پایتخت فرهنگ اسلامی

لیله الرغائب؛ شب عطای پاداش به مؤمنان

کد خبر : 44450

ماه رجب، سرآغاز بهار معنویت و عبودیت است. در فرهنگ اسلامی برخی ایام بر برخی دیگر برتری دارد و اهمیت ماه ها و روزها به تناسب اعمال و عبادات ویژه آن ها محاسبه می‌شود.

صبح مشهد– درحقیقت، همان گونه که برخی عبادات دروقتی معین به جا آورده می شود، دعا ونیایش نیز هرچند زمان خاصی برای آن مشخص نشده اما بدون شک درپاره‌ای اوقات، با فضیلت تر و به اجابت نزدیک تر است مانند دعا درسحرگاهان، در ماه رجب، در ماه رمضان، در ایام و لیالی قدر و … . یکی از این ایام، ماه مبارک رجب است.

رسول خدا(ص) هنگامی که فضیلت ماه رجب را برای اصحاب خود بیان می‌کردند، در این‌باره فرمودند:«از اولین شب جمعه ماه رجب غافل نشوید که فرشتگان آن را لیله الرغائب نامیده اند.» رغائب جمع رغیبه است و به دو معنا به کار می‌رود؛ یکی به معنای مورد میل و رغبت و دیگری، پاداش و عطای فراوان. نام گذاری اولین شب جمعه ماه رجب به «لیله الرغائب» یا به دلیل آن است که این شب به علت پاداش ها وفضیلت های فراوانی که دارد، مورد میل و رغبت فراوان است یا به دلیل پاداش‌های فراوانی است که خداوند در این شب به بندگان عطا می‌کند.

مهم ترین عمل «لیله الرغائب» به جا آوردن ۱۲ رکعت نماز است. رسول‌خدا(ص) در روایت فضیلت ماه رجب، خطاب به یاران خود درباره اعمال این شب چنین فرمودند: روز پنج شنبه اول ماه را روزه می‌گیری چون شب جمعه فرارسید، بین نماز مغرب و عشا، ۱۲ رکعت نماز می‌گزاری (شش نماز دو رکعتی) و در هر رکعت از آن، پس ازحمد، سه مرتبه سوره قدر(اناانزلناه) و ۱۲ مرتبه سوره توحید را می‌خوانی و پس از اتمام نماز، ۷۰ مرتبه می‌گویی: «اللهم صل علی محمد النبی الامی وعلی آله». آن‌گاه به سجده می‌روی و ۷۰ مرتبه می‌گویی:«سبوحٌ قدوس، ربِّ الملائکهِ و الروح». سپس سر از سجده برمی‌داری و ۷۰ مرتبه می‌گویی:«رب اغفر و ارحم وتجاوز عما تعلم انک انت العلی الاعظم». بار دیگر به سجده می‌روی و۷۰ مرتبه می‌گویی:«سبوح قدوس رب الملائکه و الروح»، آن گاه حاجت خود را ازخدا می‌خواهی؛ ان‌شاءا…که برآورده می‌شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده − شش =

دکمه بازگشت به بالا
بستن