زندگیشهری

رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک مشهد مقدس؛ مسئولین برای کنترل بازار رهن و اجاره حد قیمت تعیین کنند/ آموزش مشاورین املاک در راس اقدامات سال جاری اتحادیه خواهد بود

کد خبر : 20884

معتقدیم مسئولین دولتی باید برای کنترل بازار رهن و اجاره سقف وکف تعیین نمایند. دستگاه هایی مثل مسکن و شهرسازی، شهرداری، دارایی و تعزیرات حکومتی، سقفی را برای افزایش بها و مبلغ اجاره مشخص کنند و آن را آزاد و به عهده مالکین و موجرین نگذارند.

رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک مشهد مقدس گفت: رشد نامعقول و افزایش انفجاری اجارات واحدهای مسکونی که از تهران و برخی شهرستان ها شروع شده، تا چند روز دیگر مشهد را فرا خواهد گرفت که لازم است، مسئولین ذیربط برای جلوگیری از مشکلات تدابیری اتخاذ نمایند.

به گزارش صبح مشهد، دکتر علی مرادزاده در آستانه ۸ خرداد روز مشاورین املاک در گفتگو با خبرنگار ما با بیان این که معمولا و به شیوه سنتی بعد از پایان ماه رمضان و فصل مدارس جابه جایی ها شروع می شود، افزود: از حدود اوائل تیر تا ۱۵ مرداد فصل معمول نقل و انتقالات است و در شهریورماه به اوج خود می رسد و بیشترین آمار ثبت قراردادهای رهن و اجاره منازل در ماه پایانی تابستان رخ می دهد.

وی ادامه داد: امسال هم با توجه به تغییرات نرخ ارز، تورم و افزایش نهاده ها ومصالح ساختمانی که از نیمه دوم سال گذشته شروع شد، باعث شد قیمت تمام شده ساختمان افزایش پیدا کند و به طبع سرمایه ها در حوزه مسکن و ساختمان به چالش کشیده شوند.

دکتر مرادزاده خاطر نشان ساخت: از اواخر تابستان سال گذشته و از شروع پاییز و زمستان ۹۷ ما شاهد افزایش قیمت ۲ برابری آپارتمان ها بودیم. وقتی قیمت یک آپارتمان افزایش پیدا می کند، سرمایه گذار توقع دارد نسبت سود به سرمایه اش معقول باشد. اگر خانه ای که خریده دو برابر شده باشد، توقع دارد قیمت مستغلات خانه هم دو برابر شود، به عبارتی دیگر چنانچه اجاره ای یک میلیون تومان بوده الان توقع دارد ۲ میلیون شود.

وی ادامه داد: این شیوه تفکر و محاسبه از لحاظ ما چالش و غلط است. ولی خیلی ها این توقع را دارند و غافل از این هستند که درآمد های مستاجرین اینقدر افزایش پیدا نکرده است.
وی تاکید کرد: مالک همزمان با رشد تورم ارزش افزوده ملک را کسب و منفعت لازم را به دست می آورد و این را نباید ارتباط دهد به افزایش اجاره که فشار مضاعفی برای کارمندان که افزایش درآمد نداشتند یا زنان سرپرست خانوار و اقشار عادی جامعه باشد.
همچنین اگر افزایش حقوقی هم بوده برای کارمندان و کارگران حداکثر تا ۲۰ درصد بوده و نه ۱۰۰ یا ۲۰۰ درصد که بخواهند اجاره بها دهند.
الان در تهران و برخی شهرستان ها این روند نامعقول افزایش اجاره آغاز و به تدریج به کلان شهر مشهد رسیده است.
رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک مشهد مقدس با بیان این که ما معتقدیم مسئولین دولتی باید برای کنترل بازار رهن و اجاره سقف وکف تعیین نمایند، تصریح کرد: دستگاه هایی مثل مسکن و شهرسازی، شهرداری، دارایی و تعزیرات حکومتی، سقفی را برای افزایش بها و مبلغ اجاره مشخص کنند و آن را آزاد و به عهده مالکین و موجرین نگذارند.
وی تاکید کرد: اگر این موضوع افزایش نامعقول اجاره ها کنترل نشود، موجب بروز نارضایتی های شدید اجتماعی بویژه در طبقات محروم و متوسط جامعه خواهد شد.
دکتر علی مرادزاده در خصوص روش های کنترل بر قیمت ها گفت: دریافت اظهار نامه مالیاتی از مالکینی که امروز درآمد خود را از اجارات به دو برابر رسانیده اند می تواند در کنترل قیمت ها اثرگذار باشد. اگر ممیزهای مالیاتی با یک برنامه دقیق ورود پیدا کنند و اطلاعات املاک و مستغلات را پایش کنند، به خوبی می توانند کمی از حجم کاذب و روانی بازار مسکن را مدیریت و کاهش دهند.
نکته بعدی اخذ مالیات مضاعف بر واحدهای خالی است. متاسفانه برخی مالکین واحدهای خود را عرضه نمی کنند وباعث برهم خوردن موازنه عرضه و تقاضا شده اند تا بتوانند با گران شدن قیمت ها، بعدا واحدهای خود را عرضه نمایند.
پس ما ۲ مسئله داریم. روی واحدهایی که اجاره داده می شود مالیات بسته شود و دوم بر واحدهای خالی، مالیلت مضاعف منظور شود تا مالکین ترغیب شوند واحدهای خالی خود را به بازار نقل و انتقال عرضه نمایند.

نقش مشاورین املاک در تعیین اجاره

وی در بخش دیگر گفتگو به شائبه نقش مشاورین املاک در تعیین اجاره اشاره کرد و گفت: لازم است عرض نمایم همکاران ما در صنف مشاورین املاک بعضا مظلوم واقع می شوند. ما دو دسته همکار داریم. گروهی که پروانه کار دارند، آموزش می بینند و به عنوان یک کارشناس در بازارفعالیت دارند. گروهی دیگر که دارای پروانه ولی فاقد آموزش هستند و بخشی از مشکلات ناشی از همین مسئله است.

وی افزود: جالب است بدانید از ۱۴ هزار جواز صادر شده دو تا سه هزار طی سنوات گذشته غیر فعال شده اند. حدود یک هزار نفر طی چند ماه گذشته استعفا داده اند. تقریبا ۱۰ هزار مشاور املاک فعال داریم که دوره آموزشی را دیدند ولی برخی افرادی را به عنوان مشاور در دفتر به کارگیری می کنند بدون دیدن دوره آموزشی که ما برای رفع این مشکل سال ۹۸ را برای اتحادیه، آموزش محور توسعه تعریف کرده ایم و برنامه ای گذاشتیم تا افراد فعال در دفاتر که تعدادشان حدود ۴۰ هزار نفر برآورد شده، آموزش ببینند.

فعالیت مشاورین املاک غیر مجاز

رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک مشهد مقدس در خصوص فعالیت مشاورین املاک غیر مجازهم گفت: برخی اوقات، علی رغم بازرسی های مداوم ما، دفاتر غیر مجاز مسکن ممکن است، شبانه تاسیس و طی چند روز بسته شوند!
ما توصیه می کنیم به مردم هرجایی برای تنظیم قرارداد نروند و قبل از هر گونه معامله پروانه کسب را کنترل کنند. نکته دوم درخواست قرارداد چاپی یا همان پرینتی داشته باشند و به هیچ عنوان قرارداد دستی تنظیم نکنند که در صورت بروز مشکل، تحت حمایت و کمک اتحادیه قرار نمی گیرند، حتی قولنامه دستی در مراجع قضایی هم به عنوان سند ضعیف محسوب می شود.
نکته بعدی مطابقت مشاور املاک با جواز کسب است. بررسی شود آیا کسی که در بنگاه نشسته با پروانه کسب مطابقت دارد یا نه! و بعضا مشاهده شده جواز مربوط به فرد داخل بنگاه نیست و کپی رنگی جواز بوده که اون فرد هم آموزش ندیده و مشکلات را ایجاد می نماید.
نکته بعدی خریدار یا مستاجر تمام سطور قرارداد را بخوانند و جلوی هر کدام را امضا نمایند و حتی یک نسخه از آن را بگیرند یا اگر گفته شد ناقص است یا بعدا امضاهای آن تکمیل می شود، یک عکس از قراردادی که امضا کرده اند، بگیرند که بعدا دست کاری نشود و شرط کنند قرارداد پرینتی خواهد شد.
وی در خصوص علل عمده شکایات گفت: امروز بیشترین حجم شکایات، موضوع اعتماد و مخدوش شدن آن است. عنوان می شود اعتماد نموده و قرارداد نوشتیم و دست کاری شده و یا قیمت توافقی را نقض می کنند.
ما یک سامانه شکایتی آنلاین ایجاد کردیم در  آدرس www.mreu.ir و فرد اطلاعات شکایتی را در آن ثبت وکارشناسان اتحادیه ظرف ۲۴ ساعت پاسخ را پیامک می دهند. اگر هم لازم شد با ارائه مستندات، حضوری مراجعه کنند حداکثر بین ۱۰ تا ۱۵ روز رسیدگی و جواب داده خواهد شد.
دکتر مرادزاده برای ارتقای آگاهی شهروندان گفت: ما ۳ مسیر را مشخص کردیم. اول روزنامه ها بعد صدا و سیما و شرکت در نمایشگاه ها که در راستای آموزش عمومی شهروندان برنامه ریزی و اجرایی شده است. همچنین از سامانه ای فضای مجازی مثل سروش، گپ و ایتا برای اطلاع رسانی به مردم کمک گرفتیم.
وی درادامه گفت: امسال ۸ خرداد برنامه ای برای روز مشاورین املاک نداریم چون مصادف است با شب های قدر، ولی در روز اصناف ویژه برنامه ای برای همکاران خواهیم داشت.
در خصوص فعالیت واحد فرهنگی هم به عرض برسانم، واحد فرهنگی ، بسیج و انجمن اسلامی به عنوان ۳ بازوی اجرایی اتحادیه صنف مشاورین املاک مشهد مقدس فعال بوده و هم اکنون در سه شنبه شب ها وجمعه ها برنامه دعا برگزار و برای سایر مناسبت ها و رویدادهای ملی ومذهبی مثل راهپیمایی ها اقدامات خوبی برای حضور و مشارکت حداکثری اعضا انجام می شود. هم اکنون برنامه خوبی برای حضور اعضا در مراسم ارتحال حضرت امام ( ره ) پیش بینی شده است.

وی در پایان و درجمع بندی مطالبش به شهروندان گفت: مردم اگر اطلاعات حقوق پایینی دارند، حتما با یک فرد مطلع به قوانین به دفاتر مشاورین املاک ما مراجعه کنند. قرارداد را کامل بخوانند. همه سطور را امضا و بعد عکس بگیرند تا به مشکل برنخورند و یا در صورت بروز مسائلی، بشود از آنها حمایت و مساعدت نمود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن