اسلاید شوزندگی

توصیه‌های امام‌رضا(ع) برای زندگی خانوادگی

کد خبر : 42648

در ماه صفر بعد از اربعین حسینی، به روزهای حزن‌انگیز رحلت پیامبر خاتم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) می‌رسیم. چه زیباست اکنون که در دل، حزن و اندوه داریم و برای این حضرات معصوم(ع) عزاداری و نذر و نیاز می‌کنیم، از کلام و رفتارشان هم بیاموزیم و در زندگی به کار بگیریم که این سبب جلب رضایت خدا خواهد شد و وظیفه‌ای است که به گردن ما نهاده شده است. امام رضا(ع) برای تمام مراحل زندگی سفارش هایی دارند که اگر به آن‌ها عمل کنیم، باعث آرامش، موفقیت و سعادت در زندگی می‌شود.

صبح مشهد– نویسنده : جواد رستمی | کارشناس مذهبی

انتخاب اصولی همسر، ضامن استحکام زندگی
مسلما دقت در انتخاب همسر ضامن استحکام و آرامش زندگی خواهد شد اما اگر چنین نکنیم و فقط به خاطر زیبایی طرف یا موقعیت پدرومادرش یا ثروت خانواده‌اش و … دست به انتخاب بزنیم و وارد زندگی مشترک شویم، عاقبت خوبی نخواهیم داشت چراکه این ملاک‌های ظاهری جای اخلاق نیک، رفتار و محبت و احترام را نخواهد گرفت. امام رضا(ع) در فرمایشی، زنی را برای ازدواج موفق مناسب می‌دانند که هم‌صحبتی و همنشینی با او سبب شادمانی و نگاه‌کردن به او برای مرد، آرام‌بخش باشد(کافی، ج۵، ص ۳۲۷).

سیره علمی و گفتاری حضرت(ع) در خانواده
امام رضا(ع) در سیره عملی و گفتاری‌شان به اخلاق در خانواده و روابط بین زوج ها هم توجه ویژه‌ای داشتند. ایشان در حدیثی به مردان توصیه می‌کنند همان گونه که آراستگی و زیبایی را از زن خویش انتظار دارید، شما هم مرتب و تمیز و آراسته باشید تا همسرتان از شما دلزد نشوده یا به غیر تمایل پیدا نکند.(بحارالانوار: ج ۷۳ ، ص۱۰۰). این نکته‌ای کلیدی در زندگی‌مشترک است که هر دو طرف باید خویش را برای یکدیگر آراسته و آماده کنند تا ضمن تامین نیازهای عاطفی، آرامش را در زندگی خویش حاکم کنند و از سوی دیگر زمینه لغزش یکدیگر را از بین ببرند. زن و شوهری که عاطفه خود را خرج یکدیگر می‌کنند، نظر رحمت خداوند و افزایش این مهر و محبت را در زندگی خویش به وضوح تجربه می‌کنند که حاصل آن آرامش و آسایش، شادی و دلخوشی خواهد بود و این نتیجه تاثیر مثبتی بر فرزندان و تربیت آن‌ها هم خواهد داشت.

سپاس‌گزاری از والدین، رمز تربیت فرزند صالح
نحوه تعامل زوج ها با پدرومادر خویش، تربیت عملی را در زندگی برای فرزندان به نمایش می‌گذارد. با این بیان اشاره‌ای به فرمایش امام رضا(ع) نسبت به پدر و مادر می‌کنیم که فرمودند: «خداوند به سپاس گزاری از پدر و مادر فرمان داده، اگر چنین نکنیم گویا سپاس گزار خداوند نبوده‌ایم».(خصال شیخ صدوق ص۱۰۷). توجه داشته باشید اثر این سپاس گزاری در زندگی چنان می‌شود که فرزندان ما هم از زحماتی که برایشان متحمل شده‌ایم، تشکر می‌کنند و قدردان آن خواهند بود اما اگر خلاف آن را ببینند، زحمات ما را ناچیز و وظیفه می‌شمارند که این حال و احوال، زندگی را چنان پیش می‌برد که سبب تلخ کامی و دل آزردگی از یکدیگر می شود. بنابر این حدیث، این طور برداشت می شود که یکی از رموز تربیت فرزند صالح، سپاس‌گزاری از والدین است. امام رضا(ع) در بیانی دیگر نافرمانی پدر و مادر را سبب سلب توفیق عبادت و بی‌احترامی به آنان را ناسپاسی نعمت دانستند که سبب کم شدن نسل و قطع آن می‌شود(بحار، ج۷۴، ص۷۴). بر این اساس باید به چگونگی روابط خویش با بزرگ ترها نظیر والدین خویش نیک بنگریم تا مبادا دچار خطا، بی‌احترامی و ناسپاسی شویم که بعدها در زندگی گریبان ما را خواهد گرفت. یادمان باشد، هرگونه عمل کنیم با ما رفتار خواهد شد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن