استانیاسلاید شو

مرگ انسان‌ها، سریالی تکراری

کد خبر : 53867

شاید تیتر این مطلب به مذاق برخی خوش نیاید، اما وقتی طی یک هفته هر روز افرادی در محور بردسکن به سبزوار جان خود را بر اثر کم عرض و غیراستاندارد بودن جاده از دست بدهند و یا یک خانواده ۴ نفره از جمله دو دختر و پدر و مادر جلوی چشمان مردم خاکستر می‌شوند، بهتر از این تیتری پیدا نمی‌کنید.

ایسنا خراسان رضوی نوشت: هرچند طی روزهای اخیر اخبار بسیاری در رسانه‌های مختلف از مرگ و میر هم‌وطنان عزیز بر اثر سانحه تصادف در محور بردسکن به سبزوار منتشر شده اما در واقع کسی را پاسخگوی این تلفات نمی‌بینیم.

اگرچه می‌توان درصدی از این تصادفات را به دلیل بی‌احتیاطی راننده‌ها دانست اما بر کسی پوشیده نیست که جاده کم عرض و حادثه‌خیز بودن، ظرفیت حضور این تعداد بی‌شمار خودروی سبک و سنگین را ندارد.

محور بردسکن به سبزوار که علیرغم ترانزیتی بودن همچنان جاده فرعی محسوب می‌شود به دلیل تردد خودروهای بی‌شمار سنگین و سبک، به قتلگاهی برای شکار جان مسافران آن تبدیل شده است.

جاده‌ای که سالیانه ده‌ها نفر را به کام مرگ می‌فرستد

جاده سبزوار بردسکن یکی از مسیرهای مهم در خراسان رضوی و کشور است که علاوه بر اتصال استان‌های جنوبی و شرقی به شمال کشور، به سبب رفت و آمد تریلی‌ها و تبادل کالا از کشورهای آسیای میانه به بنادر جنوبی یک محور ترانزیتی و شاهراه مهم اقتصادی محسوب می‌شود اما از بدترین وضعیت موجود برخوردار است.

نماینده مردم منطقه ترشیز در مجلس شورای اسلامی در همین خصوص در گفت و گو با ایسنا به انتقاد شدید از وضعیت موجود جاده بردسکن به سبزوار پرداخت و خاطرنشان کرد: متأسفانه وقوع تصادفات زیاد، این محور را به قتلگاهی برای هم‌وطنان تبدیل کرده که مشاهده صحنه‌های دلخراش متعدد، دل هر انسانی را آزرده و موجب برخی مشکلات و تبعات اجتماعی در جامعه شده است.

حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین افزود: بدون شک بر اساس آنچه تردد شمارها می‌گویند، جاده بردسکن به سبزوار یکی از محورهای مهم و پر رفت ‌و آمد استان به حساب می‌آید که به دلیل عرض کم و غیراستاندارد بودن، سالیانه ده‌ها نفر را به کام مرگ می‌فرستد.

وی عنوان کرد: وقتی طی یک سال بیش از ۱۸ هزار مصدوم و بیش از ۴۰ تا ۵۰ نفر در این جاده کشته می‌شوند مشخص می‌شود جاده بسیار مهمی است.

نماینده مردم بردسکن در مجلس شورای اسلامی افزود: کمتر هفته و ماهی است که جاده‌ “بردسکن به سبزوار” که به‌ دلیل پرحادثه‌ بودنش به جاده‌ی مرگ شهرت یافته، به خون آلوده نشود.

وی ادامه داد: هرچند قبلاً ۹۸ میلیارد تومان اعتبار برای روکش آسفالت این محور اخذ شده و اکنون در حال کار هستند ولی روند اجرا بسیار کند و لاک‌پشتی است، قطعاً اگر این جاده از فرعی به اصلی ارتقاء یابد وضعیت تخصیص اعتبارات بهتر خواهد شد.

نیک‌بین بیان کرد: اگرچه ماده ۲۳ جاده محور بردسکن به اسفراین اخذ شده اما به دلیل نبود اعتبار کاری انجام نشده است، همچنین باید جاده را از فرعی به اصلی تبدیل کنیم که در حال پیگیری این موضوع هستیم.

وی با بیان اینکه وضعیت جاده بردسکن به سبزوار به گونه‌ای نیست که بشود کوچک‌ترین دفاعی از آن کرد، گفت: متأسفانه این محور وضعیت بسیار اسفناکی دارد.

نماینده مردم منطقه ترشیز در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: جاده بردسکن – سبزوار، از مسیرهای مهم کشور است که علاوه بر اتصال استان‌های جنوبی و شرقی به شمال کشور، به سبب رفت و آمد تریلی‌ها و تبادل کالا از کشورهای آسیای میانه به بنادر جنوبی، یک محور ترانزیتی و شاهراه مهم اقتصادی محسوب می‌شود.

وی با اظهار تأسف از اینکه یک نفر نیست پاسخگوی مردم باشد، افزود: هرچند محور بردسکن-سبزوار از مسیرهای پرترافیک و خطرناک است ولی این منطقه به لحاظ شاخص راه دچار عقب‌ماندگی است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

کابوس شب‌ها و روزهای مردم منطقه ترشیز به خصوص شهرستان بردسکن جاده‌های مرگ است، قتلگاه کابوس‌هایی که در سایه توسعه نیافتگی سرزمین پهناور بردسکن هر روز قربانی می‌گیرد، جاده‌هایی که مرگ انسان‌ها در آن به یک سریال تکراری تبدیل شده است.

غیراستاندارد بودن محور بردسکن به سبزوار با چندین نقطه حادثه‌خیز باعث شده که بسیاری از جوانان و کودکان در تصادفات رانندگی جان خود را از دست بدهند و خانواده‌های زیادی داغدار شوند.

فرماندار بردسکن در گفت و گویی وضعیت جاده بردسکن به سبزوار را بسیار نامطلوب و خراب دانست و گفت: مردم حق دارند از وضعیت موجود گلایه‌مند باشند.

علی دهقان‌زاده با بیان اینکه جاده بردسکن به سبزوار در حدی نیست که حتی خودروهای سبک بخواهند در آن تردد کنند چه به برسد به اینکه خودروهای سنگین و به خصوص اتوبوس‌های مسافربری گذر کنند، افزود: محور بردسکن به سبزوار بسیار حادثه‌خیز است.

وی عنوان کرد: جاده از استانداردهای بسیار پائینی برخوردار است، در جلسه‌ای که ۲۵ تیرماه امسال با مدیرکل راهداری و حمل نقل جاده‌ای برگزار شد مقرر گردید روکش اسفالت جاده انجام و در مناطقی که عرض جاده بسیار کم است محور تعریض شود.

فرماندار بردسکن با اشاره به اینکه نگران جان مردمی که از این محور تردد می‌کنند هستیم، خاطرنشان کرد: متأسفانه از ۱۰۸۰کیلومتر راه ارتباطی شهرستان بردسکن فقط ۶۵ کیلومتر آن اصلی و بقیه فرعی و روستایی محسوب می‌شود؛ چون بر اساس همین ۶۵ کیلومتر راه اصلی اعتبار به شهرستان تخصیص پیدا می‌کند اعتراضاتی داشته‌ایم.

وی گفت: علیرغم اینکه شهرستان بردسکن با دو استان طبس و سمنان هم‌جوار است اما مشمول راه اصلی نیست و این ظلم بزرگی در حق مردم است، فقط ۲۵ کیلومتر محور بردسکن به بجستان و محور بردسکن به خلیل‌آباد جزء راه اصلی محسوب می‌شود.

دهقان‌زاده سهم شهرستان بردسکن از راه‌های دو طرفه را صفر اعلام کرد و از مسئولین درخواست نمود تا برای پیگیری و رفع نقاط حادثه‌خیز اقدامات سریع و فوری را انجام دهند.

وی اظهار کرد: هرچند برای کاهش حوادث این مسیر مواصلاتی اصلاح پیچ‌های غیراستاندارد، بهبود کیفیت آسفالت، تعریض جاده از اقدامات کوتاه مدت است، اما راهکار اساسی آن دو بانده شدن این محور است که تحقق آن عزمی جدی‌تر می‌طلبد.

نماینده عالی دولت در بردسکن خاطرنشان کرد: هر روزه ماشین‌های سنگین و ترانزیتی بسیاری از شمال کشور به جنوب و بالعکس از این محور تردد دارند و مسیر تردد ۸ تا ۹ استان است، حتی همه روزه از ساعت ۱۵ و ۱۶ اتوبوس‌های مسافربری استان‌های مختلف از این محور تردد دارند.

وی در همین خصوص افزود: هفته گذشته یکی از این اتوبوس‌های مسافربری در همین محور به دلیل تصادف دچار آتش‌سوزی شد. وضعیت موجود می‌طلبد مسئولان استانی و کشوری فکری اساسی برای این محور داشته باشند تا از خطرات احتمالی جلوگیری شود.

فرماندار بردسکن اذعان کرد: طی ۲۴ ساعت بالغ‌بر ۶ هزار انواع خودروهای سبک و سنگین از محور بردسکن به سبزوار تردد دارند، هفته‌ای نیست که تلفات نداشته باشیم و شاهد به سوگ نشستن خانواده‌های هم‌وطنانمان نباشیم.

بی‌توجهی مسئولان به مکاتبات

هدف اولیه از ساخت جاده بردسکن – سبزوار در جنوب غربی خراسان رضوی، ارتباط میان شهرهای جنوبی و غرب این استان بود ولی این مسیر زمینی از هنگامی که به شهر بجستان متصل شد بدون توسعه لازم به محوری مهم و پر رفت و آمد برای عبور انواع خودروهای سنگین باری و مسافربری از بنادر و استان‌های جنوبی به شرق کشور مبدل گردید.

رییس پلیس‌راه بردسکن در همین خصوص به ایسنا گفت: محور بردسکن به سبزوار در حال حاضر یکی از محورهای فرعی پلیس‌راه و راهداری بردسکن محسوب می‌شود در صورتی که با توجه به نوع ترددها جاده ترانزیتی است.

سرهنگ حسن شاکری با اشاره به اینکه این محور مسیر جنوب به شمال کشور را به یکدیگر متصل می‌کند، افزود: نوع تردد با شرایط راه هیچ‌گونه همخوانی و سنخیتی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون برای ارتقاء راه از مسیر فرعی به اصلی مکاتبات بسیاری شده ولی هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

فرمانده پلیس‌راه بردسکن بیان کرد: حدود ۶۵ درصد محور بردسکن به سبزوار مربوط به ناوگان باربری و مسافربری است، از سویی وجود چندین معدن در منطقه، حمل مواد سوختی و خطرناک از جمله بنزین و گازوئیل و نفت و گاز از جنوب کشور و بندرعباس و بالعکس و تردد سوخت از شمال غرب کشور به کشور افغانستان اهمیت این محور را دوچندان می‌کند.

وی از تصادف سوخت کش در محور بردسکن به سبزوار طی چند روز گذشته خبر داد و گفت: زیرساخت محور بردسکن به سبزوار به لحاظ فنی مشکلات بسیار جدی دارد.

شاکری بیان کرد: هرچند در حال روکش آسفالت این محور هستند اما چون زیرساخت جاده مشکلات جدی دارد یک یا دو سال بیشتر دوام ندارد و به دلیل تردد ناوگان باربری از بین خواهد رفت.

وی افزود: وجود پیچ‌های تند و گردنه‌ مهم و حادثه‌خیز البلاغ و بیجورد، می‌طلبد بیشتر به این منطقه توجه شود، مکاتباتی هم برای روشنایی راهدارخانه و گردنه البلاغ به دلیل مه گیر بودن انجام شده که تاکنون اقدامی نشده است.

رییس پلیس‌راه بردسکن اختلاف سطح آسفالت در برخی از نقاط، فرسوده شدن رویه آسفالت در برخی نقاط و وجود چاله‌های عمیق، وجود شیارهای متعدد و موج‌های طولی و عرضی که سبب انحراف به چپ رانندگان، خروج از جاده و عدم کنترل خودروهای سواری می‌شود، نداشتن شانه مناسب به خصوص در گردنه‌ها و وجود پیچ‌های تند را از معضلات و مشکلات اصلی جاده بردسکن به سبزوار که منجر به تصادفات منجر به فوت می‌شود دانست.

وی افزود: به دلیل اینکه جاده شانه مناسب ندارد بعضاً در زمستان با کمترین بارندگی و برف جاده مسدود می‌شود، چون خودروهای سنگین نمی‌توانند وسیله نقلیه را به شانه مناسب هدایت کنند به همین دلیل مجبور هستند در سطح آسفالت توقف کنند که منجر به حادثه می‌شود.

شاکری همچنین اختلاف سطح راه با شانه جاده را از دیگر مشکلات جدی برشمرد و گفت: جاده‌ها به گونه‌ای هستند که اگر خودرو به دلیل اختلاف سطح آسفالت بخواهد از مسیر بیرون برود در زمان برگشت به سطح آسفالت خودرو واژگون می‌شود.

وی افزود: تاکنون در بسیاری از تصادفات اداره راهداری هم نقش داشته ولی اقدامی برای رفع مشکل صورت نمی‌گیرد. متأسفانه محور بردسکن به سبزوار هیچ‌گونه استانداردی برای تردد خودروها به خصوص ناوگان سنگین ندارد.

فرمانده پلیس‌راه بردسکن تصریح کرد: بر اساس آمار از ۱۱۰۰ کیلومتر حوزه پلیس‌راه بردسکن حدود ۴۵ درصد تصادفات منجر به فوت در محور بردسکن به سبزوار رخ می‌دهد که اهمیت این محور را می‌رساند.

وی در خصوص نقاط حادثه‌خیز گفت: تاکنون در این خصوص مکاتبانی با اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان انجام شده و اقدامات زودبازده‌ای انجام گرفته ولی در برخی نقاط باید پیچ حذف شود.

شاکری از وجود بیش از ۵ نقطه حادثه‌خیز در حوزه استحفاظی پلیس‌راه بردسکن مسیر بردسکن به سبزوار خبر داد و گفت: با توجه به نوع راه می‌طلبد هر چه زودتر محور از فرعی به اصلی ارتقاء یابد سپس برای دو بانده کردن این محور اقدام کرد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر وضعیت به گونه‌ای است که کوچک‌ترین بی‌احتیاطی منجر به وقوع تصادف و واژگونی خودرو می‌شود.

روی سخن‌مان با مسئولان است؛ چرا علی رغم آگاهی از حجم وسیع تردد خودرو و آمار بالای تصادفات اقدامی برای ارتقاء محور از فرعی به اصلی، تعریض جاده و رفع نقاط حادثه‌خیز صورت نگرفته است. آمار تلخ تصادفات و کشته‌شدگان گویای آن است که محور بردسکن به سبزوار نیاز به عزم جدی و توجه ویژه دارد.

منبع: ایسنا خراسان رضوی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 + 16 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن