یادداشت روز

اقتصاد مقاومتی در( پرانتز )!

کد خبر : 2237

امیر سعادتی

۱- دیگر می‌توان گفت اقتصاد مقاومتی مسئله اصلی جریانات رسانه‌ای به‌اصطلاح ارزشی نیست و مسائل و اخبار مرتبط با آن در منظومه ارزش‌های خبری آن‌ها جایگاه ویژه و رتبه بالایی ندارد.
در یک هفته گذشته عمده مسئله رسانه‌ها و جریانات به‌اصطلاح اصول‌گرا عکس منتشرشده از دیدار خانم هاشمی با عده‌ای بهائی بوده است. البته به اندازه خودش باید به این موضوع پرداخت، ولی در همین هفته اتفاقات مهمی در مقابله با اقتصاد مقاومتی رخ داد و فضای رسانه‌ای بی‌تفاوت از کنار آن‌ها گذشت.
کارشکنی برخی نمایندگان در همراهی با تنبلی دولت و نظام فرسوده بانکی برای از دستورکار خارج کردن «طرح اصلاح قانون نظام بانکی» عمق بی‌اقدامی و بی‌عملی در گرماگرم جنگ اقتصادی ما با غرب را نشان داد.
طنز ماجرا اینجاست که این طرح با زحمات بسیار از یک‌سال پیش آماده شده بود و برای هماهنگی بیشتر در اختیار دولت قرار داشت تا به صورت لایحه به مجلس بیاید. ..
…حالا پس از ماه‌ها دست‌دست‌کردن دولت و در دستورکار قرار گرفتن دوباره آن توسط طراحان، با بهانه‌های واهی از جمله «اقدام عجولانه» از دستور کار خارج می‌شود.
۲- شاهد مثال دیگر به دو هفته پیش برمی‌گردد. رهبر انقلاب در دیدار با معلمان چند تذکر مهم دادند. تنها یکی از آن‌ها مربوط به موضوع زبان انگلیسی بود. جالب اینکه خود ایشان نیز گفتند: «در پرانتز» این نکته را بیان می‌کنند. اما فضاسازی رئیس جمهور و تیم رسانه‌ای دولت، این موضوع را به سوژه اصلی رسانه‌ها (چه حامیان و چه منتقدان دولت) تبدیل کرد. در همان دیدار ایشان درباره روند خصوصی‌سازی آموزش و پرورش نیز تذکری مهم و جدی دادند: «اینکه ما مدارس دولتی را مدام تبدیل کنیم به غیرانتفاعی، معلوم نیست خیلی این یک کار پخته درستی باشد؛ حالا اسمش مدارس غیرانتفاعی است اما بعضی از این‌ها مدارس انتفاعی است، نه غیرانتفاعی؛ با آن شهریه‌های کذایی که شنیده‌ام از بعضی‌ها می‌گیرند. سطح مدارس دولتی را بالا ببریم تا رغبت خانواده‌ها به این مدارس بیشتر شود»(رهبر انقلاب در دیدار با معلمان)
اما این روزها در سکوت و بی‌توجهی رسانه‌ها دوباره بحث تسریع و تسهیل خصوصی‌سازی آموزش و پرورش مطرح شده است، مسئله‌ای که می‌تواند ضد اقتصاد مقاومتی باشد.
۳- با به حاشیه راندن اقتصاد مقاومتی و پرداختن به موضوعات دسته دوم و پرانتزی، مسائل اصلی و فرعی جابه‌جا می‌شوند. بعید به نظر می‌رسد مجلس آینده جرئت و جسارت مبارزه با رباخواری بانک‌ها را داشته باشد. از طرفی مجلس دهم به لحاظ چهره‌های اقتصادی نیز دچار فقر و کمبود خواهد بود. حالا بانک‌ها حداقل سه چهار سال دیگر می‌توانند خلاف اقتصاد مقاومتی عمل کنند و فرصت‌طلبان هم یک قانون خوب برای خصوصی‌سازی آموزش و پرورش به دست می‌آورند. علاقه بیش از اندازه دولت و رسانه‌هایش به مباحثِ «در پرانتز» قابل درک است، اما تعجب‌برانگیز در این میان عملکرد رسانه‌های به اصطلاح ارزشی است. رسانه‌های مدعی پیروی از نگاه و خط رهبری در ارزش‌های خبری خود باید بازنگری کنند. «شاید در ذهن بعضی می‌گذشت که ترجیح داشت، شعار امسال یک شعار فرهنگی باشد، یا یک شعار اخلاقی باشد، لکن با توجه به مجموعه‌ مسائل کشور به نظر رسید امسال هم مثل چند سال دیگرِ قبل از این، شعار سال را که باید به‌صورت گفتمانی در میان مردم و افکار عمومی کشور رواج پیدا کند، یک شعار اقتصادی قرار بدهیم». (رهبر انقلاب در سخنرانی نوروزی)

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده + سه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن