معاون تبلیغات آستان قدس رضوی گفت: آمار خدام فرهنگی آستان قدس رضوی رشد ۵۸ درصدی داشته است.
به گزارش صبح مشهد، حجتالاسلام سیدجلال حسینی ظهر امروز در نشستی خبری اظهار داشت: معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و در دوره مدیریتی مرحوم آیتالله واعظ طبسی، تولیت فقید آستان قدس رضوی برنامههای شاخص بسیار زیادی را انجام داده و در عمر ۴۰ ساله انقلاب شکوهمند اسلامی دستاوردهای زیادی در حوزه معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی بهویژه پس از مدیریت حجتالاسلام رئیسی، تولید جدید این آستان مقدس داشتیم.
معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی گفت: این برنامهها با افزایش ۶۰ درصدی مخاطبان برنامههای حرم مطهر رضوی همراه بوده و عدد ۱۰ میلیون نفر سال ۹۴ اکنون به ۱۶ میلیون نفر افزایش یافته و در برنامه ۵ ساله تدوینی و تا دو سال آینده و با توجه به افزایش صحنها و رواقهای حرم مطهر رضوی این عدد را به بیش از ۲۰ میلیون نفر خواهیم رساند.
وی با بیان اینکه بیش از ۹ هزار خادم فرهنگی در حرم مطهر رضوی داریم و آمار این گروه از خدام در ۳ سال اخیر رشدی ۵۸ درصدی داشته، افزود: برای نخستین بار نظام جامع تبلیغ در معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی طراحی و اجرا شد و رشد ۷۳ درصدی استقرار مبلغان حرم مطهر رضوی را داشتهایم و دستاورد دیگرمان استفاده از ابزار نوین رسانهای در تبلیغ سیره و سنت ائمه اطهار(ع) بهویژه امام رضا(ع) بوده است و رشد ۸۳۰ درصدی را در کیفیت و مخاطب برنامههای فرهنگی و تبلیغی و رشد ۱۷۳ درصدی با بیش از ۱۰ میلیون زائر و مجاور را در ارتقاء این برنامهها داشتهایم و معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی استفاده از نیروی جوانی را با استفاده از ظرفیت و تجربه پیشکسوتان در اولویت کاری خود قرار داده است.
معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی با اشاره به برگزاری اجلاسهای سالانه تولیتهای آستانها و آستانههای مقدس و مقدسه ایران، عراق و سوریه، گفت: در دوره مدیریت تولیت جدید آستان قدس رضوی برگزاری این اجلاسها بهصورت سالانه در دستور کار معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی قرار گرفت که این اجلاسها با حضور تولیتهای حرمهای مطهر ائمه اطهار(ع) در حرم مطهر رضوی برگزار میشود.
حسینی تصریح کرد: در بحث هزینههای جاری حرم مطهر رضوی باید بگوییم که یک ریال از سرمایههای آستان قدس رضوی صرف هزینههایی همچون سفرههای متبرک نشده و تمامی بودجهها برابر نیات واقفان در وقفهای صورت گرفته هزینه شده است.
وی تاکید کرد: راهاندازی شبکههای انگلیسی، عرب، ترک و روس زبان را برای زائران غیرایرانی امام رضا(ع) داشتهایم تا بهرهمندی بهتر و بیشتری از برنامههای حرم مطهر رضوی داشته باشند و خوشبختانه رشد قابل توجهی هم در بحث آمار زائران غیرایرانی و هم در بحث مسلمان شدن زائران غیرمسلمان داشتهایم.
معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی با اشاره به فعالیت مشاورههای وقف و نذر در حرم مطهر رضوی، بیان کرد: این مشاورهها در مسیر آگاهی کامل زائران و مجاوران امام رضا(ع) از بودجهها و هزینهکردها فعال شده و نه تنها سبب افزایش اعتماد مردمی شده، بلکه افزایش میزان خیران و موقوفات را هم به همراه داشته است.
حسینی گفت: بیش از ۶۰ درصد زائران امام رضا(ع) را بانوان محترمه تشکیل میدهند و با تاکید تولیت آستان قدس رضوی رواق حضرت زهرا(س) را ویژه این گروه از زائران امام مهربانی در حرم مطهر رضوی فعال کردیم و برای نخستین بار برنامههای «خیمه اُمت» جهت عزاداری به سبک محلی در دهه شفاعت، برگزاری نمایش آئینی سلسلهالذهب و تعزیهخوانی، اکران فیلمهای جشنواره عمار و راهاندازی مرکز تخصصی امر به معروف و نهیاز منکر را در حرم مطهر رضوی فعال کردهایم.
وی افزود: در سه سال اخیر شاهد رشد ۷ برابری فعالیتهای قرآنی حرم مطهر رضوی نسبت به سالهای قبل بودیم و در جهت پرورش نخبگان نیز دورههای آموزش تخصصی سخنرانان و مداحان نوجوان و جوان در حرم مطهر رضوی را آغاز کردهایم و هماکنون شاهد پرورش بیش از ۹۰ مداح نوجوان توسط معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی هستیم، نوجوانان با استعدادی که در دیدار با تولیت آستان قدس رضوی مورد تفقد حجتالاسلام رئیسی واقع شدند.
معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی با اشاره به رشدهای شاخص برنامههای حرم مطهر رضوی در این حوزه، خاطرنشان کرد: خدمات فرهنگی، مذهبی و تبلیغاتی معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی در موضوعات مختلف رشدی ۱۸ تا ۸۸ درصدی داشته و بخشی از این برنامهها ویژه کودکان بوده و در نظر داریم تا با فعال کردن صحن حضرت علیاصغر(ع) برنامههای این گروه سنی را بهصورت تخصصیتر برگزار کنیم.
حسینی در زمینه برگزاری مراسم اعتکاف «ایامالبیض» حرم مطهر رضوی تصریح کرد: یکی از برنامههای همهساله معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی برگزاری مراسم اعتکاف ایامالبیض در روزهای ۱۳، ۱۴ و ۱۵ ماه رجب بوده و در مراسم امسال که در روزهای ۲۹ اسفند ۹۷ و یکم و دوم فروردین ماه ۹۸ در مسجد جامع گوهرشاد و مساجد صدیقیها، الرضا(ع) مصلی، خواجهربیع و احمدآباد، ملاحیدر، ملاهاشم و امام خمینی(ره) که وابسته به آستان قدس رضوی هستند برگزار میشود بیش از ۲۵۰۰ معتکف در ۸ مسجد پذیرش و میزبانی میشوند.
وی بیان کرد: از این تعداد ۹۰۰ نفر در مسجد جامع گوهرشاد معتکف میشوند و ثبتنام اولیه از متقاضیان از اول تا چهاردهم بهمن ماه ۹۷ انجام میشود و علاقهمندان میتوانند با ارسال عدد ۸ به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۰۰۸ و یا مراجعه به سایت اعتکاف رضوی به آدرس اینترنتی www.etekaf.aqr.ir ثبتنام اولیه را انجام دهند.
معاون تبلیغات آستان قدس رضوی تاکید کرد: در اعتکاف امسال با توجه به همزمانی با مراسمهای سال تحویل با کاهش میزان پذیرش معکتف در مسجد جامع گوهرشاد همراه هستیم، اما در سایر مساجد وابسته این کاهش را نخواهیم داشت.
حسینی گفت: در جهت گسترش فعالیتهای حرم مطهر رضوی و همچنین ترویج سبک زندگی رضوی و فرهنگ میزبانی امامرضایی در سراسر دنیا بهویژه جهان اسلام دفاتر امور بینالملل رضوی و سازمان فرهنگی رضوی را فعال کردهایم و خوشبختانه به برکت امام رضا(ع) شاهد رشد بسیارخوبی هم در این مبحث بودهایم و آماده هرگونه همکاری لازم با فعالان این حوزه در بخشهای دولتی، خصوصی و مردمی هستیم.