یک مجتمع تفریحی و سرگرمی در مشهد این روزها اقدام به تبلیغ پیرامون مواردی مانند «لذت گذر از ایتالیا بر بام مشهد!» ، کافیشاپ و رستوران ایتالیایی، زمین هارد کوت ، فود کورت، برگر خاص، نوتلا شاپ و مواردی از این دست، نموده که این چنین تبلیغاتی در این مجموعه درآمدزا آن را به مکانی برای افرادی خاص، نموده است اما آیا براستی نظارتی بر این شیوه تبلیغ و نوع سبک زندگی ویژهای که چنین مراکزی مروج آن هستند، هست؟!
تبلیغ یک مجتمع بزرگ در مشهد در رسانه ها در روزهای اخیر درحالیست که همزمان انتقاد شهردار و اعضای شورای شهر مشهد از شورای عالی معماری و شهر سازی به دلیل بی توجهی به معماری ایرانی و اسلامی بارها در ماههای اخیر مطرح شده است.
این انتقادهای دغدغهمندانه از سوی مدیریت شهری مشهد در حالی عنوان میشود که همزمان محتویات آگهی و رپرتاژ گرانقیمت مربوط به این مجتمع – که گاهی بهایی معادل یک خودرو دارد – حاکی از مانور تبلیغاتی بر فعالیت چندین کافی شاپ با نامهای اروپایی ! و لذت گذر از ایتالیا در مشهد و صرف غذا در رستوران غربی برای افراد خاص دارد.
در جای جای این آگهی طولانی که در روزنامه نیمه شهریور ماه روزنامه های کثیرالانتشار استان به طور کامل درج شده بود؛ نشان میداد که روح حاکم بر آن ، تبلیغ برای مارک ها ، برندها و اصطلاحات و اسامی اروپایی و آمریکایی و لااقل مروج تبلیغ سبک زندگی غیرایرانی اصیل است.
به این کلمات و عبارات درون آگهی مذکور توجه بفرمایید :
۱ – زمین از نوع هارد کوت …
۲ – فود کورت …
۳ – برگر با طعم “…” (یک مارک خارجی)
۴ – فست فودی با انواع ساندویچ های لذیذ که برگرهای مخصوص به فردی دارد
۵ – به کافی شاپ … خوش آمدید
۶ – لذت گذر از ایتالیا بر بام مشهد !!
۷ – همراه ما بیایید تا شما را به قلب ایتالیا ببریم !
۸ – رستوران ایتالیایی … ( یک نام اروپایی)
۹ – ایتالیا را به بام مشهد آورده است
۱۰ – اگر قصد دارید در فضایی متفاوت نوتلا نوش جان کنید
۱۱- سری به نوتلا شاپ … بزنید
۱۲ – کافی شاپ که به دلیل فضای چشم نواز وسیع آن نام ” … “کاملا برازنده آن است
۱۳- در ” … ” خاطره ساختن آسان است
۱۴- ” … “در زمستان دیدنی است
۱۵ – کافی شاپ ” … ” !
۱۶ – کافی شاپ ” … “!
۱۷ – مکانی برای افراد خاص !!
علاوه بر همه این مطالب در ابتدای این آگهی آمده است ” اولین تحفه دلپذیر … ” اما واقعیت این است که “اولین لطمه دلخراش … ” گرفتن ۷۰۰۰۰ ریال برای پارکینگی رو باز است! در حالیکه در سایر پارکینگهای مجتمعهای حتی کاملا تجاری مشهد مانند الماس شرق و…به کمتر از یک دهم این مبلغ اکتفا می کنند و در عین حال درآمد نیز دارند .
لذا در ذهن هر فردی این سوالات مطرح می شود :
۱ – در ساخت و طراحی این مجنمع به معماری ایرانی اسلامی چقدر توجه شده است ؟
۲ – چرا دستگاههای مربوطه گاهی به نام یک مغازه کوچک ایراد می گیرند و گاهی از اسامی چنین اماکنی چشم پوشی می کنند ؟ آن هم در شکل یک آگهی تمام صفحه برای فست فود و کافی شاپ ؟
۳ – اگر هر روز طبق آمار این آگهی ، حدود ۱۵۰۰ نفر وارد این محیط شوند و فقط یک چهارم آنان خودرو به پارکینگ این مجتمع وارد کنند ،رقمی که از ضرب ۳۵۰ خودرو در ۶۵۰۰ تومان اضافه دریافت پارکینگ حاصل می شود را ضرب در ۳۶۰ روز سال کنید و ببینید چه ثروتی فقط از این “اولین تحفه دلپذیر ” نصیب مالک آن می شود ؟ البته بدون هیچ ملاحظه و محدودیت و نظارتی!
۴ – در شرایطی که همه سعی می کنند از مشهد ۲۰۱۷ به عنوان یک فرصت تاریخی برای گسترش فرهنگ اسلامی بهره ببرند و آیسسکو این سال را برای مشهد به عنوان” پایتخت فرهنگی جهان اسلام ” برگزیده است ، مهمانان پایتخت فرهنگی که آن را “پایتخت معنوی ایران اسلامی” و “دومین کلانشهر مذهبی دنیا ” نیز می نامیم در این شهر به مجتمعی خواهند رفت که انواع کافی شاپ ها و فست فودش را به رخ زائران ومجاوران میکشد ! و هزینه تبلیغاتش به مراتب بیشتر از امور فرهنگی سازمانهای مربوطه است ! آیا برنده و بازنده این تبلیغات فرهنگی ومیزان تاثیرگذاری آن از پیش ، مشخص نیست؟!
۵ – همه ما به یاد داریم که تبلیغات “پدیده ” و موسسات مالی دیگردراستان مانند” میزان ” چه موج مردمی را متوجه مسیر خاصی کرد ودر پی آن چه مشکلاتی رابه بار آورد ؟ آ یا در موارد جدید نظارت کافی به منظور بوجود نیامدن معضلات اجتماعی اقتصادی و سیاسی آینده، توسط دستگاههای مسئول اعمال شده است ؟
۶ – کدامیک از دستگاههای فرهنگی مسئولیت نظارت بر محتوای آگهیهای تبلیغاتی را دارند؟ و ترویج سبک زندگی ایرانی و اسلامی در راستای عملکرد و رسالت کدامین نهادها و مدیران است؟!