ستون اصلیمشهد 2017پایتخت فرهنگ اسلامی

مشهد۲۰۱۷ فرصتی برای ترویج سبک زندگی رضوی

کد خبر : 8742

یک استاد حوزه علمیه با بیان اینکه انتخاب مشهد مقدس به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۷، فرصتی برای ترویج سبک زندگی رضوی است، گفت: در سال جدید میلادی ابعاد علمی امام رضا (ع) در عرصه بین‌الملل بیشتر از گذشته تبیین شود.

به گزارش صبح مشهد حجت‌الاسلام والمسلمین حسین مهدی‌زاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فرهنگ رضوی، در خصوص انتخاب شهر مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۷ توسط سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی کشورهای اسلامی، آن را فرصت خوبی برای ترویج سبک زندگی رضوی دانست، و اظهار داشت: از اینکه در مجامع عمومی و بین‌المللی این بلوغ پیدا شده تا به این مطلب مهم توجه شود، بسیار خرسندیم و از آن استقبال می‌کنیم.

وی گفت: در بین ما انسان‌ها برخی افراد توانسته‌اند در برخی فضایل ارزشی مثل اخلاق و تقوا به کمالاتی برسند و یا در بحث علم به درجه‌ای از آن دست یابند و این طور نبوده است که جامع همه ویژگی‌های اخلاقی و علمی و معنوی باشند، ولی در بین همین انسان‌ها خداوند متعال افرادی را به عنوان انسان کامل برای هدایت بشر جهت رسیدن به سعادت ابدی، قرار داده است.

این کار‌شناس مذهبی ادامه داد: ائمه معصومین (ع) انسان‌های کاملی هستند که جامع همه فضیلت‌های اخلاقی، انسانی، معنوی و… بودند و به لحاظ علم در بالا‌ترین رتبه بوده و همه کسانی که در عصر این بزرگواران زندگی می‌کردند آن‌ها را سرآمد علم و اخلاق می‌شناختند ولو به لحاظ فکری با ایشان همراه نبودند. و اگر کسی یک مقدار انصاف داشته باشد، قطعاً ائمه (ع) را به عنوان الگوی خود انتخاب خواهد کرد.

حجت‌الاسلام مهدی‌زاده با اشاره به ویژگی‌های بارز علمی و اخلاقی امام رضا (ع)، تصریح کرد: یکی از شاخصه‌های اصلی در بیان عظمت وجودی امام هشتم (ع)، شاخصه علم می‌باشد و از ایشان به عالم آل محمد (ص) یاد شده است، هر چند که همه ائمه (ع) همین ویژگی را داشته‌اند ولی به دلیل برخی شرایط خاص در دوران حضرت این بعد وجودی امام بیشتر بروز و ظهور یافت.

این محقق و پژوهشگر حوزوی افزود: در دوران بنی‌العباس به جهت برگزاری جلسات علمی متعدد و بحث‌های فراوانی که در موضوعات گوناگون صورت می‌گرفت، امام رضا (ع) حضور فعال و تعیین کننده‌ای داشت. و این جلسات با حضور مکاتب مختلف فکری همچون بزرگان دینی مسیحیت، یهودیت، صائبین و… تشکیل می‌شد. و آن‌ها بر حقانیت مکتب خود استدلال و برهان ارائه می‌کردند و برخی از روی تعصب اصرار بر حقانیت خود داشتند، و امام متناسب با گرایش فکری و مذهبی هر کدام از این‌ها وارد بحث می‌شد و نهایتا آن‌ها مغلوب قدرت علمی امام می‌شدند.

مدیر مدرسه علمیه باقرالعلوم (ع) ادامه داد: در برخی کتب مثل احتجاج طبرسی شرح این جلسات علمی بیان شده است. در یکی از این جلسات و در ابتدای شروع بحث نماینده یکی از مکاتب به عنوان اعتراض بلند می‌شود و می‌گوید بحث ما با امام هشتم (ع) شیعیان بی‌فایده است. چون او اگر بخواهد جوابی به سوالات بدهد بر اساس لغت، قرآن و آیین خود با ما سخن خواهد گفت در حالی که ما نه زبان او را می‌فهمیم و نه آیین او را قبول داریم. در این هنگام امام (ع) به زبان هر کدام از این‌ها سخن گفت و بیان داشت که استدلال من بر حقانیت دین اسلام بر اساس مکتوبات دینی خودتان خواهد بود. و این اولین اعجاز امام در مواجه علمی با این مکاتب بود که تعجب همگان را برانگیخت.

وی گفت: بعد از هر جلسه علمی که شرح آن در تاریخ ثبت شده است، همه بزرگان دینی مکاتب اذعان می‌داشتند که امام رضا (ع) نه تنها عالم است، بلکه اعلم به همه علوم، افکار، اندیشه‌ها، و برهان‌ها است. از این رو امام هشتم (ع) می‌فرمایند «یَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ یُعَلِّمُهَا النَّاسَ فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ کَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا؛ علوم ما را فرا گیرید و به مردم بیاموزید که اگر مردم زیبایى‌هاى کلام ما را می‌دانستند، از ما پیروى مى‌کردند».

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده − یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن