اجتماعی

گُم، ۵۰ دقیقه حرکت بدون کلام روی صحنه

کد خبر : 52948

نمایش “گم” به عنوان نخستین نمایش پرفورمنس که در عرصه تئاتر خراسان رضوی به روی صحنه رفته است، ۵۰ دقیقه حرکات بدنی گروهی از بازیگران است که با زبان بدن و بدون کلام قصه تنهایی یک انسان و غرق شدن او در دنیای خیالاتش را روایت می‌کند.

به گزارش صبح مشهد، دست اندرکاران تئاتر “گم” که چند روزی است در موسسه هنرهای نمایشی شمایل در مشهد به نمایش درآمده است، یک نوبت از اجرای خود را به خبرنگاران و اهالی رسانه اختصاص و اجرای خود را در بستر نگاه نقدانه اهالی رسانه قرار دادند تا نقطه نظرها در نشستی که بعد از نمایش برگزار شد، به بحث و بررسی گذاشته شود.

کارگردان تئاتر “گم” در نشست بعد از این اجرا به شرح نمایش پرداخت و گفت: تئاتر “گم” داستان فردی است که همسر خود را از دست داده و از غم دوری او دچار افسردگی شدیده شده تا اینکه از وقایع اطراف خود دور مانده و با تفکراتش زندگی می کند، هر آنچه در این تئاتر اتفاق می افتد، زائیده تفکرات او است که می خواهند به او کمک کنند که واقعیت مرگ همسرش را بپذیرد.

احسان دبیر ادامه داد: اما او چند سال است که خود را در خانه حبس کرده، دچار فراموشی شده و گمان می کند هنوز همان روز نخستی است که همسرش از دست می رود.

وی بیان کرد: ۱۵ بازیگر زن و مرد در این اثر نمایشی ایفای نقش می کنند که به ترتیب ورود به صحنه شامل “صادق حمیدی، سجاد کریمدخت، مهتاب ناظری، مریم خراسانی، سیده آتنا حسینی، سیده اسما سیدی، مریم محمدی، نگار شالچین، نازنین فاطمه بابایی، محمدحسین خسروی، معین تیموری، همایون صفایی، امید دبیر، محمدامین اقسمی، مهدیه نظافت” هستند، این بازیگران ۵۰ دقیقه روی صحنه فعالیت دارند که اثر را به جهت بی کلام بودن و حرکات بدنی در زمره پرریسک ترین آثار نمایشی قرار می دهد.

وی به شرح سابقه خود در عرصه تئاتر پرداخت و گفت: فعالیت تئاتری خود را از سال ۱۳۸۹ به صورت حرفه ای آغاز کرده و نخستین کار صحنه ای او “صبح بخیر آقای بال” در جهاد دانشگاهی مشهد بود، آثارش در سه یا چهار دوره از جشنواره تئاتر فجر به اجرا درآمد و در جشنواره برون مرزی ارمنستان نیز شرکت کرد.

دبیر اظهار داشت: در ابتدای فعالیتم در این عرصه، بازیگر تئاتر بودم، سبک بازی من در تئاتر، بدون کلام بود در حالی که آن زمان تئاتر پرفورمنس چندان سبک و سیاق کنونی را نداشت به طوریکه فقط یک بازیگر قصه را روایت می کرد و تئاتر حول محور بازی بی کلام یک بازیگر به نمایش درمی آمد.

وی ادامه داد: طی دو سال گذشته به عنوان نماینده مشهد در جشنواره تئاتر فجر حضور داشته ام، نمایشنامه هایی هم به سبک پرفورمنس نوشته و برای کشورهای دیگر ارسال کردم که بعضا از آن استقبال هم شد، در آن زمان کشورهایی که از نمایشنامه ام استقبال کرده بودند، فیلم اجرای آن را خواستند که نتوانستیم تهیه کنیم، امیدوارم اکنون فیلم نمایش “گم” را تهیه کرده و برای استفاده از موارد مشابه مزبور آماده داشته باشم.

کارگردان نمایش گم با بیان اینکه هشت ماه فعالیت فشرده برای به اجرا رسیدن این تئاتر انجام گرفت که خوشبختانه مورد استقبال هم قرار گرفت، اظهار داشت: هدف اصلی من از بردن چنین تئاتری روی صحنه این بوده که استفاده درست از بدن را برای نمایش نشان دهم، احساس می کنم اغلب فعالان این عرصه این موضوع را نمی دانند، چرا که در بازیگری تئاتر ۹۳ درصد بدن و فقط هفت درصد از زبان فعالیت دارد.

وی گفت: پرفورمنس و زبان بدن یک هنر ذاتی است که در وجود افراد نهفته است، آن طور نیست که بتوان این هنر و نحوه حرکات بدن را آموزش داد، بسیاری از بازیگران تئاتر “گم” برای نخستین بار روی صحنه نمایش قرار گرفته اند، کم کم حرکتهایشان در زبان بدن معنا پیدا می کند و کوچکترین حرکات معنابخش می شود.

دبیر اضافه کرد: میلیون ها نشانه غیرکلامی در بدن وجود دارد که شاید خود متوجه آنها نباشیم، در تئاتر “گم” حرکات زبان بدن در کنار هم قرار گرفت تا یک قصه به مرحله اجرا رسید، من همه احساسات قلبی ام را در این نمایش گذاشتم تا یک قصه ۵۰ دقیقه ای بدون کلام و صرفا با حرکات بدن شکل گرفت.

اجرای گم یک کار جسورانه و پرریسک است

حبیب قاآنی، فعال رسانه ای نیز در این نشست، اجرای نمایش “گم” با این سبک و سیاق را یک کار جسورانه و پرریسک دانست و گفت: “گم” همه شرایط اقتصادی مبتنی بر جذب تماشاگر را پشت سر گذاشته است و از آنجا که کارگردان تلاش زیادی برای اجرای این نمایش داشته، توانسته است، نمایش منحصر به فرد “گم” را روی صحنه ببرد.

وی ادامه داد: در بخشی از تئاتر مخاطب از روایت قصه در “گم” عقب می افتد، زیرا روایت به صورت اپیزود گفته می شود، لذا با تمام نقاط مثبتی که این تئاتر دارد و برخورداری از سبک جدید و نو بودن آن، برخی از صحنه هایش نیازمند بازنگری است.

نوید اسدیان یکی از فعالان عرصه تئاتر در مشهد نیز در این نشست گفت: در هر صورت کارگردان تئاتر “گم” این شهامت و جسارت را داشته است که نمایش پرفورمنس را برای نخستین بار به روی صحنه تئاتر مشهد ببرد، در حالی که هنوز زیرساختها برای چنین نمایشی ضعیف است و اینکه نمایشی بتواند مخاطب را به سوی خود جذب کند و او را راضی نگهدارد، در نوع خود کار منحصر به فردی است.

وی بیان کرد: کارگردان تئاتر “گم” هم موفق شده است با خلاقیت و جسارت خود تماشاگر را راضی نگه دارد، زیرا این تئاتر در روزهای اجرای خود مورد استقبال مردم قرار گرفت و این یک موفقیت به شمار می رود.

منبع: ایرنا خراسان رضوی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یازده − چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن