زندگی

خانمم بعد از لو رفتنم به من اعتماد ندارد!

کد خبر : 34943

چند ماه پیش به خانمم دروغی گفتم که خیلی زود لو رفتم. بعد از آن روز، هر حرفی که می‌زنم، می‌گوید سند بیاور تا باور کنم! خیلی حساس شده و به من اعتماد ندارد. چند بار متوجه شدم که گوشی‌ام را یواشکی چک کرده است. نمی‌دانم چطور به او اعتراض کنم تا حساسیت‌هایش بیشتر نشود.

صبح مشهد– نویسنده : مصطفی نجمی، کارشناس‌ارشد روان‌شناسی/ پرواضح است که حفظ و دوام زندگی‌مشترک جزو اولویت‌های مهم هر یک از زوجین است. زندگی‌مشترک فراز و فرودهای زیادی دارد و در این فرایند، ممکن است برخی از رفتارها، زمینه تعارضات زناشویی را ایجاد کند، بنابراین افراد باید با شناسایی به موقع این عوامل، زندگی خود را حفظ کنند. از جمله مهم‌ترین رفتارهای تنش‌زا در روابط زن‌و‌شوهری، پنهان کاری و به تبع آن بی‌اعتمادی بین آن هاست که آسیب‌زاست. حال با توجه به سوال شما مخاطب گرامی، مواردی را در خصوص راهبردهای ایجاد اعتماد و ارتباط مناسب مطرح می‌کنم.

دروغ گفتن را تکرار نکنید
همان‌طور که در سوال‌تان مطرح کردید در چند ماه گذشته، یک واقعیت را از همسرتان پنهان کرده‌اید و همین عامل، سبب ایجاد بی‌اعتمادی در همسرتان شده است. به نظر می‌رسد موضوعی که شما از همسرتان پنهان کرده‌اید برای او اهمیت زیادی داشته است. در هر صورت آگاه باشید که حتی دروغ‌های کوچک هم می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد بی‌اعتمادی باشد و به هیچ‌وجه نباید تکرار شود.

مهارت‌های ارتباطی خود را گسترش دهید
تجربه نشان می‌دهد که وقتی یک یا هر دو نفر یک رابطه در برقراری ارتباط موثر دچار ضعف باشند، زمینه برای پنهان کاری فراهم می‌شود. در واقع وقتی که زوج ها برای انتقال مفاهیم خود از مهارت‌های کلامی و غیرکلامی مناسبی استفاده نمی‌کنند، فنون مذاکره کارآمد را نمی‌دانند و نمی‌توانند احساسات‌شان را به درستی به دیگری منتقل کنند، باعث می‌شود که خواسته‌هایشان را پشت دروغ‌هایشان پنهان کنند. بنابراین به شما پیشنهاد می‌شود که در روش‌های برقراری ارتباط با همسرتان بازنگری لازم را داشته باشید تا چنان چه خلائی در ارتباط‌تان مشاهده کردید، با ترمیم این اختلال زمینه را برای ارتباط مناسب فراهم کنید. در این زمینه می‌توانید از یک روان درمانگر یا زوج درمانگر هم کمک بخواهید.

به همسرتان بگویید که احساس خوبی ندارید
سعی کنید بدون ترس از قضاوت و سرزنش شدن در فضایی کاملا صمیمی چالش‌ها را با همسرتان مطرح کنید و با همفکری چاره‌ای برای آن بیندیشید. به او بگویید که قضاوت‌ها و سرزنش‌های او چقدر شما را ناراحت می‌کند و از این‌که شما را قضاوت می‌کند، احساس خوبی ندارید. چه بسا که همسر تان با شنیدن و پذیرش موقعیت شما مسیر را به سمت درک همدلانه پیش ببرد. ذکر این نکته ضروری است که این گفت‌وگو و بیان احساس باید در یک موقعیت و زمینه مناسب و بدون هر گونه پرخاشگری باشد چراکه در صورت رعایت نکردن موارد ذکر شده زمینه را برای کشمکش و تعارضات بیشتر فراهم می‌کند.

مرز‌های روانی سالم ایجاد کنید
یکی از مهم‌ترین اصول در ایجاد هر گونه ارتباط سالم، مشخص کردن مرزهای روانی سالم است. داشتن مرزهای روانی در این جا بدین معناست که زوج ها ضمن حفظ استقلال فردی، خود را موظف بدانند از هرگونه رفتار و سخنی که زمینه ساز بدگمانی می‌‌شود پرهیز کنند. به عنوان مثال در این‌جا پنهان کاری شما و چک کردن تلفن همراه توسط همسرتان حاکی از نداشتن مرزبندی‌های صحیح و سالم است. در این خصوص نیز باید در فضایی صمیمانه با همسرتان گفت وگو و مجدد مرزهای روانی خودتان را تنظیم کنید. برای مثال اگر چک کردن تلفن همراه تان جزو مرزهای روانی و حریم خصوصی شماست در فضایی همدلانه این موارد را با همسرتان درمیان بگذارید.

اشتباه‌تان را بپذیرید
البته فراموش نکنید این رفتار همسر شما هم معلول رفتار پنهان‌کاری شماست بنابراین ناراحتی همسر شما نیز در خصوص پنهان‌کاری غیر منطقی به نظر نمی‌رسد. شما با پذیرش اشتباه خود و درک موقعیت همسرتان، می‌توانید مسیر ارتباطی خود را از کشمکش و تعارض به سمت حل مسئله تغییر دهید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۶ نظرها

  1. همسر من چندین بار هست ک ب من خیانت کرده و الان هم داره ادامه میده و من بخاطر بچها باید ب زندگی ادامه بدم . خوشحال نیستم از این اوضاع . و دلم میخاد زندگی هرچه زودتر ب قبرم نزدیک ترم کنه . خیلی اوضاع روانی من بهم ریخته است و میاد عذرخواهی می‌کنه و باز با پنهانکاری دوباره تکرار می‌کنه .

    1. شما گنج پنهان هستی عزیزم.
      کس دیگه باید بره تو قبر نه امثال شما.
      باوجود مادران فداکاری چونشما به زن بودنم افتخار می کنم.❤??

    2. وقت شما بخیر خانوم زهرا…نیازی به مردن نیست ..شما هم برای خودت زندگی شادی به همراه فرزندانتان درست کنید ..اینکه بچه برای شما اولویت دارن از همه چیز مهمتره ..نیازی نیست به مردن فکر کنید ..نیازی هم نیست مانند ایشان رفتار کنید ..حلقه ای پر از شادی وامید به همراه فرزندانتان برای خود بوجود بیاورید …
      شما باید زندگی کنید واز زندگی ولبخندهای فرزندانتان لذت ببرید ..
      گذشت زمان ارزش شما را بیشتر و او را واقف به اعمال خود خواهد کرد ..
      شما باعث افتخار هر ایرانی هستید ..
      فقط خداوند است که باقیست ..

    3. سلام زهرای عزیز.من هم این تجربه دردناک رو بارها وبارها داشته ام.اینجور مردا عوض بشو نیشتن حتی اگه از طرف مقابل زخم بخورن.متاسفانه مریضن وبا اعتماد به نفس پایین.شما اگه ترس اینو نداری ازش بیماری های واگیردار جنسی بگیری.میتونی با بچه هات یک زندگی شاد شروع کن.حتی به رفتارهای اون فکر هم نکن چون خودت آزرده وداغون میشی.فقط تامیتونی خودتو ورابطتو باخدا بهتر کن.اون عاقبت یا خسته میشه از این کاراش دست برمیداره یا به سزای عمل ننگینش میرسه.در هر صورت به خدا واگذار ش کن.سالم وموفق باشی.

  2. ببین زهرا جان من روانشناس نیستم ولی تجربه های زیادی تو زندگی داشتم .. و اینو میدونم که خیانت بدترین چیز تو زندگی مشترکه و نمیشه راحت از کنارش گذشت. به فکر خودتو بچه هات باش. چون همسرت بفکر خوشگزرونی خودشه. زندگیت رو در کنار این مرد تباه نکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده − 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن