اقتصادی

دهمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات شرکت پدیده برگزار شد

کد خبر : 20805

دهمین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده شرکت پدیده شاندیز روز چهارشنبه در دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران نظام اقتصادی در دادسرای مشهد به ریاست قاضی سید هادی منصوری برگزار شد.
به گزارش صبح مشهد به نقل از ایرنا، پس از اعلام رسمیت جلسه توسط رئیس دادگاه، کیفر خواست متهم اسماعیل وفایی فرزند عبدالله قرائت شد.
به گفته نماینده دادستان، نامبرده تعداد۶۰ فقره چک را بدون دادن رسید از متهم محسن پهلوان دریافت و در جا‌های مختلف هزینه کرده است.
در این بخش از دادگاه به دستور قاضی منصوری بین متهمان پهلوان و وفایی مواجهه حضوری صورت گرفت که در این مواجهه حضوری متهم محسن پهلوان گفت: این چک‌ها با نیت خاص صادر و تحویل وفایی شده اما وی آنها را در محل خود هزینه نکرده است.
پس از انجام مواجهه حضوری بین متهمان و افراد مطلع، حسابرس ویژه پرونده، تخلفات متهم اسماعیل وفایی را تشریح و وکیل متهم نیز دفاعیات خود را ارائه کرد.
طبق کیفرخواست صادره توسط دادسرای عمومی و انقلاب مشهد، متهم اسماعیل وفایی متهم به تحصیل مال از طریق نامشروع است.
در ادامه دادگاه، کیفرخواست یکی دیگر از متهمان به نام هومن میهن پرست فرزند علی الله به اتهام تحصیل مال از طریق نامشروع قرائت شد.
متهم هومن میهن پرست در این خصوص گفت: مطالب و اظهارات خود را در مرحله تحقیقات مقدماتی قبول دارم و محسن پهلوان به دعوت مسئولان وقت، برای سرمایه گذاری به همدان آمد.
پس از پایان اظهارات و دفاعیات نامبرده، به درخواست قاضی منصوری کیفرخواست متهم عباس عبدالله زاده طبسی فرزند غلامحسین قرائت شد که تحصیل مال از طریق نامشروع به واسطه فعالیت گسترده در امر دلالی سهام پدیده و معاملات آهن آلات و ورق از مفاد کیفرخواست صادره برای این متهم بود.
متهم عباس عبدالله زاده طبسی با قرارگرفتن در جایگاه متهم به سوالات مطروحه از ناحیه دادگاه پاسخ داد.
نماینده دادستان نیز گفت: نامبرده آهن آلات را با مبلغ بالاتر به شرکت پدیده می‌داده و با مبلغ پایین ‌تر سهام پدیده را به نام فرزندان و اطرافیانش دریافت می ‌کرده است.
در ادامه جلسه، حسابرس ویژه پرونده به ارائه توضیحات در مورد نحوه عملکرد متهم عبدالله زاده پرداخت.
قاضی منصوری نیز از نماینده اداره دارایی خواست تا توضیحات خود را ارائه کند.
همچنین رئیس دادگاه از نماینده دادستان خواست تا اسناد و مدارک ادعایی را به طور دقیق مورد بررسی قرار داده و نتیجه را به محضر دادگاه تقدیم نماید.
متهم عبدالله زاده نیز گفت: چنانچه قصوری از جانب من صورت گرفته حتما حاضر به همکاری هستم.
پس از آن وکیل مدافع متهم عباس عبدالله زاده طبسی فرزند غلامحسین در جایگاه قرارگرفت و به دفاع از موکل خود پرداخت.
سپس کیفرخواست صادره توسط دادسرای عمومی و انقلاب مشهد در خصوص متهم جعفر مختاری قدیم فرزند محمدحسین توسط نماینده دادستان قرائت شد که در آن نامبرده متهم به تحصیل مال از طریق نامشروع به واسطه فعالیت گسترده در امر دلالی سهام پدیده شده بود.
متهم مختاری در این خصوص گفت: سهام را در قبال خانه ام دریافت کردم و قیمت سهام را در نهایت محسن پهلوان تعیین می‌ کرد.
ادامه رسیدگی به جرایم متهمان پرونده شرکت پدیده به صبح فردا موکول شد.
به گزارش ایرنا، رسیدگی به اتهامات شرکت پدیده در صحن دادگاه با حضور ۲۲ متهم در قالب پرونده ای ۱۰۰ جلدی به ریاست قاضی سید هادی منصوری از ۲۲ اردیبهشت ماه در مشهد آغاز شده است.
عدم رعایت الزامات قانونی، عدم توجه به تذکرات قانونی صادر شده توسط سازمانهای مسئول، عدم دریافت مجوز‌های لازم قانونی، عدم رعایت حقوق سهامداران، تبلیغات گسترده و اغواگرانه منجر به بروز مشکلات متعدد برای شهروندان و سهامداران، عدم تمکین در برابر تعهدات داده شده، ارائه دلایل غیرواقعی و واهی برای توجیه اقدامات خلاف قانون، تغییر گسترده کاربری اراضی و عدم رعایت حقوق بیت المال از جمله مواردی بوده که توسط نمایندگان ستاد تدبیر استانداری خراسان رضوی، سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، سازمان امور اراضی کشور و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی به عنوان بخشی از تخلفات متهمان پرونده شرکت پدیده شاندیز در صحن علنی دادگاه مطرح شده است.
پیش از این با برپایی دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران نظام اقتصادی در مشهد دو پرونده مربوط به تخلفات شرکت سرمایه گذاری پردیسبان و تعاونی اعتبار اعتماد ایرانیان هم رسیدگی و احکام مجرمان اعلام شد.
فعالیت شرکت پدیده شاندیز که ۱۳۰ هزار سهامدار دارد چهار سال پیش در پی مطرح شدن تخلفات گسترده در فروش سهام، تغییر غیرمجاز کاربری زمینهای کشاورزی، پرداخت نکردن حقوق دستگاههای ذیربط، دریافت نکردن گواهی پایان کار و دیگر تخلفات مدیران این شرکت با دستور مراجع قضایی متوقف شد.

مراجع قضایی در مرحله نخست، دفاتر فروش و عرضه سهام شرکت را با حکم دادستانی خراسان رضوی بستند و بعد از مدتی فعالیتهای کل پروژه متوقف شد.
حل مشکل سهامداران و فعال کردن مجدد این پروژه ظرف چهار سال اخیر از دغدغه های جدی مسئولان بود به طوری که سه سال پیش با تشکیل ‘ستاد تدبیر’ در خراسان رضوی اقداماتی برای راه اندازی دوباره و سر و سامان دادن به وضعیت شرکت پدیده شاندیز صورت گرفت.
پیرو این اقدامات بود که مدیرعامل جدید گروه شرکتهای پدیده شاندیز مهر ماه پارسال اعلام کرد ۴۵ شرکت پیمانکاری و مشاور جزء و کل برای ساخت و تکمیل پروژه های شرکت با این مجموعه قرارداد منعقد کرده اند.
هم اکنون گروه شرکتهای پدیده در قالب شش شرکت اصلی و دو موسسه وابسته در حال فعالیت است و دو سایت اصلی اداری و پروژه گردشگری در شهر شاندیز خراسان رضوی و جزیره کیش استان هرمزگان دارد و به طور میانگین دو هزار نفر در بخشهای مختلف این پروژه در شهر شاندیز مشغول کار هستند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سیزده − شش =

دکمه بازگشت به بالا
بستن