دانش و فناوری

رئیس آزمایشگاه و مسئول فنی بانک خون بیمارستان رضوی تشریح کرد: مدیریت دقیق خون بیماران با همکاری سازمان انتقال خون کشور در بیمارستان رضوی

کد خبر : 17075

رئیس آزمایشگاه و مسئول فنی بانک خون بیمارستان فوق تخصصی رضوی همزمان با روز ملی انتقال خون، مدیریت دقیق خون بیماران با همکاری سازمان انتقال خون کشور در این بیمارستان را تشریح کرد.
به گزارش صبح مشهد به نقل از روابط عمومی و امور فرهنگی بیمارستان رضوی، دکتر فرید فرخی بیان کرد: بانک خون بیمارستان رضوی هم‌زمان با افتتاح آزمایشگاه و فعالیت رسمی این مرکز درمانی پیشرفته در سال ۸۴ آغاز به کار کرده و برای پشتیبانی از بیماران اتاق عمل و بیماران محتاج به خون ارائه خدمت می‌کند.
وی با بیان اینکه هر بیمارستانی موظف به داشتن بانک خون است، افزود: بانک خون موجود در بیمارستان رضوی با توجه به فعالیت‌هایی گسترده و لوح‌های کیفیت اخذ شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور و هم‌چنین سازمان انتقال خون کشور و استان، همواره دارای رتبه ممتاز در سطح کشور بوده است.
دکتر فرخی ابراز کرد: استقرار سیستم هموویژلانس برای کنترل کیفی و فرایند آماده‌سازی و پیگیری بیماران محتاج به خون و نیز نظارت بر نحوه تهیه، توزیع، تزریق و… یکی از فعالیت‌های شاخص این بانک خون است.
وی گفت: همکاری میان مراکز درمانی و بیمارستان‌ها با مدیریت سازمان انتقال خون کشور وجود دارد. هم‌چنین برای اهداء خون به صورت دوره‌ای درخواست‌هایی از سوی سازمان ارائه و اهداء خون در مراکز با مدیریت آن‌ها صورت می‌گیرد و بیمارستان رضوی نیز در این زمینه همکاری‌های مفیدی داشته است.
این متخصص به وجود فراورده‌های خونی متفاوتی مانند خون متراکم، پلاکت، پلاسما و… همراه با نشان استاندارد از سازمان انتقال خون در این مرکز اشاره و اضافه کرد: حین آماده‌سازی و تزریق خون و فراورده‌های خونی به بیماران، مستنداتی آماده می‌شود تا امکان ردیابی و پیگیری در صورت بروز مسائل و مشکلات خونی وجود داشته باشد.
به گفته رئیس آزمایشگاه بیمارستان رضوی، این بانک خون تاکنون به موردی از بحران‌های موجود در حوزه تأمین خون بیماران برنخورده است.
دکتر فرخی با اشاره به اینکه در ماه‌های گرم سال و ماه مبارک رمضان، معمولا تعداد متقاضیان اهداء خون کاهش می‌یابد، اظهار کرد: در این موقعیت‌ها برای تأمین خون لازم بانک بیمارستان، پیش‌بینی‌هایی صورت می‌گیرد تا خون مورد نیاز بیماران به صورت دقیق مدیریت شود.
وی عنوان کرد: در سه ماه نخست سال ۹۷، بیش از سه هزار و ۵۰۰ واحد خون از لحاظ کیفیت، کنترل و برای این بانک آماده شده که بیش از هزار و ۴۰۰ واحد از آن به بیماران تزریق شده است. در این حوزه استاندارد و شاخص جهانی ۵/۲ است یعنی میزان آمادگی در آماده‌سازی فرآورده‌های خونی باید بیش از میزان نیاز و تزریق باشد که کارکنان بانک خون بیمارستان رضوی این شاخص را به کم‌تر از ۲ رسانده‌اند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن