طبق سنوات گذشته و همزمان با ایام نوروز معاونت گردشگری و زیارت سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد در کنار سایر دستگاه های اجرایی مدیریت شهری تلاش کرد تا به شایستگی از زائران حضرت ثامن الحجج علیه السلام استقبال نماید.
صبح مشهد– چهار ایستگاه استقبال از زائر در مبادی ورودی شهر ازجمله راه آهن، پایانه مسافربری امام رضا(ع)، محور نیشابور و محور قوچان راه اندازی شد و ۴۶۷ برنامه فرهنگی در این مراکز برگزار شد.
این ایستگاه ها در ایام نوروز به ۵۱۶ هزار نفر از زائران و مسافران خدمات ارائه کردند.
۱۴ مرکز راهنمای زائر به ۸۰ هزار و ۹۶۴ نفر پاسخگویی داشته است و تعداد ۳۶هزار و ۴۰۳ محصول اطلاع رسانی شامل نقشه و بروشور و کتابچه به زائران توزیع کردند. همچنین پایگاه های محدوده حرم مطهر بنا به ضرورت در نوروز شبانه روزی شدند.
در نوروز ۱۴۰۱ مراکز اسکان موقت (بوستان غدیر) و اضطرار (سالن های ورزشی) شهرداری مشهد پذیرای ۳۵ هزار و ۳۵۶ نفر از زائران بودند.
همچنین امسال ۱۹هزار و ۵۰۰ نفر از خانه تاریخی داروغه با ۹۵ برنامه فرهنگی، ۶۰ هزار نفر از جشنواره نوروز باغ توس در محل جلوخان آرامگاه فردوسی با ۲۷ برنامه فرهنگی و ۷هزار و ۴۰۰ نفر از نمایشگاه فرهنگی کوه پارک و بوستان وفا بازدید کردند.
گروه های سرود سیار با ۲۰۰ اجرا در مبادی ورودی و محدوده حرم مطهر به استقبال زائران رفتند و حال و هوایی معنوی برای بیش از ۷۲ هزار نفر ایجاد کردند.
برای نخستین بار در طرح مشهدگردی با اتوبوسهای ۲طبقه و ۱ طبقه، ۲هزار و ۵۷۸ نفر از زائران و مجاوران در قالب ۵۷ تور از المانها، پاویون های نوروزی و جاذبه های شهر دیدن کردند.
ویژه ایام نوروز و پیک ورود زائران به مشهد ۶ موشن گرافیک آموزشی ارتقا فرهنگ میزبانی و میهمان نوازی با موضوع مجاوران و کارکنان ناوگان حمل و نقل درون و برون شهری تهیه و منتشر شد.
سامانه میزبان سامانه مجازی راهنمای زائر به نشانی mizban.mashhad.ir جهت ارائه خدمات مطلوب و اطلاعات مورد نیاز زائران در نوروز ۱۴۰۱ ایجاد و به بهره برداری رسید.
چهار مسابقه پیامکی با موضوعات حرم شناسی و مشهد شناسی نیز در این ایام منتشر شد که به برندگان جوایزی از سوغات و صنایع دستی مشهد اهدا خواهد شد.