استانیاسلاید شواقتصادیستون اصلی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در نشست خبری با اصحاب رسانه:سهم خراسان رضوی از بودجه کشور همواره کمتر از مساحت و جمعیت آن بوده است!

کد خبر : 13746

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی گفت: پیگیری برای تناسب بودجه با جمعیت و مساحت خراسان رضوی با اینکه سالیان سال است که انجام می‌شود تا کنون فایده‌ای نداشته و سهم خراسان رضوی از بودجه کشور همواره کمتر از مساحت و جمعیت آن بوده است.

به گزارش صبح مشهد به نقل از تسنیم، رضا جمشیدی ظهر امروز در نشست خبر ی با اصحاب رسانه که در سالن جلسات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار داشت: در لایحه بودجه سال ۹۷ مجموع درآمدهای استانی از ۳۲۴۸ میلیارد  تومان در سال ۹۶ به ۳۴۳۰ میلیارد تومان رسیده که این آمار نشان از رشد ۵٫۶ درآمدهای استانی خراسان رضوی در سال آینده دارد.

وی بیان کرد: البته میزان متوسط رشد درآمدها در تمام کشور در حدود ۱۰٫۹ درصد است که علت کمتر بودن میزان افزایش درآمد در نظر گرفته شده برای استان در سال آینده این است که در سال‌های گذشته میزان درآمدی که برای خراسان رضوی در نظر گرفته شده بود از حد توان استان بالاتر بوده و به همین علت عدم تحقق‌های به وجود می‌آمد که برای رفع آن برنامه‌ریزی شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: همچنین اعتبارات جاری استان در لایحه بودجه سال ۹۶ در حدود ۵۰۸ میلیارد تومان بوده که با استانی در نظر گرفتن اعتبارات دستگاه‌های آموزش و پرورش، بنیاد شهید و امور ایثارگران، مدیریت و برنامه‌ریزی و آب و فاضلاب روستایی این میزان برای سال آینده به ۴۴۸۶ میلیارد تومان رسیده و سهم آن از ۵٫۸ درصد اعتبارات هزینه‌ای  در سال ۹۶ به ۸٫۱ درصد در لایحه سال ۹۷ افزایش پیدا کرده است.

جمشیدی ادامه داد: اعتبارات عمرانی مصوب شده در بودجه سال ۹۶ برای خراسان رضوی ۱۳۲۱ میلیارد تومان بوده و برای سال آینده نیز ۱۱۵۲ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که ۱۲ در صد کاهش داشته اما با توجه به اینکه کلیت بخش عمرانی در  بودجه سال آینده کاهش پیدا کرده سهم خراسان رضوی از مجموع اعتبارات این حوزه تنها ۰٫۰۷ درصد کاهش داشته و از ۵٫۱۲ درصد در سال ۹۶ به ۵٫۰۵ درصد در سال ۹۷ رسیده است.

وی بیان کرد: همچنین مجموع اعتبارات استانی در قانون بودجه سال ۹۶ حدود ۳۰۶ میلیارد تومان بوده که برای سال آینده به ۱۹۰ میلیارد تومان رسیده و در حدود ۳۷ درصد کاهش داشته اما میزان سهم استان از مجموع اعتبارات کشور ۵٫۷ درصد در سال ۹۶ بوده که در سال ۹۷ نیز همین میزان باقی مانده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی تأکید کرد: در بیانی ساده باید گفت که مجموع اعتبارات استان که در سال ۹۶ حدود ۱۸۲۹ میلیارد تومان بوده در لایحه سال ۹۷ در حدود ۵۶۳۸ میلیارد تومان رسیده که حدود ۷٫۲ درصد مجموع اعتبارات کشور را شامل می‌شود.

جمشیدی با بیان اینکه توزیع اعتبارات برای استان‌ها بر اساس حدود  ۴۰۰ شاخص در سازمان برنامه و بودجه کشور انجام می‌شود ، خاطرنشان کرد: یکی از عللی که برای عدم تخصیص متناسب بودجه با جمعیت و وسعت به خراسان رضوی اعلام می‌شود بالا بودن شاخص‌های توسعه‌ای در این استان بوده که البته این روند تا حدود زیادی در ابعاد  کوچک‌تر در استان نیز مصداق پیدا می‌کند کما اینکه با اینکه بیش از ۵۰ درصد جمعیت استان خراسان رضوی در مشهد مقدس زندگی می‌کنند همواره کمتر از ۲۵ در صد اعتبارات به این شهر اختصاص پیدا می‌کند چراکه شاخص برخورداری این شهرستان از بسیاری از لحاظ بالا بوده و باید برای توسعه متوازن توزیع بودجه بیشتر برای حوزه‌های بدون امکانات باشد.

وی خاطرنشان کرد: البته این موضوع به هیچ عنوان منافاتی با اینکه رایزنی برای اختصاص بودجه متناسب با نیازهای خراسان ر ضوی انجام شود  نداشته و همواره در تمام دولت‌ها برای بالا بردن سهم خراسان رضوی از بودجه تلاش شده که البته تا کنون این موضوع عملی نشده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی با بیان اینکه در سال ۹۶ ردیف بودجه زیارت به طور کلی از لایحه دولت حذف شده بود، خاطرنشان کرد: امسال در لایحه بودجه سال ۹۷ برای موضوع زیارت در ۲ بند  یکی در قالب بند  توسعه خدمات زیارتی به مبلغ ۱۵ میلیارد تومان و دیگری در زیرمجموعه اعتبارات وزارت ارشاد به مبلغ ۳٫۵ میلیارد تومان برای ۳ شهر زیارتی قم، شیراز و مشهد اعتبار در نظر گرفته شده است.

جمشیدی تأکید کرد: اگر تمام این اعتبارات به صورت ۱۰۰ درصدی به شهر مشهد اختصاص پیدا کند نیز مشکلی را در این شهر حل نمی‌کند چراکه اکثر افرادی که به شهر مشهد مقدس در قالب زائر سفر می‌کنند هزینه‌هایی را متحمل این شهر می‌کنند که بهای آنها را مردم استان به ویژه ساکنان شهر مشهد باید پرداخت کنند و اگر هم عواید مالی از سفر این افراد  به خراسان رضوی وجود داشته باشد تنها برای عده‌ای ویژه است به همین علت درخواست این است که با توجه به هزینه‌هایی مانند  بهداشت و درمان و سایر مواردی که زائران برای شهر مشهد  و خراسان رضوی دارند دولت اهتمام بیشتری به این حوزه داشتهباشد.

وی با تأکید بر اینکه بودجه حاشیه شهر مشهد مقدس از لایحه سال ۹۷ حذف نشده است، خاطرنشان کرد: در لایحه بودجه سال ۹۶ برای بهسازی بافت فرسوده شهر مشهد ۷۵ میلیارد تومان، برای قم و شیراز ۲۰ میلیارد تومان و برای ساماندهی حاشیه شهرها ۲۲۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده بود که این بندها  هر ۳ تجمیع شده و در قالب بند بهسازی بافت فرسوده و ساماندهی حاشیه شهرها و کلانشهرهای مذهبی با اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان آورده شده که البته به وضوح کاهش میزان اعتبار در نظر گرفته شده برای این بند واضح است.

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × سه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن