اجتماعی

نمایش استیضاح!

کد خبر : 27444

نویسنده: سید جلال فیاضی
دونالد ترامپ اولین رئیس جمهور جمهوری خواه آمریکاست که در مجلس سنا استیضاح می شود، پیش از این دو رئیس جمهور دیگر اندرو جانسون در سال ۱۹۶۸وبیل کلینتون در سال ۱۹۹۸ درسنامحاکمه شده‌اند ،که هر دو از حزب دموکرات بودند.

صبح مشهد– دموکرات‌های مجلس نمایندگان _که ماه‌هاست در پی استیضاح ترامپ هستند _اتهامات او را در کیفرخواستی ۱۱۰ صفحه در دو سرفصل«سوء استفاده از قدرت» و «عدم همکاری با مجلس نمایندگان» به سنا ارائه کرده‌اند. سنای آمریکا_که در جریان استیضاح به دادگاه تبدیل می‌شود_به ریاست رئیس دیوان عالی کشور آمریکا برگزار گردیده و هفت نفر از دموکرات‌های مجلس نمایندگان نقش دادستان را ایفا می‌کنند و صد سناتور مجلس سنا _که ۵۳ نفر آنها را جمهوریخواه هستند_ هیئت منصفه این دادگاه خواهندبود. اگرچه با توجه به نفوذ ترامپ در حزب فیلها _که اکنون در رسانه‌ها به حزب ترامپ مشهور شده است_و نیاز به دو سوم آرای سناتورها بعیدبنظر می‌رسد که استیضاح ترامپ منجر به برکناری وی شود، اما نخستین جلسه استیضاح با جنجال و اختلاف شدید آغاز شد،تصویب مقررات استیضاح بیش از ۱۳ ساعت به طول انجامید، اما سرانجام فیلهای جمهوریخواه بر الاغهای دموکرات پیروز شدند و دیدگاه‌های خود را درتصویب آیین نامه استیضاح به کرسی نشاندند .چالش بعدی بر روی مدت زمان استیضاح است؛ جمهوریخواهان _که اتهامات وارده را بی اساس می دانند و از نتیجه رای گیری مطمئن هستند_خواستار جمع شدن سریع روند استیضاح و رای گیری هستند، امادموکراتهابر روند کامل استیضاح و ارائه همه شواهد و مستندات و پاسخ ترامپ اصرار دارند .در این صورت و با توجه به غیر قابل پیش بینی بودن ترامپ انتظار می رود جریان استیضاح به محاکمه حاکمیت آمریکا منجر شود و دو حزب حاکم به افشای یکدیگر بپردازند. در این گزینه و با توجه به رکورد دروغگویی ترامپ در بین روسای جمهور آمریکا جدال های جدی بین دو حزب الاغها وفیل ها دور از انتظار نیست .
در هر حال محاکمه ترامپ رویدادی است که در تاریخ کوتاه آمریکا ثبت خواهد شد و نمونه دیگری از حکمرانی آمریکایی_که همواره با دروغ ،فریب ،جنایت، تجاوز، سلطه‌گری و ظلم به ملت ها همراه بوده است_ را به نمایش خواهد گذاشت.
بسیاری از صاحب نظران بر این باورند که دموکرات ها از میدان استیضاح دست خالی برخواهند گشت زیرا آنها حداقل نیاز دارند تا نظر ۲۰سناتور جمهوریخواه را برای برکناری ترامپ با خود همراه کنند. برخی نیز بر این باورند که ترامپ از پیروزی در این استیضاح پلی برای پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ خواهد ساخت و دومین دوره ریاست جمهوری خود را تثبیت خواهد کرد،اگرچه نظرسنجی های شبکه های تلویزیونی آمریکا خلاف این ادعا رابه رخ می کشد و بیش از ۵۲ درصد آمریکایی ها در نظرسنجی سی ان ان خواهان برکناری ترامپ هستند، اما ساختار انتخاباتی آمریکا که مبتنی بر تعداد کارتهای الکترال نامزدها در ایالت هاست و میزان آرا در آن نقش تعیین کننده ندارد روند انتخابات به نفع ترامپ رقم خواهد زد. همچنانکه هیلاری کلینتون رقیب وی در انتخابات ۲۰۱۶ علیرغم میزان رای بیشتر از ترامپ از راهیابی به کاخ سفید بازماند.
اکنون بایددید آیا جلسات محاکمه ترامپ آنگونه که جمهوری خواهان اراده کرده‌اند در یکی دو جلسه خلاصه می شود و سریع جمع خواهد شد و یا تا ۱۵ بهمن به طول خواهد انجامید و ابعاد بیشتری از پشت پرده حاکمیت آمریکا افشا خواهد شد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن