شهری

رئیس مجلس شورای اسلامی مطرح کرد:

هیچ کس در کشور نباید بدون بیمه باشد

کد خبر : 55208

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مجموعه بیمه‌ها و نوع سیاست ما در بیمه باید به گونه‌ای باشد که هیچ کس در کشور بدون بیمه نباشد، باید همه را بیمه کنیم.

به گزارش صبح مشهد، محمد باقر قالیباف صبح امروز در همایش ملی خیرین سلامت مشهد افزود: سلامت موضوع مهمی است به طوری که در دوران دفاع مقدس نقش خدمات پزشکی و بهداری و رسیدگی به مجروحان در پشت خط جبهه مهمتر از مهمات جنگ بود.

وی یادآور شد: وقتی رزمنده ما به سمت خط مقدم می‌رفت و می‌دید که در فاصله چند صد متری بهترین اورژانس تجهیز شده در یک نقطه خوب مهندسی شده با بهترین پزشکان حضور دارند، باعث آرامش و شجاعتش می‌شد.

قالیباف اظهار کرد: در ایام کرونا نیز شاهد هستیم که چگونه خیران، امدادگران و پزشکان و پرستاران حوزه سلامت به میدان آمدند و در بخش‌های مختلف دست به دست هم دادیم و به سرعت از تولید واکسن گرفته تا تجهیزات و امکانات را فراهم کردیم.

وی ادامه داد: حتی برای پیگیری واردات ۱۰۰ دستگاه هوا، امکانش نبود ولی با چه سرعتی منابع مالی تأمین شد، صنعتگران وارد میدان شدند و مردم و شرکت‌های دانش‌بنیان وارد کار شدند و بعد خودمان صادرکننده شدیم، اینها مدیون تلاش و مجاهدت شهدای این عرصه، مجاهدین این عرصه و خیرین است.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: سلامت یک زنجیره مفصلی است که هر کدام از این حلقه‌ها اگر به موقع کار خود را انجام ندهند چنین حرکتی امکان‌پذیر نیست.

وی تأکید کرد: اداره، پیشرفت و توسعه کشور، جز با حضور مردم هرگز امکان‌پذیر نیست. ما دو پایه اساسی برای پیشرفت داریم؛ یک اینکه قلبا به سنت‌های الهی باور و ایمان داشته باشیم که اگر در مسیر خدا گام برداریم موفقیت و پیروزی تضمین شده است. دوم اینکه حضور مردم و مردمی‌سازی در همه عرصه‌ها و به‌خصوص حوزه سلامت و نقش خیرین در حوزه سلامت، آموزش، اشتغال و کار و حوزه خانواده بسیار مهم و برجسته است؛ چون این چهار بخش مخصوصا کمک می‌کند که کمک به مستضعفان به معنای واقعی به وقوع بپیوندد.

قالیباف گفت: مستضعف کسی است که یک ظرفیت بالقوه داشته باشد ولی امکان بالفعل کردن آن را نداشته باشد و اینجاست که نقش خیران سلامت مشخص می‌شود، ما در جوامع جمع کثیری را داریم که افراد خلاقی در آنجا هستند که باید دستشان را بگیریم، چراکه که آینده کره زمین در دست آنهاست.

وی تأکید کرد: امروز اگر ما حرف از یک تحول می‌زنیم، اگر حرف از حکمرانی خوب و هم‌افزایی می‌زنیم، این فقط در یک رابطه دقیق سیستمی محکم بین مردم و حکمرانی در زنجیره سلامت است و این تحول بدون این امکان‌پذیر نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باور من این است که در عرصه‌هایی که امروز دچار چالش هستیم همان عرصه‌هایی است که فرصت حضور مردم فراهم نشده و حتی شاید برای حضور مردم مانع تراشی هم کردیم.

وی افزود: قدرت اصلی، خلاقیت، مدیریت هم‌افزایی، توزیع درست فرصت‌ها، عدالت‌محوری همه و همه لازمه انسجام در بین حضور مردم در همه بخش‌های مدیریتی است؛ حتی در بخش‌هایی که حرف از طبقه‌بندی و نیروهای مسلح و تجهیزات نظامی می‌زنیم در همانجا هم در میدان جنگ بسیج را دیدیم که از مردم بودند، امروز هم در عرصه هوا فضا باز بسیجیان و مردم و همین نیروهای نخبه دانشگاه هستند که اقدامات خوبی را رقم زدند.

رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: این یک ظرفیت و اقیانوس خروشان است که باید به آن توجه کرده و به آن اهمیت دهیم، ارزش آن را بهتر بدانیم و اگر می‌خواهیم به یک الگویی در حوزه نحوه حکمرانی و مردمی‌سازی دست پیدا کنیم باید مدیریت دانش داشته باشیم و بپذیریم که امروز بحث مردم و خصوصا بحث خیرین به عنوان نماد یک فن‌آوری اجتماعی است که می‌تواند عرصه این تحول در یک مجموعه سیستمی باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما بر خصوصی‌سازی نیز تاکید داریم و باید دنبال کنیم، به جای خود مهم است، اما گاهی بخش خصوصی نه تنها منفعتی ندارد، بلکه شاید ضرر هم داشته باشد، در حالی که اگر خیرین حضور داشته باشند، خیر عمومی هستند. امروزه مجمع خیرین در هر حوزه‌ای یک فناوری اجتماعی هستند که می‌توانند همه مشکلات امروز را پوشش دهند، پیش ببرند و با کمترین هزینه و بیشترین اثرگذاری موضوعات را حل‌وفصل کنند. لازمه این کار این است که در یک هماهنگی کار را پیش ببریم.

وی اضافه کرد: بخشی از این کار نیازمند قانون‌گذاری است. ما در مجلس تلاشمان بر این بوده که این قانون‌گذاری را انجام دهیم. بخش‌هایی که از نظر مکانی اولویت تشخیص داده شده که مرکز درمانی کمی دارد، باید آن را به دست بگیرند، ما هم کمک می‌کنیم که بتوانند از کمک‌های مالیاتی استفاده کنند تا پروژه با سرعت بیشتری تکمیل شود، اما باید دو شرط را رعایت کنید، جایی که نیاز بود و با مشارکت دولت و مردم شکل بگیرد.

قالیباف با اشاره به اینکه ما در حوزه پزشکی ظرفیت‌های بسیار بزرگی در حوزه دانش‌بنیان داریم، تصریح کرد: امکانات بسیار خوبی آماده سرمایه‌گذاری و تولید است. خیرین در این بخش نیز می‌توانند به نیروهای جوان و فعال کمک کنند. با سیستم‌های دانش‌بنیان امروز ما در حوزه پزشکی حرف برای گفتن در دنیا داریم. مجموعه بیمه‌ها و نوع سیاست ما در بیمه باید به گونه‌ای باشد که هیچ کس در کشور بدون بیمه نباشد، باید همه را بیمه کنیم. این مهم است، اما مهمتر از بیمه این است که حواسمان باشد چگونه از این فرد بیمه شده حمایت کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: همه تلاش ما این است قانون را به گونه‌ای بنویسیم و با این اصل کار را پیش ببریم تا فردی که باید بهره‌مند باشد به اندازه نیازش بهره‌مند شود و کسی که باید پرداخت کند حق بیمه‌اش به اندازه توانش باشد. هر کسی هرچه توان دارد پرداخت کند، اما همه به اندازه نیاز بهره‌مند شوند. این نظام بیمه عادلانه مورد اطمینان است و می‌توانیم آن را تحقق دهیم که مریض بیش از درد مریضی خود درد دیگری نداشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: سیستم ارجاع نیز موضوعیت دارد، اما نباید اسراف کنیم. می‌توانیم با روابط سیستمی و ساختاری درست در بین مردم و مجموعه دولت کمک کنیم و اتفاقات بزرگی را رقم بزنیم.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. آخه به چه درد میخوره این بیمه سلامت؟ وقتی کسی بیمه ندارد یعنی حقوق هم ندارد خب یکبار شده بگوئید هیچ کس نباید در کشور بدون حقوق باشد؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نه + 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن