۱۷ روز از حادثه انفجار گمرک «اسلام قلعه» افغانستان میگذرد، آتش اسلام قلعه در ظاهر همان روزهای اول خاموش شد اما تبعات آن در حال سوزاندن سفره کامیون داران ایرانی است؛ آن ها هنوز خسارتی دریافت نکرده اند و همچنان نامه نگاری میکنند، مسئولان نیز در حال پیگیری هستند.
به گزارش صبح مشهد به نقل از فارس، ظهر بیست و پنجم بهمن ماه امسال بود که انفجار وآتش سوزی مهیبی در گمرک اسلام قلعه افغانستان همجوار مرز ایران و افغانستان رخ داد و خسارات فراوانی به کامیون های افغانستانی و تعدادی از کامیون های ایرانی وارد کرد. تاکنون ۳۴ کامیون حادثه دیده ایرانی مستندات خودشان را به مسئولان ایرانی ارائه داده اند .
حاصل ۲۲ سال زحمت جلوی چشمانم دود شد
یکی از کامیوندارانی که در این حادثه کامیون خود را از دست داده است، گفت: در این چند روز به هر سازمانی که به ذهنمان میرسید نامه نگاری کردیم؛ از مسئولان بالا دستی تا فرمانداری تربت جام، استانداری، نهاد ریاست جمهوری و دیگر سازمانها؛ اما پس از گذشت بیش از دو هفته هنوز جوابی داده نشده است.
این کامیوندار ضمن بیان این نکته که تمام دارایی خود را در این حادثه از دست داده است، افزود: این کامیون که دو دانگ از آن به من تعلق داشت حاصل ۲۲ سال زحمت شبانه روزی ام بود که جلوی چشمم دود شد. وی با بیان این که هنوز هیچ کس به داد ما نرسیده است، ادامه داد: پنج فرزند دارم و مستاجر هستم. یک نفر دیگر از کامیونداران در خصوص پاسخ بیمه به آن ها، اظهار کرد: بیمه می گوید با توجه به این که بیمه سبز ندارید، خسارتی به شما تعلق نمیگیرد! رحیمی افزود: هر کامیونی که ترانزیتی محسوب میشود باید چهار نوع بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه، بیمه کشور مقصد(افغانستان) و بیمه سبز را که بیمهای بینالمللی است، داشته باشد و ما تنها بیمه سبز نداریم که اطلاعی هم درخصوص آن نداشتیم.
شرط پرداخت بیمه
میری، مدیرکل بیمه ایران خراسان رضوی با تایید این موضوع گفت: بیمه بدنه بین المللی برای تعهدات خارج از محدوده کشور در نظر گرفته شده و دارندگان وسیله نقلیه باید برای استفاده از خسارات بیمه بدنه در خارج از کشور خدمات این بیمه را خریداری و هزینه آن را پرداخت کرده باشند و طبیعتا بر همین اساس تنها به کامیون هایی که این بیمه را خریداری کرده اند خسارت پرداخت خواهد شد. وی در پاسخ به این سوال که چرا کامیون های ترانزیتی که مشخصا برای حمل بار بین المللی در نظر گرفته شده است هم باید به صورت جداگانه بیمه هایی را خریداری کنند، اظهار کرد: انواع بیمه نامه ها در شرکت های مختلف وجود دارد که ممکن است اتفاقاتی برای هر خودرویی پیش بیاید که بعدا صاحب آن نمی تواند در صورت پرداخت نکردن حق بیمه تقاضای خسارت کند مثل بیمه آتش سوزی ، سیل یا سایر حوادث. میری همچنین توضیح داد: قیمت بیمه بدنه بین المللی به صورت میانگین با توجه به نوع و مدل خودرو بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش قیمت نسبت به بیمه نامه داخلی دارد.
وی تصریح کرد: البته تاکنون پرونده ای برای دریافت خسارت در بیمه ایران مربوط به حادثه گمرک اسلام قلعه تشکیل نشده است. سید کمالالدین میرجعفریان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گفت: از همان روزی که حادثه انفجار رخ داد، مشغول رسیدگی به موضوع شدیم و کنسولگری ایران در افغانستان در حال مستندسازی واقعه است. وی با بیان این که این اتفاق در کشور دیگری رخ داده و آن کشور هم پروتکلهایی دارد که باید موضوع به درستی رسیدگی شود، ادامه داد: هم اکنون اداره راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان رضوی، سازمان راهداری کشور و وزارت امور خارجه و مسئولان افغانستانی در حال پیگیری و جمع آوری مستندات این حادثه هستند.
وی افزود: طبق این گفتوگوها با طرف افغانستانی به پروتکلی خواهیم رسید که بر اساس این پروتکل مشخص میشود چه کسی باید خسارت پرداخت کند و سهم هر کشور چه میزان است. حمید محمدی فاز ،رئیس اداره ترانزیت اداره کل راهداری و حملونقل جادهای خراسان رضوی نیز گفت: طبق بررسیهایی که از طریق سیستم تردد در مرز، کارت هوشمند و تماسها انجام دادیم اقدام به شناسایی ناوگان آسیب دیده کردیم. وی با اشاره به این نکته که ۳۴ کامیون ایرانی در این حادثه، خسارت دیدهاند، تصریح کرد: جلسات زیادی با رانندگان داشتیم و درخواستهای آنان را ثبت کردیم و اولین اقدامی هم که در این خصوص انجام دادیم این بود که درخواستهای این افراد را به وزارت امور خارجه منتقل کردیم. وی ادامه داد: در بحث بیمه هم، کامیونهایی که دارای بیمه بدنه ترانزیت باشند، شرکتهای بیمه وفق بخشنامههای شان پاسخ گو هستند که حدود ۹ کامیون بیمه بدنه بینالمللی داشتند.