زندگی

پدر و مادرم در فضای مجازی غرق شده اند!

کد خبر : 46912

پدر و مادرم وقتی از سرکار به خانه بر می گردند تمام وقت خود را سرگرم گوشی تلفن همراه خود و فضای مجازی هستند و من از این رفتارشان خسته و کلافه شده ام.

گروه اجتماعی- خراسان رضوی- به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، من و همسرم سخت کار می کنیم و در تلاش هستیم تا بچه های مان کم و کسری نداشته باشند. همه چیز برایشان فراهم کرده ایم. اما نمی دانم چرا دخترم این قدر لج باز و عصبی است.

جرأت نداریم یک کلمه حرف بزنیم. سر من داد می زند و بی احترامی می کند. چند بار جر و بحث مان شده و البته بعد از یک دو روز قهر، آشتی کرده ایم.

آخرین بار که دعوایمان شد از خانه بیرون زد. فکر می کردیم مثل همیشه چند دقیقه ای در پارک جلوی خانه می ماند و حال و هوایش که عوض شد برمی گردد.

شب شد و او برنگشت. از ترس آبرویمان نمی دانستیم باید چه کاری انجام دهیم. دلهره و اضطراب عجیبی داشتیم. ساعت نزدیک ۱۲ شب بود و می خواستم به پلیس ۱۱۰ زنگ بزنم که تلفن خانه به صدا درآمد.

سراسیمه گوشی را برداشتیم. مادر همسرم بود و وقتی گفت دخترم آنجاست خیال مان راحت شد.

صبح روز بعد دنبالش رفتیم. با توپ پر به خانه برگشت و انگار از ما طلبکار بود. می گفت برایم داروی آرام بخش بگیرید. من و همسرم از شنیدن این حرف ها خیلی نگران شده بودیم. با پیشنهاد یکی از همکاران به مرکز مشاوره آرامش پلیس خراسان رضوی آمده ایم و امیدوارم مشکل حل بشود.

دلم گرفته است

دختر جوان این خانواده گفت: از دست پدر و مادرم، دلم خیلی گرفته است. تمام وقت شان را در خانه سرگرم فضای مجازی می شوند. نگران شان هستم و از این که می‌بینم چقدر اعتیاد به گوشی تلفن همراه شان پیدا کرده‌اند حالم بد می شود.

خیلی وقت ها زیر چشمی نگاه شان می کنم و برای خودم تاسف می خورم که گویی هیچ مسئولیت عاطفی و احساسی در ارتباط با من ندارند.

نمی دانم چرا دوست داشتم عذاب شان بدهم. لج بازی می کردم تا دعوا راه بیندازم.

باورتان می شود با دیدن لحظه ای که حرص شان در می‌آمد؛ آرام می گرفتم. امیدوارم به اشتباه خودشان پی ببرند و بفهمند که من به عنوان فرزندشان نیاز به هم صحبت و محبت دارم.

نظر کارشناس:

“فرزانه پیرو احمدی” مشاور خانواده و مدرس مهارت های زندگی درباره این ماجرا می گوید:

ارتباط موثر با نوجوان و جوان، از مهمترین دغدغه های والدین است. برقراری این ارتباط در بیشتر مواقع بسیار دشوار است. زمانی می توان یک ارتباط موثر و خوشایند برقرار کرد که بتوانید آزادانه و به راحتی در مورد احساسات خود در هر زمینه ای با یکدیگر صحبت کنید و بدانید که درک خواهید شد.

وی افزود: درباره مسائل کوچک و بزرگ با یکدیگر صحبت کنید، عاشق یکدیگر باشید. افکار و عقاید خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارید.

لازمه برقراری ارتباط موثر
فرزانه پیرو احمدی گفت: دوران نوجوانی و جوانی مهمترین دوران زندگی هر فرد است زیرا با بلوغ فکری و جسمی همراه است. والدین باید از این توانایی برخوردار باشند که با بزرگ شدن فرزندان نحوه برقراری ارتباطات را تغییر دهند.

در اینجا توصیه به پدران و مادران عزیز این است؛ باید با فرزند خود دوست باشید تا از اتفاقاتی که در سنین بزرگسالی برای او پیش می آید آگاه بشوید و بتوانید با همفکری یکدیگر مشکلات را حل کنید.

بپذیرید فرزندتان خواهان داشتن استقلال و مسئولیت پذیری است و این شما هستید که باید او را همراهی کنید و رفتارتان طوری باشد که مشکلات شان را با شما در میان بگذارند.

عوارض نداشتن ارتباط موثر
این مشاور خانواده گفت: اگر نتوانید به عنوان والد ارتباط خوبی با فرزندتان برقرار کنید بدون شک در آینده با مشکلات جدی رو برو می شوید. در واقع این ضعف ارتباط باعث می شود فرزندتان بیشتر با هم سن و سالان خود صحبت کند تا شما که پدر و مادرش هستید.

عوارض ضعف و ناتوانی در برقراری ارتباط موثر در خانواده باعث می شود: حرف های یکدیگر را متوجه نشوید، از هم صحبتی با یکدیگر کلافه شده و به نتیجه نرسید، مدام با یکدیگر دعوا کنید، خط و مشی یکسان نداشته باشید، برای هم وقت نگذارید و تفریحات جدا داشته باشید.

موانع برقراری ارتباط
شما به عنوان والدین با شناخت موانع موجود بر سر راه برقراری ارتباط با فرزندتان می توانید موانع را به حداقل برسانید و رابطه صمیمانه بر قرار کنید.

در موانع برقراری ارتباط می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

۱-بی توجهی به فرزند در امور مختلف

۲-بی توجهی به علایق و خواسته های فرزندان

۳-گوش ندادن به صحبت های فرزندان

۴-تایید نکردن و سرزنش کردن مداوم

۵-مورد قضاوت قرار دادن

۶-مقایسه کردن

۷-بازجویی کردن در باره هر اتفاقی

۸-پرسیدن سئوالات و بی مورد دخالت کردن

۹-ندادن حق انتخاب و تصمیم گیری و ندادن آزادی و استقلال

مهارت های برقراری ارتباط موثر

۱-گوش دادن

بهترین و مهمترین کاری که باید انجام دهید گوش دادن است. اجازه دهید افکار خود را برایتان بازگو کند، دغدغه های خود را بدون ترس و واهمه در میان بگذارد، تلاش نکنید بلافاصله مشکل او را حل کنید. باید به او بفهمانید از هم صحبتی با او لذت می برید.

بنابر این نباید بلافاصله صحبت های او را قطع کنید، موافقت و مخالفت خود را اعلام کنید، راه حل ارائه دهید و نصیحت کنید، حتما اجازه دهید صحبت های خود را به پایان برساند.

۲- توجه کردن

در طول صحبت فرزندتان به جای رسیدگی به کارهای خود تنها به او توجه کنید.

۳- از او سؤال بپرسید؛ باز جویی نکنید.

از فرزند خود سؤال بپرسید و از حال و احوالش آگاه شوید، ولی با سئوالات خود او را کلافه نکنید.

۴-دستوری صحبت نکنید. هنگام صحبت مراقب باشید که دستوری صحبت نکنید و از امرو نهی کردن دوری کنید.

۵-علایق فرزندتان را بشناسید.

۶-تشویق به استقلال

از مهمترین و تاثیرگذارترین راه ها این است که فرزند خود را برای مستقل شدن تشویق کنید تا بخوبی بتواند در جامعه حضور یابد. برای این منظور می توانید به فرزند خود اجازه انتخاب دهید و به جای او تصمیم نگیرید. به تلاش او احترام بگذارید و صبور باشید. در مورد انتخاب‌ هایش زیاد سئوال نپرسید. به او امید و اعتماد به نفس دهید. در تصمیم گیری های مهم با او مشورت کنید. برای پاسخ به سؤالاتش عجله نکنید و از او بپرسید خودت چه فکر می‌کنی و نظرت چیست؟

۷-پرهیز از مقایسه

۸- فرزند خود را تحسین کنید.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و فناوری های روز دنیا اینترنت و استفاده از آن جایگاه مهمی در زندگی هر فرد دارد، به طوری که افراد حتی ساعتی از وقت خود را صرف استفاده از اینترنت کرده و همچنین اوقات فراغت خود را گاهی تنها با اینترنت پر می کنند.

می توان گفت فضای مجازی مرزی را بین روابط اجتماعی ایجاد کرده است، در نتیجه روابط اجتماعی آن ها با مردم، خانواده و دوستان خود کم و حتی ممکن است این روابط را قطع کنند.

شیوه های پیشگیری از اعتیاد به فضای مجازی

روش های پیشگیری از اعتیاد به اینترنت به معنای محروم شدن از آن نیست. این روش ها کمک می کند با شیوه های درست، زمان استفاده از اینترنت در روز را مدیریت کنید تا در کنار آن به دیگر برنامه ها رسیدگی کنید.

۱-زمان مشخصی را برای استفاده از اینترنت در نظر بگیرید. اگر ساعات استفاده از اینترنت شما بین ۵۶ تا۷۰ ساعت در هفته باشد یعنی شما اعتیاد به فضای مجازی پیدا کرده اید.

۲-زمان استفاده از اینترنت را یادداشت کنید.

۳-با نزدیکان خود بیشتر ارتباط داشته باشید.

۴-استفاده بیش از حد به اینترنت را درمان کنید.

۵-برنامه های متنوعی برای اوقات فراغت خود داشته باشید.

۶-کتاب را جایگزین کنید.

۷-زمانی که کنار خانواده هستید از اینترنت استفاده نکنید.

۸-تلفن زدن را جایگزین پیام کنید.

نویسنده: غلامرضا تدینی راد- خراسان رضوی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یازده + 17 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن