اخبار مهمشهری

شهردار خبر داد :کمربند جنوبی مشهد، تفرجگاه می شود!

کد خبر : 20215

اواخر سال ۹۷ شهردار مشهد در گفت و گویی تفصیلی با «خراسان رضوی» از پیگیری رفع مشکلات و دغدغه های موجود برای پروژه کمربندجنوبی گفت و اعلام کرد که «کمربند جنوبی مشهد تفرجگاه می شود»؛ خبری که از حل و فصل مناقشات موجود برای تکمیل فاز یک کمربند جنوبی حکایت داشت؛

به گزارش صبح مشهد، اما روز گذشته در یکی از رسانه ها، خبری از محمدرضا حسین نژاد معاون شهرسازی شهرداری مشهد که برگرفته از مصاحبه وی با صدا و سیمابود ، با عنوان «مهر تأیید معاون شهردار به اشتباه در ساخت کمربند جنوبی» منتشر شد. خبری که در آن تاکید شده بود معاون شهردار اشتباه در ساخت کمربند جنوبی را پذیرفته است. این در حالی است که حسین نژاد در گفت و گو با «خراسان رضوی» این موضوع را رد و تاکید کرد که منظور اصلی او از این صحبت، بی توجهی به رویکردهای زیست محیطی در فاز یک کمربند جنوبی و لحاظ آن در صورت تکمیل است.
انجام اصلاحات برای لحاظ کردن دغدغه های محیط زیستی
محمدرضا کلایی شهردار مشهد در گفت و گو با «خراسان رضوی» با بیان این که دغدغه های مطرح شده در حوزه محیط زیست درباره کمربند جنوبی را قبول داریم، می گوید: بنده معتقدم ارتفاعات جنوبی مشهد تنها فرصت تنفس شهر مشهد است و ما باید با دقت بالایی با این موضوع برخورد کنیم، ما از ابتدای حضور در شهرداری بر این دغدغه ها تمرکز کرده ایم و تا حدودی اصلاحاتی انجام شده است. وی تاکید می کند: برای حفظ این تنفسگاه به نظر من مردم باید این منطقه را به یک تفرجگاه تبدیل کنند .وظیفه ایجاد زیر ساخت ها با ما و تبدیل این منطقه به تفرجگاه با مردم است.
کلایی تصریح می کند: گفت و گوهای لازم را با نهادهای مسئول در زمینه های مختلف انجام داده ام که از آن جمله می توان به ایجاد فضاهایی برای ارائه خدمات پایه اشاره کرد مثل نماز خانه ، سرویس بهداشتی یا فروشگاه هایی که حداقل امکانات را برای افرادی که در این مسیر برای کوهنوردی رفت و آمد می کنند ، مهیا می کنند. همچنین بنا بر این شده که مسیرهای کوهپیمایی با هماهنگی گروه های کوهنوردی در نظر گرفته شود، ضمن این که باید بخش هایی از حیات طبیعی این منطقه را نیز حفظ کنیم و این منطقه به نوعی به منطقه ای حفاظت شده برای شهر مشهد تبدیل شود .
اصلاحات چیست؟
شهردار مشهد در پاسخ به این که چه اصلاحاتی برای پروژه کمربند جنوبی و تبدیل آن به یک تفرجگاه انجام خواهد شد، می گوید: مسیر کمربند جنوبی در طرح اولیه به صورت مسیری طراحی شده بود که به شهر اتصالات متعددی دارد که البته دغدغه هایی از سمت دوستداران طبیعت شکل گرفته که درست هم بود. ما به دنبال ایجاد یک مسیر سریع از شهرک طالقانی به پل شهید برونسی هستیم، به این معنا که دیگر این مسیر به بولوارهای مختلف شمالی و جنوبی که به ارتفاعات جنوبی می رسد، متصل نمی شود .ضمن این که بنا بر این شد که در دو طرف این کمربندی با عرض زیاد جنگل کاری هایی انجام شود که این تصمیم یک تصمیم جدی است .
وی می افزاید: ما در سال جدید تلاش خودمان را به کار خواهیم بست که مردم بتوانند از این منطقه به عنوان تفرجگاه استفاده کنند.
بالاخره قفل کمربند جنوبی کی باز می شود؟
کلایی در پاسخ به این سوال نیز می گوید: واقعیت این است که نوعی بی اعتمادی بین نهادهای درگیر در این موضوع ایجاد شده و من فکر می کنم با توجه به اقدامات اصلاحی انجام شده این اعتماد دوباره ایجاد شده است تا بتوانیم این پروژه را شروع کنیم که البته این موضوع نیاز به طی مسیر های طبیعی دارد و به نظر من، اگر تمامی نکات به درستی رعایت شود دستگاه قضایی نیز چیزی جز حفظ حقوق بیت المال مد نظرش نیست.
دغدغه ها و رویکردهای محیط زیستی لحاظ می شود
از سوی دیگر حسین نژاد معاون شهردار مشهد در گفت و گو با خراسان رضوی با اشاره به تیتر گزارش منتشر شده در یکی از رسانه ها با عنوان «مهر تایید معاون شهردار به اشتباه در ساخت کمربند جنوبی» می گوید: بنده گفتم در آن موقع رویکردهای زیست محیطی ضعیف بوده و با وجود این که در تمام مصوبات، رویکرد محیط زیست لحاظ شده است اما محیط زیست این حساسیتی را که اکنون دارد در آن موقع نداشته است، از این رو در طرحی که اکنون موجود است، رویکردهای زیست محیطی را لحاظ می کنیم. وی می افزاید: منظور من از این جمله که جلوی ضرر را بگیریم منفعت است، این بوده که اگر در آن زمان به هر دلیلی رویکردهای زیست محیطی دیده نشده است، اکنون باید آن را لحاظ کنیم.

حسین نژاد تاکید می کند: بنده شفاف گفتم، در اجرای فاز یک، ۱۸۰ میلیارد تومان هزینه شده است، در این فاز دوباره رویکردهای محیط زیست دیده می شود و آقای شهردار هم اعلام کرده اند که لبه های این مسیر را تا ۲۰۰متر عمق درخت کاری می کنیم و اجازه نمی دهیم تجاوزی به این مناطق صورت گیرد و آبراهه هایی که احیانا ایمن نشده را کنترل می کنیم، همچنین رویکردهای زیست محیطی را مطمئنا لحاظ می کنیم.
وی یادآور می شود: حتی از من برای راه اندازی کمربند پرسیدند و گفتم اگر این کمربندی راه بیفتد خواه ناخواه در کنارش جاذبه ساخت و ساز به وجود می آید، تا به حال کمربندی بوده که در کنارش بتوان جلوی ساخت و ساز را گرفت؟ بولوار فکوری که ساخته شده در زمان خودش کمربندی بوده و اطرافش ساخت و ساز شده است.
وی با تاکید بر این که رویکردهای زیست محیطی باید لحاظ شود، می گوید: سیاست شهرداری این است که دو طرف این مسیر را تا عمق ۲۰۰ متر درخت کاری و دغدغه جلوگیری از ساخت و ساز را برطرف کند. همچنین تاکید آقای شهردار این بود که دوباره طرح بررسی شود که اگر آبراهه ای از قلم افتاده حتما آن آبراهه و عبور کوهنوردها بررسی شود.
معاون شهردار در پاسخ به این که با این رویکرد، کمربندجنوبی تبدیل به یک تفرجگاه خواهد شد؟ می گوید: بله حتما و این طور نیست که کسی بخواهد به محیط زیست صدمه ای بزند و مشکلی به وجود بیاید.

منبع: خراسان

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن