اجتماعی

تاکید دبیرکل سازمان مستقل بین المللی حقوق بشرامت واحده جهان اسلام به آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد:

کشورهای جهان حق دسترسی به اطلاعات و آزادی خبر را به عنوان یکی از حقوق شناخته‌ شده بشری محترم بشمارند

کد خبر : 47998

علی کهنمویی دبیرکل سازمان مستقل بین المللی حقوق بشر امت واحده جهان اسلام در آستانه روز خبرنگاردر ایران، طی نامه ای خطاب به دبیر کل سازمان ملل متحد درخواست کرد طبق ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و بند ۲ ماده ۱۹ میثاق‌نامه بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی، حق دسترسی افراد به اطلاعات و البته حق انتشار آزادانه آن از سوی همه کشورهای جهان رعایت و محترم شمرده شود.

به گزارش صبح مشهد، مشروح نامه دبیرکل سازمان مستقل بین المللی حقوق بشرامت واحده جهان اسلام به شرح ذیل می باشد:

عالی جناب آقای آنتونیو گوترش دبیر کل محترم سازمان ملل متحد:

همانطور که استحضار دارند، مجمع عمومی سازمان ملل متحد دسامبر ۱۹۹۳ میلادی در چهل و هشتمین اجلاس خود، روز سوم ماه مه را به‌عنوان «روز جهانی آزادی مطبوعات» اعلام کرد. این موضوع از قطعنامه مصوب همایش عمومی یونسکو در سال ۱۹۹۱ میلادی تحت عنوان «ارتقای آزادی مطبوعات در دنیا» که جراید آزاد، فراگیر، و مستقل را به عنوان یکی از اجزای ضروری جامعه دموکراتیک تلقی کرده، نشأت گرفت.[

آزادی رسانه و مطبوعات همانند یک ضمانت نامه از جانب دولت‌ها به رسانه‌های عمومی، در مقابل مواجهه با روندهای محدود کنندهٔ ابراز نظر در جوامع، می‌باشد که حقوق قانونی رسانه‌ها و همچنین مراجع رفع اختلاف بین رسانه‌ها و شاکیان را مشخص می‌کند. این حقوق در بسیاری از کشورها به صورت قانونی و در چهارچوب قوانین اساسی آن کشور تعبیه شده‌است تا از آزادی مطبوعات حمایت به عمل بیاید.

یکی از حقوق شناخته‌شده بشری در جوامع جدید حق دسترسی به اطلاعات و آزادی اطلاعات است. این حق دارای ریشه‌ای طولانی در تاریخ حقوقی دنیاست، اما به صورت مدرن و مکتوب حدود ۲۵۰ سال پیش برای اولین بار به عنوان نشانه‌ای بر وجود دموکراسی و مردم‌سالاری در سویس به تصویب رسید.

آن روزگار اعتقاد بر این بود که برای نشان دادن وجود دموکراسی نیازمند شاخص‌هایی هستیم که از مهم‌ترین آنها حق دسترسی افراد به اطلاعات و البته حق انتشار آزادانه آن است.

با گذشت زمان این نهاد حقوقی هر روز بارورتر شد و امروز که ما در این جمع صحبت از آزادی اطلاعات می‌کنیم تردیدی از نظر اسناد و عرف بین‌المللی در این زمینه وجود ندارد و برای مثال اعلامیه حقوق بشر و شهروندی فرانسه، ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ ماده ۱۹ میثاق‌نامه بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و بعضی از اسناد معتبر دیگر بین‌المللی هم در این زمینه تصویب شده است.

همچنین قطعنامه شماره ۵۹ مجمع عمومی سازمان ملل با تعبیری زیبا از این حق یاد کرده و می‌گوید: دسترسی به اطلاعات و آزادی انتشار آن سنگ‌بنای تمام حقوق و آزادی‌هایی است که سازمان ملل خود را وقف تحقق آنها کرده است. بر این اساس هم چنانکه می‌دانید نهاد بین‌المللی ماده ۱۹ تاسیس شده که مطالعات و پیشنهادات مشخصی در این زمینه داشته و دارد. فکر می‌کنم مفید باشد که حداقل یکبار به پایگاه اینترنتی این نهاد مراجعه شود تا از عمق فعالیت‌‍‌های حقوقی که در این زمینه صورت می‌گیرد اطلاع پیدا کنید.

خوشبختانه ما در منابع دینی اسلام به طور صریح و روشن و حتی بیش از آنچه که در حقوق مدرن به آن پرداخته می‌شود، تصریحاتی داریم برای این‌که اطلاع مردم از اخبار به عنوان یک حق باید شناخته شود و نه تنها مطالبه آن سرزنش ندارد بلکه باید برای مطالبه آن به مردم آموزش داده شود.

در پایان به این نکته اشاره می کنم که پایه‌ های اساسی مطبوعات -به عنوان رکن چهارم دموکراسی- خبرنگاران هستند. گروهی که روز خبرنگار به آن ها اختصاص یافته است همواره در چالش با ارکان ثروت و قدرت هستند.

لذا از جنابعالی تقاضا می کنم ضمن تاکید بر حفظ و امنیت شغلی خبرنگاران و رعایت حقوق آنان در مجامع بین المللی، قوانین مترقی لازم در حمایت از این قشر زحمتکش را پدید آورده و همه کشورهای جهان را نسبت به حق آزادی اطلاعات توجیه نمایند.

علی کهنمویی دبیرکل سازمان مستقل بین المللی حقوق بشرامت واحده جهان اسلام (KUNS)

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پانزده − 11 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن