چهار درصد و بیش از ۱۰ ساعت سه درصد است. درآمد سال گذشته ما حدود ۳۰ میلیارد تومان بوده است.
دریافت بهای خدمات ۳۰۰۰ تومانی از اتوبوسهای ورودی به پایانه مسافربری
در ادامه بهای خدمات سازمان پایانههای مسافربری مورد بررسی قرار گرفت. بهای خدمات اتوبوسهای ورودی به پایانه مسافربری تا یک ساعت اول ورود ۳۰۰۰ هزار تومان و به ازای هر ساعت اضافه ۱۰۰۰ تومان خواهد بود. مدت زمان خروج اتوبوسها از پایانه از زمان مندرج در بلیتهای صادره نیمساعت است و به ازای هر ۱۰ دقیقه تاخیر در خروج از پایانه معادل ۱۰۰۰ تومان مبلغ اخذ میشود.
هزینه آموزشهای عمومی برای رانندگان پرخطر در بار اول؛ ۱۵۰ هزار تومان
در بخش دیگری از جلسه بهای خدمات سازمان حملونقل و ترافیک بررسی شد. در راستای آموزش و فرهنگسازی ترافیک دانشآموزان و شهروندان در شهر مشهد و همچنین جبران هزینههای نگهداری و استقرار خدمات پارک ترافیک سیدی، به شهرداری اجازه داده میشود از مراجعان حقالزحمه خدمات آموزشی دریافت کنند که ارائه خدمات آموزشی به دانشآموزان تمام مقاطع تحصیلی برای یک دوره آموزشی ۲ ساعته بدون اخذ وجه خواهد بود. هزینه آموزشهای عمومی برای دوره ۲ ساعته برای رانندگان پرخطر در بار اول ۱۵۰ هزار تومان و بار دوم ۳۰۰ هزار تومان، آموزشهای عمومی کلاسی وکارگاهی ۶۰ هزار تومان و سمینارهای آموزشی ۴۰ هزار تومان خواهد بود. در راستای ایمنسازی معابر سطح شهر حین انجام عملیات کارگاهی ساختمانی و به منظور ارائه و تصویب طرحهای ایمنی معابر محدوده کارگاههای شهری برای پاسخگویی به درخواست متقاضیان و مالکان حداکثر دریافت برای گروههای الف و ب ۰.۱ درصد و برای ج و د ۰.۳ درصد عوارض صدور پروانه به عنوان حقالزحمه خدمات کارشناسی و فنی خواهد بود.
افزایش ۴۰ درصدی نرخ کرایه تاکسی
در ادامه بهای خدمات سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی به بحث و بررسی گذاشته شد. حداکثر افزایش دریافت بهای خدمات ۳۹.۲ درصد است. نرخ کرایه تاکسی نسبت به سال جاری حدود ۴۰ درصد افزایش خواهد داشت.
غلامحسین صاحبی، عضو شورای شهر مشهد به عنوان مخالف افزایش نرخ کرایه تاکسی بیان کرد: ما پیش از تصویب بودجه داریم به سراغ گرانی میرویم و ۳۵ تا ۴۵ درصد افزایش میدهیم. کرایه تاکسی فرودگاه نسبت به اسنپ ۴ تا ۵ برابر است، فرودگاه تاکسی را نیز اختصاصی کرده و اجازه نمیدهد اسنپ از فرودگاه مسافر سوار کند که این ظلم به مردم است.
حسین حسامی، رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایهگذاری و مشارکتهای شورای شهر مشهد به عنوان موافق افزایش نرخ کرایه تاکسی خاطرنشان کرد: ما مجوز قانونی افزایش تا نرخ تورم را داریم، هیچگونه خدماتی نیز به تاکسیران نمیدهیم و از جیب تاکسیران تخفیف میدهیم؛ بنابراین باید تا سقفی که دولت اجازه داده افزایش دهیم.
احمد محبی، مدیرعامل سازمان نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد گفت: سال گذشته کارشناسی ما برای نرخ کرایه تاکسی ۱۳۳ درصد بود که با افزایشهایی که سال گذشته باز هم ۲۳۳ درصد کاهش داریم اما پیشنهاد ما برای سال آینده ۴۰ درصدی است.
دریافت عوارض از تبلیغات روی ناوگان حملونقل بار درونشهری
در جریان بررسی بهای خدمات سازمان حملونقل بار درونشهری به شهرداری اجازه داده شد به منظور کنترل و نظارت بر تردد ناوگان باری به محدودههای زمانی و مکانی سطح شهر نسبت به دریافت عوارض تردد وسایل نقلیه باری در محدوده کامیون ممنوع اقدام کند که این افزایش عوارض تردد کمتر از ۴۰ درصد است. همچنین به شهرداری مشهد اجازه داده میشود به منظور شناسایی و نظارت بر وسایل نقلیه باری و اشخاص حقیقی و حقوقی دارای موتورسیکلت و فعال در حوزه حملونقل بار درونشهری نسبت به بهای خدمات ناشی از صدور و تمدید پروانه شرکتها و ناوگان حملونقل بر و مسافر در شهر مشهد اقدام کند که حداکثر ۴۰ درصد افزایش خواهد داشت. در ادامه بهای خدمات کارشناسی و فنی، بهای خدمات استفاده از پارکینگهای عمومی، بهای خدمات هزینه صدور سند الکترونیکی حملونقل بار (بارنامه)، عوارض تابلوهای تبلیغاتی محیطی و بهای خدمات صدور مجوز تردد بارهای ترافیکی به تصویب رسید.
برخی اعضای شورا نسبت به دریافت عوارض تابلوهای تبلیغاتی محیطی از ناوگان حملونقل بار درونشهری اعتراض داشتند و فرمول پیشنهادی برای محاسبه عوارض را کارشناسی شده نمیدانستند. پیشنهاد حذف این ماده به تصویب نرسید و موسیالرضا حاجیبگلو، نائب رئیس شورای شهر اعلام کرد که از طرف شورای اسلامی شهرستان با فرمانداری مکاتبه کرده و این ماده را رد میکند.
منبع: ایسنا خراسان رضوی