رئیس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی گفت: مشهد تنها شهری در کشور بوده که بحث استانداردسازی هتلها را پذیرفته و آن را اجرایی کرده است و مابقی شهرهای کشور به این موضوع توجه نکردهاند.
به گزارش صبح مشهد، محمد قانعی در پنجمین نشست هماندیشی بررسی ضرورت برندینگ صنعت غذا، فرصتها و چالشها، اظهار داشت: در صنف هتلداران مشهد با معضلات زیادی در بخشهای حمایتی، نظارتی، مالی و غیره داریم و از مجموعههای مرتبط درخواست رفع این معضلات را داشتهایم که هنوز به نتیجه نرسیده است.
وی افزود: سالانه بالغ بر ۳۰ میلیون زائر به مشهدالرضا(ع) میآیند که بیش از ۳ میلیون نفر از آنها و بالغ از ۱۰ درصد این جمعیت را زائران غیرایرانی تشکیل میدهند.
رئیس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی با بیان اینکه در گذشته شاهد برندهای کمی در صنعت غذایی مشهد بودیم، خاطرنشان کرد: تعداد رستورانها در آیندهای نزدیک از تعداد همه صنوف بیشتر خواهد شد و جمعی از این رستورانهای فعال در هتلهای سطح استان از جمله مشهدالرضا(ع) فعال هستند.
قانعی تصریح کرد: در شهر مشهد مراجعهکننده و اربابرجوع بهحد کافی داریم و قطعاً یکی از نیازهای آنها در حوزه غذا بوده و باید در امر پخت و پز و تحویل و توزیع غذا به موضوع بهداشت و سلامت غذا بهصورت ویژه توجه شود.
وی تاکید کرد: امروزه خوشبختانه شاهد حضور افراد تحصیلکرده و فرهیخته با تحصیلات عالیه در صنعت غذا هستیم و به موضوعات اهمیت ترکیب غذایی، کیفیت غذایی، بهداشت غذایی و غیره توجه ویژه دارند.
رئیس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی با اشاره به اینکه در کنار صنعت غذا به صنعت هتلداری در مشهد توجه شده است، بیان کرد: امروزه شاهد رشد و توسعه هتلها در مشهد و استان هستیم و مشهد تنها شهری در کشور بوده که بحث استانداردسازی هتلها را پذیرفته و آن را اجرایی کرده است و مابقی شهرهای کشور به این موضوع توجه نکردهاند و میانگین سنی هتلهای مشهد ۶ سال و سایر شهرهای کشور ۳۷ سال است.
علیرضا نبی عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد، اظهار داشت: ایران اسلامی ۵ هزار سال تاریخ تمدنی دارد و با سابقهترین کشور دنیا از این لحاظ است.
وی افزود: متاسفانه در برخی از بخشهای کشور بهخصوص در حوزه امورات بانکی دچار نواقصی هستیم و برای مردم و سرمایهگذاران سپرده با سود ۸ درصد و تسهیلات با سود ۲۸ درصد هیچ توجیه منطقیای وجود ندارد.
نمایشگاه برندهای برتر صنعت غذا و شیرینی در مشهد برگزار خواهد شد
عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد با اشاره به برگزاری نخستین نمایشگاه برندهای برتر صنعت غذا، شیرینی و خوراکیها در مشهد، خاطرنشان کرد: این نمایشگاه از ۲۲ تا ۲۴ آذر ماه امسال به مدت ۳ روز در هتل همای شماره یک مشهد برگزار میشود.
علیرضا نبی تصریح کرد: این نمایشگاه فرصت ویژهای برای تعامل همکاری میان فعالان صنعت غذا و جامعه دانشگاهی است و باید همانگونه که در دیگر صنایع در مسیر پیشرفت گام برداشتهایم این کار را در صنعت غذا هم به شکلی علمی و عملی انجام دهیم.
رئیس شورای سیاستگذاری نمایشگاه ستاره هاتاکید کرد: به موضوع برندینگ صنعت غذا آنطور که باید و شاید پرداخته نشده است و این نمایشگاه بهترین فرصت برای معرفی برندهای برتر در این صنعت بوده و از نکات قابل توجه هم برگزاری نشستهای هماندیشی بررسی ضرورت برندینگ صنعت غذا پیش از برگزاری این رویداد بزرگ بوده است.
عضو شورای بیناللملی زیتون با بیان اینکه کشور ما جزو برترین کشورهای در زمینه تولید زیتون است، خاطرنشان کرد: تعداد ۱۱۴ کشور عضو شورای بینالمللی زیتون هستند و جمهوری اسلامی ایران از سال ۸۴ به کشورهای عضو این شورا اضافه شده است و اهمیت محصول در حدی است که قرآن کریم به آن اشاره کرده است.
در ادامه آرزو رجب پور مدیرمسئول کانون سپهر پارسیان اظهار داشت: یکی از جذابترین و ظریفترین جنبههای اصلی پیکره صنعت گردشگری که علیرغم اهمیت و سهم فزآینده و غیر قابل انکاری که در فرآیند سفر دارد و همواره مورد بیتوجهی قرار گرفته و بهعنوان یک عنصر جانبی و خدماتی شناخته میشود گردشگری غذایی بوده است.
وی با بیان اینکه این جنبه دلپذیر سفر را میتوان بهعنوان لذیذترین چاشنی گردشگری شناخت، افزود: علاوه بر تاثیرات بیاندازه شگرف صنعت غذا بر گردشگران، بیش از یک سوم هزینههای سفر در سال در سطح جهان که مبلغی معادل ٢٠٠ میلیارد دلار را شامل میشود در این صنعت هزینه میشود و صنعت غذا نقش برجستهای در میزان کسب رضایتمندیها دارد.
وی با بیان اینکه در حقیقت گردشگری غذا در کنار سوغات و بافت سنتی، یکی از مهمترین ابزارهای انتقال فرهنگ و هویت یک ملت است که به صورت مستقیم در ذهن گردشگران تاثیر میگذارد، خاطرنشان کرد: این حوزه از صنعت گردشگری با ارائه غذاهای محلی لذیذ و هنرمندانه، نوشیدنیهای متنوع و رنگارنگ و ادویهجات دلنشین و دستور العملهای مخصوص پخت خوراک، میتواند خاطرهانگیزتر ین و فراموش ناشدنیترین بخش یک سفر را برای گردشگران رقم بزند و به زیبایی معرف جلوهگاه سنت و فرهنگ یک ملت باشد.
رجب پور تصریح کرد: گردشگری غذا به حدی اهمیت دارد که در راستای گردشگری فرهنگی و بومگردی قرار گرفته و حتی برخی از غذاهای محلی به میراث انسانی و فرهنگی یک منطقه گردشگری تبدیل شده و همانند سایر آثار باستانی، ثبت جهانی میشوند.
وی تاکید کرد: مکتب و سبک آشپزی ایرانی در کنار مکاتب آشپزی رومی و چینی یکی از سه مکتب اصلی و کهن جهان در پخت خوراک بوده و طبق نتایج تحقیقات انجام گرفته ایران با بیش از ٢۵٠٠ نوع غذا و ١٠٩ نوع نوشیدنی و انواع نان و شیرینی، دارای ظرفیت و توانمندی بسیار بالا برای توسعه و فعالیت هرچه حرفهایتر در این حوزه بوده است.
وی با اشاره به اینکه در سالهای اخیر بهدلیل عدم توجه و تقویت صنعت غذا، کشورهای دیگر گوی سبقت را ربودهاند، گفت: این کشورها علاوه برکسب جایگاه جهانی قدرتمند در حوزه گردشگری غذا، بسیاری از برندهای ایرانی را بهنام خود به مسافران و گردشگران عرضه میکنند و مدیریت شهری و سایر سازمانهای متولی باید با استفاده از امکانات و ابزارهای در دسترس موجبات احیاء دوباره سنتهای آشپزی محلی و ایرانی را فراهم آورده و با حمایتهای گسترده خود به رشد، توسعه و جهانی شدن آن کمک کنند و از جمله اقدامات تاثیرگذار در این حوزه میتوان به ارائه مشوقهای متنوع برای برندهای اصیل غذایی، ارائه تسهیلات در پرداخت عوارض و مالیاتهای این حوزه، تبلیغات فراگیر و معرفی برندهای غذایی ایرانی در سطح جهانی، برگزاری فستیوالها و جشنوارههای جهانی در حوزه غذا، طرح عنوان برند غذایی حلال، افزایش کیفیت محصولات و بهبود بستهبندی و بازاریابی اشاره کرد.