اسلاید شواقتصادی

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و تاجیکستان مطرح کرد:

عضویت در پیمان شانگهای، فرصت ارتباط با بلوک‌های قدرتمند اقتصادی است

کد خبر : 42625

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و تاجیکستان با اشاره به اینکه یکی از فواید عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای، فرصت ارتباط کشور با بلوک‌های قدرتمند اقتصادی در جهان است، گفت: همکاری با قدرت‌های بزرگ اقتصادی موجب رشد و پیشرفت اقتصاد کشور خواهد شد. به طور کلی می‌توان گفت عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای برای ۷۰ درصد از صنایع کشور نتایج مطلوبی خواهد داشت.

به گزارش صبح مشهد، محمدحسین روشنک در خصوص مزایای حضور ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای اظهار کرد: یکی از فواید عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای، فرصت ارتباط کشور با بلوک‌های قدرتمند اقتصادی در جهان است. هم‌پیمان شدن با قدرت‌های بزرگ اقتصادی به معنای تسلیم شدن در برابر آن‌ها نیست و منافاتی با استقلال ایران ندارد، بلکه به معنای همکاری با قدرت‌های بزرگ اقتصادی است که این اتفاق موجب رشد و پیشرفت اقتصاد کشور خواهد شد.

وی افزود: مسلما عضویت ایران در پیمان شانگهای رخدادهای اقتصادی بسیار خوبی را نوید خواهد داد. امیدواریم مذاکرات برجام نتایج مطلوبی به دنبال داشته باشد، FATF در ایران اجرا شود و بانک‌های داخل کشور رو به بین‌المللی شدن حرکت کنند تا بتوانیم با اقتصاد دنیا همکاری لازم را داشته باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و تاجیکستان در خصوص تاثیر این پیمان بر امنیت افغانستان نیز عنوان کرد: این پیمان موجب افزایش امنیت در افغانستان خواهد شد، زیرا کشورهای مجاور افغانستان از جمله هند، ایران، تاجیکستان و… با این پیمان همکاری دارند و همکاری کشورهای همسایه افغانستان با پیمان شانگهای تاثیرات مطلوبی در این کشور در اثر همسایگی‌ خواهد گذاشت.

روشنک افزود: متاسفانه اقتصاد ایران در قسمت‌هایی از جمله در بخش تولید، به صورت دوپینگی عمل می‌کند. زمانی که تولید در اقتصاد دوپینگی باشد و تحت‌تاثیر حمایت‌های مستقیم یا غیرمستقیم دولتی اداره شود، قادر به رقابت با کشورهایی که اقتصاد دوپینگی ندارند، نخواهد بود. به عنوان مثال صنعت خودرو که از ۲۰۰ درصد حمایت تعرفه‌ای بهره برده و تسهیلات بانکی را با یک سوم تورم سالانه استفاده کرده، چگونه می‌تواند با کشورهایی از جمله چین و یا روسیه که چنین پشتیبانی‌هایی را نداشته و به شکل کاملا مستقل و آزاد فعالیت می‌کنند، به رقابت بپردازد؟.

وی خاطرنشان کرد: از این جهت، حضور ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای طی سال‌های ابتدایی در خصوص برخی صنایع از جمله صنعت خودرو، نساجی و لوازم خانگی نتایج مثبت نداشته و کشور توان رقابت با سایر کشورهای عضو پیمان شانگهای را نخواهد داشت. اما از طرف دیگر، عضویت ایران در این پیمان می‌تواند برای صنایعی همچون صنعت ساختمان‌سازی و کشاورزی نتایج مطلوبی داشته باشد. به طور کلی می‌توان گفت عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای برای ۷۰ درصد از صنایع کشور نتایج مطلوبی و برای ۳۰ درصد صنایع مضر است که البته این اتفاق طبیعی است و آن ۳۰ درصد باقی مانده در اثر گذر زمان رو به بهبودی حرکت خواهد کرد.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و تاجیکستان با بررسی تاثیر عضویت ایران در این پیمان بر خراسان رضوی گفت: متاسفانه تفکر منطقه‌ای در اقتصاد کشور به کار گرفته نشده و به مناطق پررونق اقتصادی توجهی نشده‌است. دولت باید به حمایت از این مناطق اقتصادی بپردازد و از منابع استان‌های برخوردار استفاده کرده و به استان‌های غیر برخوردار نیز رسیدگی کند. همچنین اجازه دهد که استان‌ها تبدیل به ایالت‌های اقتصادی مستقل شوند. اگر این اتفاق در ایران رخ دهد و مناطق اقتصادی مستقل از جمله در شرق کشور ایجاد شود، این استان‌ها به دلیل همسایگی با کشورهای عضو پیمان شانگهای از سود بسیار زیادی بهره‌ خواهند برد. پیمان شانگهای و پیمان اوراسیا نتایج بسیار مطلوب اقتصادی در خراسان بزرگ و سیستان و بلوچستان خواهد گذاشت به شرط اینکه طرح ایالت‌های اقتصادی در کشور اجرایی شود.

منبع: ایسنا خراسان رضوی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن