یادداشت روز

بازار سازی اولویت اصلی سوغات زیارت

کد خبر : 1847
نویسنده : جمال رستم زاده

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با بیان این که گردشگری بازار امروزه به عنوان یکی از اصلی ترین جلوه های صنعت گردشگری به حساب می آید، افزود: اگر می خواهیم برای مسافر یا زائر در همه ابعاد برنامه ریزی کنیم قطعا یکی از مهم ترین این ابعاد توسعه گردشگری بازار و سوغات است و این میسر نیست مگر با تکیه بر توان تولید کنندگان صنایع دستی .

به گزارش خراسان رضوی، حسین زارع صفت در مراسم افتتاحیه دومین نمایشگاه بازاریابی سوغات زیارت که روز گذشته با حضور بهمن نامور مطلق، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و اسماعیل قادری، مدیرکل دفتر تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مشهد برگزار شد با اشاره به اهداف برگزاری دومین نمایشگاه بازاریابی سوغات زیارت در مشهد اظهار کرد: ظرفیت نمایشگاه امسال نسبت به سال گذشته از نظر کیفیت و کمیت دو برابر شده است همچنان که در این نمایشگاه شاهد عرضه صنایع دستی متنوع تر و با قیمت های مناسب نسبت به سال گذشته هستیم.
باید به بومی سازی سوغات توجه ویژه ای کنیم
وی با بیان این که بخشی از سفر به طور طبیعی با خرید سوغات همراه است تصریح کرد :سوغات همان طور که دارای ابعاد اقتصادی است ابعاد فرهنگی نیز دارد و بیانگر  تاثیرات فرهنگی سفر بر سبک زندگی زائران و مسافران است .بنابراین باید به بومی سازی سوغات توجه ویژه ای داشته باشیم.وی بااشاره به این که شاه کلید تحقق اقتصاد مقاومتی تکیه بر داشته های بومی و داخلی است تصریح کرد: یکی از مهم ترین و اصلی ترین تولیدات داخلی ما صنایع دستی است که می توانیم با تقویت این بخش صنایع دستی خود را در قالب سوغات سفر به دنیا عرضه کنیم .بی تردید این جلوه ای تام و تمام از اقتصاد مقاومتی با نگاه به هویت فرهنگی و تاریخی کشورمان است.زارع صفت تاکید کرد: بازاریابی سوغات زیارت و توسعه آن با هدف افزایش سهم صنایع دستی در سبد سوغات زائر و تاثیر گذاری  بر فرهنگ و سبک زندگی از طریق برپایی این نمایشگاه ها ،ایجاد ارتباط بین تولید کنندگان و سرمایه گذاران و همچنین تجهیز مراکز اقامتی و هتل ها با این صنایع دستی تولیدی در دستور کار قرار گرفته است .
تولید صنایع دستی مبتنی بر نیازهای بازار
وی با بیان این که توجه به صنایع دستی و تقویت بازار سوغات زیارت می تواند با اشتغال زایی همراه باشد، یادآور شد:با توجه به حضور میلیونی زائران امام هشتم در شهر مشهد این شهر ظرفیت های بسیار غنی در بازار سوغات دارد که نمونه آن در موضوع فروش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی به وضوح دیده می شودکه درهمین باره هفته گذشته شاهد حضور هیئت پنج نفره داوران شورای جهانی صنایع دستی برای بررسی مشهد به عنوان« شهر جهانی سنگ های قیمتی» بودیم.زارع صفت اضافه کرد :بی تردید ثبت مشهد به عنوان شهر جهانی سنگ های قیمتی می‌تواند به توسعه صنایع دستی و سوغات زیارت کمک شایانی کند.مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی تاکید کرد: باید بپذیریم اگر به دنبال تحقق واقعی اقتصاد مقاومتی هستیم و اگر می خواهیم سطح زندگی روستاییان به عنوان اصلی ترین تولید کنندگان صنایع دستی را ارتقا بدهیم تا مهاجرت به شهرها کاهش یابد باید با مطالعه دقیق تلاش کنیم تا این که تولید صنایع دستی مبتنی بر نیازهای بازار شود.
باید به دنبال راه هایی برای بازارسازی سوغات زیارت باشیم
در همین باره معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان صنایع دستی ،میراث فرهنگی  و گردشگری کشور نیز در این مراسم گفت: در سال های پیش که در صدد اجرای طرح بازاریابی سوغات زیارت بودیم تلاش کردیم تا با مخاطب شناسی ،نیازهای بازار سوغات سفررا ارزیابی کنیم اما اکنون  باید به دنبال راه هایی برای بازارسازی سوغات زیارت باشیم.وی با بیان اینکه برآوردهای اولیه در دوسال گذشته نشان داد که فقط ۵ درصد بازار سوغات زیارتی در اختیار صنایع دستی است افزود : مخاطب شناسی مبنایی تعیین کننده برای رونق سوغات زیارتی و صنایع دستی در کشور است. هم اکنون برای بازارسازی و بازاریابی ومخاطب شناسی نیازمند کمک های علمی، پژوهشی و دانشگاهی نیز هستیم.
باید به تولید رونق  ببخشیم
نامور تاکید کرد: بیش از آن که برای تولید در این سال ها سرمایه گذاری کردیم باید به مصرف توجه می کردیم تا با تقویت مصرف به تولید رونق می بخشیدیم .نامور اضافه کرد: در سال های گذشته وقتی درباره تشکیل بازار سوغات زیارتی صحبت می کردیم برخی بر این باوربودند که نمی توان در مشهد این بازار رااحیا کرد و آن را از دست برخی کشورها که کالاهای بی کیفیت شان بازار را قبضه کرده است درآورد .بهمن نامور مطلق با بیان این که در واقع بازار سوغات زیارتی مشهد را طی سالیان گذشته به طور کامل از دست داده بودیم تصریح کرد: اکنون هم امید بازگشت این بازار به دست تولید کنندگان داخلی بیشتر شده است و هم نشانه هایی از تحقق این مهم دیده می شود .
صنایع دستی ما قابلیت رقابت با بسیاری از کالاهای خارجی را دارد
نامور مطلق افزود: در دوسال گذشته که شاهد برپایی این نمایشگاه سراسری بوده‌ایم تولید   کنندگان صنایع دستی با ارائه محصولات با کیفیت و با قیمت مناسب ثابت کرده اند که صنایع دستی ما قابلیت رقابت با بسیاری از کالاهای خارجی را در حوزه سوغات سفر و زیارت دارند .وی تاکید کرد :همه این ها نشان می دهد که مسئله مهجوریت صنایع دستی در کشور و این که تاکنون صنایع دستی جایگاهی در سوغات سفر نداشته است مربوط به کمبود ها و اشکالات ما در نظام توزیع، نظام واسطه ای وتجارت می‌شود و درواقع در امر تولید چیزی کم نداشته ایم .وی تصریح کرد: معتقدیم که بازار زیارتی مشهد یک نماد است که اگر ما در این بازار بتوانیم با محصولات خارجی رقابت کنیم خواهیم توانست این بازار رادر دیگر نقاط کشور نیز به دست بگیریم .
 کالای قاچاق مانع جدی فروش سوغات زیارت
نامور مطلق همچنین با تاکید بر این که آن چه در این میان به عنوان یک مانع جدید مطرح می شود، وجود کالاهای قاچاق و بی کیفیت در بازار مشهد است تصریح کرد :برای جلوگیری از قاچاق کالا لازم است تا ستاد مبارزه با قاچاق کالا و دیگر نهادهای فرهنگی در کنار هم تلاش کنند تا این بازار پاک را از وجود کالا و محصول ناپاک و بی کیفیت نجات دهند.وی گفت: در فضایی که کالای قاچاق وجود داشته باشد هنرمندان ما در معرض یک رقابت ناسالم قرار می گیرند و برای فروش مجبور می شوند تا کالای پر هزینه و پرزحمت داخلی خود را ارزان تر از قیمت تمام شده در بازارارائه کنند.این در حالی است که  نباید بگذاریم هنرمندانی که مالیات می دهند و مشکلات تحریم را تحمل می کنند اما دست از تولید نمی کشند اکنون دستشان از این بازار کوتاه باشد.اما مدیرکل دفتر تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این مراسم با اشاره به افزایش مراودات بین المللی در دوره پسابرجام گفت: این فرصت می تواند با تقویت تولید و فروش صنایع دستی در اختیار توسعه این صنعت قرار گیرد.اسماعیل قادری فر با اشاره به اینکه هم اکنون پنج میلیون دانشجو در کشور در حال تحصیل هستند که حدود سه میلیون نفر آنان دانشجویان حوزه علوم انسانی و هنر می باشند یادآور شد: اگر از هم اکنون با مدیریتی صحیح موضوع اشتغال این افراد را حل نکنیم در آینده نزدیک، کشور با سونامی بیکاری روبه رو می شود.وی گفت: بی تردید حوزه صنایع دستی و گردشگری و بازار بزرگ سوغات سفر و زیارت فرصت خوبی برای توسعه اشتغال و کاهش بیکاری به حساب می آید .این مقام مسئول بااشاره به این که ایجاد شرکت های دانش بنیان و حمایت از عرصه های مختلف علوم به ویژه علوم انسانی و هنر از مسائلی است که به طور جدی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پیگیری می شود اظهار کرد: با این حال این موضوع فقط مختص به حمایت از فناوری های نو و جدید نیست و تمام فعالان عرصه صنایع دستی که طرح ها و ایده های فناورانه داشته باشند می توانند از تسهیلات حمایتی در نظر گرفته شده استفاده کنند .«قادری‌فر» همچنین از ایجاد نخستین مرکز نوآوری میراث فرهنگی و گردشگری در پی انعقاد تفاهم نامه با پژوهشکده میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور  به عنوان گامی مهم در این زمینه یاد کرد.شایان ذکراست دومین نمایشگاه سراسری بازاریابی سوغات زیارت در مشهد با بیش از ۷۰۰ قلم کالای صنایع دستی کد گذاری شده از ۲۲ استان کشور به مدت دو روز در معرض دید عموم قرار گرفته است همچنین در حاشیه برگزاری مراسم افتتاحیه این نمایشگاه، پوستر پنجمین همایش سنگ های قیمتی، پوستر طرح بانوی مهر و سایت فروشگاه آنلاین سوغات و صنایع دستی ناب با حضور مسئولان رونمایی شد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن