مشکلات وایبر وتلگرام :گفته می شود از ابتدای امسال میزان مزاحمتهای ۱۱۸ افزایش یافته و در این میان مزاحمان سعی دارند از طریق تماس با این مرکز فایلهای صوتی برای انتشار در نرمافزارهای موبایلی (وایبر و تلگرام و…) تهیه کنند.
مدیرکل خدمات مخابراتی استان تهران در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این باره گفت: روزانه بهطور متوسط ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تماس از سوی اپراتورهای ۱۱۸ پاسخگویی میشود، اما بهطور معمول حدود ۲٫۵ تا ۵ درصد تماسهای این مرکز به مزاحمان تلفنی مربوط میشود که در سال جاری میزان این مزاحمتها افزایش یافته است.
عباس ابوالقاسمی آزاد همچنین عنوان کرد: ما به اپراتورهای خود دستور دادهایم که در هر صورت اجازه پاسخگویی به مزاحمان تلفنی را ندارند و در این موارد تنها باید تلفن خود را قطع کنند.
با این وجود گاهی در برخی موارد مزاحمان از چنان الفاظ و ادبیاتی استفاده میکنند که ممکن است پاسخی به آنها داده شود و در نهایت این افراد فایل ضبط شده این مکالمات را از طریق نرمافزارهای موبایلی منتشر میکنند.
وی در پاسخ به این مطلب که « یعنی فایلهای طنزی که به نام تماس با ۱۱۸ در فضای مجازی و گوشیهای تلفن همراه منتشر میشود واقعی هستند؟»، توضیح داد: در بسیاری موارد این فایلها از سوی خود افراد ضبط شده و به نام تماس با ۱۱۸ پخش میشود.
اما به هرحال در برخی موارد اندک هم ممکن است مزاحمان صوت اپراتورها را ضبط و پخش کنند. البته با توجه به اینکه مکالمات ۱۱۸ امکان پیگیری و شنود دارد ما در نهایت این موارد را بررسی میکنیم تا صحت و سقم آنها مشخص شود.