دانش و فناوری

«لای‌فای»؛ ۱۰۰ برابر سریع‌تر از وای‌فای

کد خبر : 53849

آشنایی با فناوری لای‌فای که یک سیستم ارتباطی نوین است و به جای امواج رادیویی از نور برای انتقال داده‌ها استفاده می‌کند.

به گزارش صبح مشهد، فناوری Li-Fi یا Light Fidelity دیگر افسانه نیست و واقعیت دارد. این فناوری جدید از ترکیب مبتکرانه نور و انتقال داده پدید آمده است و مانند فرزند پرانرژی لامپ و وای‌فای است که نور را از یکی و اتصال را از دیگری می‌گیرد. این فناوری نوین که موسسه مهندسان برق و الکترونیک (IEEE) ثبت کرده، قرار است انقلابی در ارتباطات داده با سرعت بالا ایجاد کند. لای‌فای از برخی جهات شبیه فناوری وای‌فای است، ولی تفاوت عمده آن به شیوه انتقال اطلاعات برمی‌گردد، به همین دلیل ۱۰۰ برابر سریع‌تر، بهینه‌تر و ایمن‌تر است. به‌علاوه چون در این فناوری از نور استفاده می‌شود، دیگر از آلودگی الکترومغناطیسی خبری نیست و می‌تواند گزینه بهتری برای استفاده در بیمارستان‌ها و فرودگاه‌ها باشد. بیشتر با این فناوری آشنا شویم.

لای‌فای چگونه به وجود آمد؟
لای‌فای یک سیستم ارتباطی است که به جای امواج رادیویی، از نور برای انتقال داده‌ها استفاده می‌کند. لای‌فای می‌تواند از وای‌فای بسیار سریع‌تر باشد، چون برخلاف وای‌فای که بر امواج رادیویی متکی است، از امواج نور برای انتقال داده‌ها استفاده می‌کند که سرعت آن تا ۱۰۰ برابر بیشتر است. فناوری لای‌فای از قدرت لامپ‌های ال‌ای‌دی موجود برای تسهیل انتقال داده استفاده می‌کند و این کار را می‌تواند با سرعت شگفت‌انگیز حداکثر ۲۲۴ گیگابایت در ثانیه انجام دهد. برای درک بهتر این سرعت، تصور کنید که می‌توانید یک سریال ۱۰۰ قسمتی را در یک ثانیه دانلود کنید! در فضای فیزیکی مشابهی، لای‌فای از نظر تئوری می‌تواند هزار برابر بیشتر از وای‌فای در هر لحظه داده انتقال دهد. بر فرض اگر در اتاقی از لا‌ی‌فای استفاده کنید، زمان لازم برای کل داده‌ای که می‌توان به همه دستگاه‌های موجود در آن اتاق تحویل داد، بسیار کمتر از زمانی است که فناوری وای‌فای برای انتقال همان میزان داده نیاز دارد. با لای‌فای می‌توانید دستگاه‌های بیشتری داشته باشید که هریک داده‌های بیشتری را سریع‌تر دریافت می‌کنند، بدون این که باعث تداخل یا کاهش سرعت شبکه شوند.

مزایای لای‌فای
سرعت لای‌فای ۱۰۰ برابر بیشتر از وای‌فای است و در برخی آزمایش‌ها به ۲۲۴ گیگابایت بر ثانیه هم رسیده است. اتصال مداوم به چندین کاربر اجازه می‌دهد به طور همزمان بدون تأخیر از اطلاعات استفاده کنند و آن را برای مدارس و فضاهای باز که دسترسی بی‌وقفه به اینترنت برای کار و یادگیری بسیار مهم است، ایده‌آل می‌کند.

این سیستم تداخل فرکانس رادیویی ایجاد نمی‌کند. بنابراین حتی داخل هواپیما هم می‌توان به اینترنت دسترسی پیدا کرد. همچنین هیچ آلودگی فرکانس رادیویی که بتواند سلامتی را تحت تأثیر قرار دهد، به ویژه در محیط‌هایی مانند بیمارستان‌ها، مهدهای کودک‌و… که سلامت افراد آسیب‌پذیر در آن‌ها اهمیت دوچندانی دارد، وجود ندارد.

لای‌فای می‌تواند از تمام طیف نور مرئی استفاده کند که ۱۰ هزار برابر بزرگ‌تر از طیف امواج رادیویی وای‌فای است. این فناوری بهینه‌تر است چون می‌تواند با کم‌نورترین ال‌ای‌دی‌ها کار کند و انرژی بسیار اندکی مصرف کند. همچنین نصب لای‌فای به صرفه‌جویی قابل توجه در هزینه و کاهش ردپای کربن در بخش‌های حمل و نقل و هوانوردی منجر می‌شود.

خطرات پارازیت هم در لای‌فای کاهش یافته است، زیرا نور نمی‌تواند به دیوارها نفوذ کند بنابراین مهاجم بالقوه باید در همان مکان باشد تا بتواند سیگنال را دستکاری کند. این مزیت برای نهادهای دولتی، موسسات حقوقی و دیگر مراکزی که با داده‌های حساس سر و کار دارند و در برابر جرایم سایبری آسیب‌پذیر هستند، از اهمیت بالایی برخوردار است.

امواج نوری لای‌فای با امواج فرکانس رادیویی تداخلی ندارد و آن را با دیگر فناوری‌های ارتباطی بی‌سیم مانند WiFi، ۴G و ۵G سازگار می‌کند.

معایب لای‌فای
دامنه پوششی ۱۰ متری این فناوری همان‌طور که می‌تواند به ارتقای امنیتش کمک ‌کند، می‌تواند یک ایراد باشد و دسترسی به شبکه را کاهش دهد.
فراموش نکنیم که نور نمی‌تواند از دیوار و موانع این‌چنینی عبور کند و حتی اگر دست خود را مقابل فرستنده نگه دارید، ارتباط برقرار نمی‌شود.
اکنون دستگاه‌های کمی از لای‌فای پشتیبانی می‌کنند، بنابراین به سرمایه‌گذاری بزرگی نیاز است تا این فناوری گسترش یابد.
اگرچه نور در دستگاه‌های فرستنده لای‌فای دیده نمی‌شود، اما منبع نور باید همیشه روشن بماند و امکان خاموش‌کردن آن وجود ندارد.
نور همیشه باید به طور مناسب تابیده شود، مانند عملکرد کنترل تلویزیون که شما برای کار کردن با تلویزیون باید کنترل را به سمت آن بگیرید و سپس دکمه مد نظر را فشار دهید تا دستور را اجرا کند.

اکنون فناوری لای‌فای هنوز در مراحل ابتدایی توسعه است و اجرا و استفاده از آن هزینه‌بر است.

لای‌فای مکمل وای‌فای
در پایان، توجه به این نکته مهم است که قرار نیست این فناوری جدید کاملا جایگزین وای‌فای شود، بلکه مانند فناوری مکمل عمل می‌کند. همزیستی این دو، فرصت‌های جدیدی برای اتصال یکپارچه پدید می‌آورد و به هر یک از آن‌ها امکان می‌دهد که براساس نیازهای خاص و محدودیت‌های محیطی به‌ کار‌ گرفته شوند. پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده روترهای سازگار با وای‌فای و لای‌فای تولید شوند که بتوانند برای عملکرد بهتر، همزمان از هر دو سیستم استفاده کنند.

منبع: ایندیپندنت و دیجیاتو

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن