اخبار مهماستانیمشهد 2017هویت مشهدپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنوی

با حضور معاون امور استان های رسانه ملی در مشهد مقدس؛ رادیو سراسری زیارت در استان‌های فارس و قم افتتاح شد/ رونمایی از آثار مکتوب و صوتی رادیو زیارت

کد خبر : 18614

معاون امور استان های رسانه ملی گفت: سهم رادیو زیارت، باید در سبد مصرف رسانه ای مردم تعریف شود و مسئله افزایش و پایداری مخاطب نیز در این موضوع مورد توجه قرار بگیرد.

به گزارش صبح مشهد، علی دارابی در مراسم نخستین سالگرد افتتاح رادیو زیارت که روز گذشته در مشهد برگزار شد، با تقدیر از افرادی که در زمینه راه اندازی و پایه گذاری رادیو زیارت تلاش کرده اند گفت: رادیو تصویری زیارت به عنوان یک رادیوی ۲۴ ساعته، با هدف توسعه و تقویت اطلاعات و دانش عمومی و معارف زیارتی و دینی مردم تأسیس شده و آگاهی بخشی و معرفت افزایی، ترویج و توسعه گفتمان اسلام ناب محمدی (ص) و ارتقای سطح معنوی و نشر و رشد معارف دینی و به خصوص معارف اهل بیت (ع) و فرهنگ رضوی را نمایندگی می کند و یک تیم جوان و همدل در کنار افراد باتجربه، توانسته اند کارهای بزرگی را انجام دهند. وی افزود: مسئله اصلی ما موضوع مخاطب است. باید برای جذب، افزایش و حفظ مخاطب کنونی، مطالعه، پژوهش و برنامه ریزی داشته باشیم و لازم است با تقویت شورای اندیشه ورزی، شورای راهبردی و اتاق فکر، به خصوص برای ارتقای کمی و کیفی رادیو زیارت که اصلی ترین مخاطب آن باید نسل جوان باشد، برنامه ریزی کنیم. دارابی تصریح کرد: جوانان باید رادیو زیارت را رادیوی اصلی خودشان قلمداد کنند، رادیو زیارت اگرچه باید در طول سال همواره جذاب و پرمخاطب باشد، اما باید در مناسبت های مهم، نیاز مخاطبان خود را به طور جدی پاسخ گو باشد. معاون رسانه ملی تأکید کرد: البته محتوای برنامه ها باید مستدل، باورپذیر، عقلانی و به دور از هر گونه حاشیه، عوام گرایی و خرافه گویی باشد و این مراقبت باید به صورت دایمی در برنامه های رادیو زیارت مورد توجه قرار بگیرد تا همه مردم با گرایش های مختلف از برنامه های آن استفاده کنند. دارابی با اشاره به فرارسیدن چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی گفت: امروز ۱۵۰ شبکه رادیویی و تلویزیونی داریم که به بیش از ۳۵ زبان، در اقصی نقاط جهان، برنامه های خود را تولید و پخش می کنند. البته رقابت در این زمینه بسیار سنگین است. تا این لحظه، تعداد شبکه های تلویزیونی ماهواره ای که علیه این مردم و انقلاب برنامه تولید می کنند، به بیش از ۳۰۰ شبکه افزایش پیدا کرده و چنین چیزی در هیچ جای دنیا سابقه ندارد. وی افزود: امروز با پدیده ای به نام فضای مجازی نیز روبه رو هستیم که به عنوان یک ابررسانه ایفای نقش می کند و در این عصر رقابت رسانه ای، رادیو برای آن که شنیده شود و مخاطب آن پایدار باشد، باید شبانه روزی تلاش کند و در این میان، سهم رادیو زیارت نیز سهم جدی است.

رادیو زیارت می تواند در زمینه استفاده زائران از فضای معنوی، بسیار مؤثر باشد

سرپرست استانداری خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: واقعا جای خالی رادیو زیارت و رسانه ای که بتواند رسالت خود را در راهبری و ایجاد بستر مناسب برای زائرانی که از نقاط دور و نزدیک به زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) می آیند ایفا کند، خالی بود و ضرورت داشت چنین فعالیتی صورت بگیرد.

«قربان میرزایی» افزود: به همت و تلاش مسئولان صدا و سیما، این مهم صورت گرفت و طی یک سال گذشته نیز عملکرد این رادیو نشان داده که تا چه اندازه این اقدام، موفق و ارزشمند بوده است. وی تصریح کرد: با توجه به ظرفیت بالای زائران در استان و روند رو به رشد ورود زائران،  کمک های رادیو زیارت می تواند در زمینه استفاده زائران از فضای معنوی زیارت، بسیار مؤثر باشد.

رادیوسراسری زیارت در ردیف موج FM در استان‌های فارس و قم افتتاح شد.

سیدمرتضی امیری، مدیر رادیو سراسری زیارت هم گفت: همزمان با سالگرد افتتاح رادیو سراسری زیارت از فصل جدید فعالیت‌های رادیو زیارت رونمایی می کنیم. در واقع  امروز همه هموطنان مان در شهرهای زیارتی قم و شیراز می توانند از طریق موج FM صدای ما را دریافت کنند.

رونمایی از آثار مکتوب و صوتی رادیو زیارت
وی افزود: دارندگان تلفن همراه می‌توانند با نصب اپلیکیشن ایران صدا رادیو تصویری زیارت را تماشا کنند و بشنوند. همچنین وب سایت، اینستاگرام و کانال رادیو سراسری زیارت در پیام رسان سروش رادیو سراسری زیارت را دنبال کنند.

مدیر رادیو سراسری زیارت با اشاره به اینکه یک سال از آغاز پخش برنامه‌های رادیو سراسری زیارت گذشت و این رویایی بود که تا ۲ سال قبل تعبیر ناشدنی بود، افزود: از آغاز، شعار رادیو سراسری زیارت مهر ومعرفت و محبت ائمه(ع) بوده است و تلاش کرده ایم رادیو را از ابزاری صرفا خبرسان به وسیله ای برای تعالی معرفت دینی و ارتقای شناخت مخاطبان نسبت به اهل بیت(ع) تبدیل شود.

وجود یک گروه همدل و با انگیزه
امیری با بیان اینکه بعد از گذشت ۸ ماه گزارشی از کارشناسان در خصوص روند کار، فعالیت‌ها و ویژگی های رادیوسراسری زیارت دریافت شد، عنوان کرد: یکی از آن نکات وجود یک گروه همدل، با انگیزه، همگن، برنامه‌ساز جوان و تازه کار و از طرفی توسط  گروه‌های حرفه‌ای و تهیه گنندگان با تجربه هدایت می‌شوند.

وی با بیان اینکه برنامه‌های آنتن حاصل همکاری این دو گروه است، گفت: گروه برنامه‌سازان جوان طی فراخوان انتخاب شده و بعد از گذران آموزش‌های لازم، به موجب علایق شان در یکی از مشاغل رادیویی مشغول به کار شده‌اند که برخورداری از صدای بسیار خوب رادیویی فصل مشترک همه این افراد است.

برنامه‌ریزی فرااستانی کنداکتور
مدیر رادیو سراسری زیارت در خصوص ویژگی‌ها و فعالیت‌های رادیو سراسری زیارت بیان کرد: وجود اتاق فکر برای طراحی کنداکتور که حاصل آن تنوع موضوعی و ساختاری و برخی نوآوری‌ها در حیطه برنامه‌های مذهبی شده است، از برنامه‌ریزی‌های ما برای پوشش اخبار فرااستانی، استان‌ها و شهرهایی که اماکن مذهبی دارند، بوده است.

امیری ادامه داد: ساخت برنامه‌هایی با مدت زمان ۶ الی ۱۰ دقیقه که بی‌شک ساخت آن‌ها پر زحمت‌تر از برنامه‌های طولانی مدت است، از نوآوری‌های کنداکتور این شبکه محسوب می‌شود؛ همچنین توجه به مخاطبان داخلی و برون مرزی در طراحی و ارائه برنامه، توجه به گروه‌های سنی، هنری و صنفی در طراحی و ارائه برنامه و ایجاد پیوند بین موضوع زیارت و موضوع های مطرح و به روز در رسانه مانند سبک زندگی از جمله فعالیت‌ها و ویژگی‌های رادیو سراسری زیارت است.

تولید ۹۶۰۰ برنامه در رادیو سراسری زیارت
وی با اشاره به اینکه رادیو سراسری زیارت طی این مدت با پخش ۲۴ ساعته ۹۶۰۰ برنامه تولید و پخش کرده، عنوان کرد: با وجود اینکه هیچگونه تبلیغی برای این شبکه صورت نگرفته است و برنامه‌های شبکه فقط از طریق گیرنده‌های دیجیتال قابل دریافت است. پس از گذشت یک سال از اقصی نقاط  کشور این شبکه را دنبال می‌کنند و بالغ بر ۱۸ هزار تماس تلفنی دریافت کرده‌ایم.

مدیر رادیو سراسری زیارت اظهار کرد: یکی از بخش‌های مهم این رسانه، خبر رادیو زیارت است که تخصصی بوده و تأمین و تولید برای بخش‌های مختلف آن بسیار سخت است. این رسانه ۶ بخش خبری داشته  که مدت هر بخش ۱۰ دقیقه است که در مجموع ۲۱ هزار و ۹۰۰ دقیقه خبر پخش شده است.

در ادامه محسن نصرپور، مدیر کل صدا و سیمای خراسان رضوی با بیان اینکه یکی از حوزه‌های مهم جامعه دینی و اسلامی ما بخش ارزشی و معرفتی زیارت است، گفت: این ضرورت احساس می‌شد که شبکه تخصصی در راستای صیانت و آگاهی بخشی به مباحث و رویکردهای معرفتی و اعتقادی مرتبط با آن از منظر فرهنگی، اجتماعی و ارزشی در قالب تولید محتوای موثر و جذاب که معطوف به نیاز و مصلحت مخاطبان آن به ویژه زائرین و دلدادگان اهل بیت(ع) باشد، ایجاد شود.

وی ادامه داد: با توجه به نقش و جایگاه مشهد مقدس به عنوان پایتخت معنوی ایران و حضور بیش از ۲۷ میلیون زائر داخلی و ۲ میلیون زائر داخلی در مشهد ضرورت ایجاد این شبکه بیش از گذشته احساس می شد.

مدیر کل صدا وسیما خراسان رضوی گفت: رادیو ملی زیارت در ۲۷ مهرماه سال ۹۶ به صورت آزمایشی افتتاح واز  تیر ماه امسال در مدار پخش و تولید قرار گرفت.

یکی از شروط بقای رادیو به روز بودن است
نصرپور با اشاره به اینکه دو سال از عمر رادیو سراسری زیارت می‌گذرد، عنوان کرد: شرط بقای رادیو به بروز بودن، در لحظه بودن، واکنش سریع داشتن و ایجاد شرایط برای جذب مخاطب است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن