یادداشت روز

رییس جمهور در انتظار گزارش ماجرای حواشی مسابقه فوتبال در مشهد

کد خبر : 45231

رییس جمهور به وزیر کشور دستور داد حواشی پیش‌آمده در جریان مسابقه فوتبال ایران و لبنان را که دیروز، سه شنبه در مشهد برگزار شد، به صورت دقیق بررسی کرده و به وی گزارش دهد.

ایرنا نوشت، تیم ملی فوتبال ایران دیروز در آخرین دیدار خود از مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، که جنبه تشریفاتی نیز داشت، به مصاف تیم لبنان رفت و در یک بازی آسان موفق شد این تیم را با ۲ گل سردار آزمون و علیرضا جهانبخش شکست دهد اما حواشی میزبانی مشهد ابتدا انتقاداتی را در سطح محافل مشهدی و سپس در سطح ملی ایجاد نمود، هرچند گمانه زنی هایی نیز وجود دارد که این حواشی ممکن است ابعاد و تبعات بین المللی برای فوتبال کشور داشته باشد.

اما ماجرا از آغاز شد که روز سه شنبه هزاران هوادار فوتبال قبل از آغاز بازی در اطراف ورودی ورزشگاه ازدحام کرده و منتظر ورود بودند و حال آنکه هنوز وعده ورود تماشاگران به میزان ۵۰ درصد ظرفیت ورزشگاه به شکل رسمی اعلام نشده بود.

پیش تر مسوولان فدراسیون فوتبال خبر از پذیرش هشت هزار تماشاگر و البته حضور تماشاگران بانو در ورزشگاه امام رضا(ع) را داده بودند، اما خلف وعده صورت گرفت و نه تنها هشت هزار نفر، بلکه ۲۳ هزار نفر وارد ورزشگاه شدند که هیچ تماشاگر خانمی در بین آنان نبود.

مجری تصمیمات تهران بودیم

سرپرست اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی در خصوص جاماندن تماشاگران زن پشت درهای ورزشگاه به خبرنگاران مشهدی گفت: با وجود اخبار مختلفی که در رابطه با حضور و یا عدم حضور تماشاگران و همچنین حضور بانوان محترم در مسابقه تیم‌های ملی ایران و لبنان منتشر شد، ما تنها مجری تصمیماتی بودیم که از سوی تهران ابلاغ شد.

علی اکبر هاشمی جواهری افزود: شورای تامین خراسان رضوی، اداره کل ورزش و جوانان و سایر ارگانها، مسائل را به صورتی که از تهران به ما ابلاغ شده بود انجام می‌دادند و در آخرین لحظات نیز تجمعاتی در خارج از ورزشگاه رخ داد که اگر اتفاق نمی‌افتاد، میزبانی ما به بهترین صورت انجام شده بود.

وی‌ افزود: خراسان رضوی، شاید نمره کاملی بابت میزبانی این مسابقه نگرفته باشد، اما نمره قبولی را قطعا کسب کرده است و این در حالی است که حضور تماشاگران در این مسابقه تنها سه روز قبل از برگزاری اعلام شد و پیش از آن قرار به حضور تماشاگران نبود.

هاشمی جواهری ادامه داد: در ابتدا ستاد مبارزه با کرونا اجازه حضور تنها پنج هزار تماشاگر را صادر کرد و پس از آن مجوز برای حضور ۵۰ درصدی تماشاگران در ورزشگاه امام رضا(ع) داده شد و بهتر است به جای پرداختن به حواشی مزبور، برای صعود مقتدرانه تیم ملی فوتبال کشورمان به جام جهانی جشن بگیریم.

وی اظهار داشت: همه ارگانها و نهادهای مسوول با عوامل اجرایی این مسابقه همکاری کامل داشتند و خدا را شاکریم که باتوجه به حضور ۱۳۰ هزار نفر متقاضی برای خرید بلیت این مسابقه، شاهد هیچ اتفاق خاصی نبودیم و مشهد مقدس از میزبانی این رویداد نمره قبولی گرفت.

فرماندار مشهد: عذر می خواهم

فرماندار مشهد با اوج گرفتن انتقادات و البته انتشار برخی تصاویر مربوط به راه ندادن تماشاگران زن به ورزشگاه، صبح امروز به خبرنگاران گفت: اینجانب به عنوان سکاندار این کلانشهر بر خود لازم می‌دانم از اینکه بسیاری از افرادی که به ورزشگاه امام رضا(ع) آمده و نتوانستند از نزدیک دیدار فوتبال ایران و لبنان را تماشا کنند، عذرخواهی ‌کنم.

محسن داوری خاطرنشان کرد: با توجه به استقبال کم‌نظیر مردم مشهد از مسابقه فوتبال ایران و لبنان، خوشبختانه دیروز ۲۳ هزار نفر توانستند بازی را در ورزشگاه ببینند ولی متأسفانه جمعیت قابل توجهی از مشتاقان نیز به دلیل ازدحام و مشکلات پیش آمده، نتوانستند در ورزشگاه حضور پیدا کنند.

وی در خصوص برخورد با بانوان نیز گفت: استقبال گسترده مردم برای دیدن این دیدار سبب هجوم و ازدحام جمعیت شده و اتفاقاتی به واسطه این موضوع رخ داد، که اکنون در حال بررسی است.

فدراسیون فوتبال: تغییر شرایط ورود بانوان بحران‌ساز شد

فدراسیون فوتبال نیز در پاسخ به انتقادات صورت گرفته، بیانیه ای صادر کرده و در آن نوشت: ۷۲ ساعت قبل از مسابقه بر اساس کلیه مذاکرات و هماهنگی های صورت گرفته، مقرر بود این بازی بر اساس پروتکل و مصوبات ستاد کرونا بدون تماشاگر برگزار شود، با این وجود و در شرایطی که شهر مقدس مشهد برای نخستین بار میزبانی از یک مسابقه ملی رسمی را بر عهده داشت، تغییر شرایط و حضور تماشاگران موضوعات و اتفاقات تازه ای را رقم زد به شکلی که حتی نمایندگان کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا از تغییر روند برگزاری بازی و حضور تماشاگران در این مسابقه اظهار تعجب کردند.

در این بیانیه در خصوص ورود بانوان نیز آمده است: در این موقعیت و با توجه به محدودیت زمانی، بلیت فروشی با رعایت ضوابط و پروتکل ها و وارد کردن کلیه تماشاگران به ورزشگاه با مشکلات و سختی های ویژه ای همراه بود، با این وجود ورود بانوان در چنین موقعیتی، بدون فراهم بودن زمینه و بسترهای لازم همچنین پیش بینی و امکان بلیت فروشی، غیرممکن و بحران ساز به نظر می رسید.

این بیانیه ادامه داده است: فدراسیون فوتبال بارها از طریق بلیت فروشی برخط و با پیش بینی مسیرها و جایگاههای مجزا، زمینه حضور بانوان را در ورزشگاه آزادی بدون هیچ مشکلی مهیا نمود با این وجود در این فاصله کوتاه و در نخستین تجربه رسمی و بین المللی شهر مشهد امکان پیش بینی و فراهم سازی شرایط مساعد برای ورود بانوان به ورزشگاه و فراهم ساختن امکان ورود امن و نیز تعبیه دروازه های ورودی مناسب، امکانات مورد نیاز و جایگاه وِیژه وجود نداشت و حتی چرخه فروش بلیت در بخش آقایان نیز به دلیل مهلت کوتاه اعلام شده، با مشکلات و نواقص متعدد و به سختی در فاصله سه روز به انجام بازی، اجرایی شد.

بر همین اساس هیچ کدام از مسوولان فدراسیون فوتبال از بانوان علاقه مند به فوتبال برای خرید بلیت تماشای این مسابقه در شهر مقدس مشهد دعوت به عمل نیاورده و حتی تلاش هایی که برای حضور بانوان در ورزشگاه صورت گرفت با هدف ارائه بلیت رایگان و مشروط بر فراهم سازی شرایط و زیرساخت های مناسب بود، که محقق نشد.

این فدراسیون اخبار منتشر شده در خصوص ممانعت از ورود اشخاص دارای بلیت، اعم از آقایان و بانوان را غیر واقعی خوانده و افزود: در حالی که در اطلاعیه و اخبار مختلف از فوتبال دوستان عزیز درخواست شد بدون تهیه بلیت و به شکل قانونی با ثبت و ورود اطلاعات صحیح در اطراف ورزشگاه حاضر نشوند، متاسفانه هزاران نفر از آقایان و بانوان فوتبال دوست بدون در اختیار داشتن بلیت در اطراف ورزشگاه حضور یافته و خواستار ورود به ورزشگاه بودند که این اتفاق موجب بروز اتفاقات و مشکلات مختلف و متعددی شد.

در ادامه بیانیه فدراسیون فوتبال آمده است: بر اساس بانک اطلاعاتی سامانه بلیت فروشی، تنها ۹ نفر از بانوان در این سامانه اقدام به خرید بلیت در بخش جایگاه آقایان کرده بودند که حداکثر طی ۴۸ ساعت وجوه دریافت شده به این اشخاص بازگردانده خواهد شد. برخی دیگر از موارد ثبت شده با کد ملی و اسامی نادرست نیز مصداق تخلف و ثبت اطلاعات غیر واقعی به شمار می رود که با توجه به انطباق نداشتن اطلاعات وارده با کارت شناسایی ملی، بلیت های دریافت شده به این صورت نیز فاقد اعتبار است.

دادستان کل کشور: چرا ابتدا تدبیر نکردند

با بالا گرفتن انتقادات در سطح ملی، دادستان کل کشور درباره وقایع دیروز حاشیه بازی فوتبال ایران و لبنان در مشهد در گفت و گویی اظهار داشت: گزارش این اتفاق به ما رسیده است اما نکته‌ای که وجود دارد این است که اولا مسوولان باید تدبیر می‌کردند اگر جایگاه مناسب برای خانم‌ها بوده و شرایط به گونه ای بوده که می‌توانستند برای آنها بلیت بفروشند قطعا باید متناسب با آن، ظرفیت و جایگاه مناسب پیش بینی می‌کردند و اگر شرایط مهیا نبوده و امکان حضور خانم‌ها در ورزشگاه وجود نداشته است، از ابتدا باید تدبیر کرده و بلیت نمی‌فروختند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری اضافه کرد: اینکه ابتدا بلیت بفروشند و بعد مانع شوند قابل قبول نیست بنابراین اقدام را به هیچ وجه قابل قبول و تایید نمی‌دانم و نه تنها عذرخواهی کافی نیست بلکه باید وجوه دریافتی به افراد آنها بازگردانده شود و عذرخواهی به صورت جدی صورت گیرد.

وی اضافه کرد: ظرفیت ورزشگاه و جایگاه پیش بینی شده برای خانم‌ها مشخص است که باید مدیریت می کردند و از نظر من این اتفاق نشانگر ضعف مدیریت است.

دادستان کل کشور تصریح کرد: به سهم خودم با اینکه جزو وظایف ما هم نبوده است از خانم های محترم عذرخواهی کرده و پوزش می طلبم زیرا نفس کار خوب نبوده است و امیدواریم دیگر شاهد این نقواص و ضعف ها نباشیم.

دستور رئیسی برای پیگیری موضوع

به گزارش ایرنا، با حواشی پیش آمده در مسابقه فوتبال دیروز در مشهد و به خصوص پشت گیت های ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد در خصوص فرآیند فروش بلیت، عدم رعایت پروتکلهای بهداشتی ابلاغی ستاد کرونا در رعایت سقف مجاز تماشاچیان و تضییع حقوق برخی از شهروندان که برای تماشای مسابقه، بلیت تهیه کرده بودند، رییس جمهور، وزیر کشور را برای بررسی دقیق موضوع، انجام اقدامات لازم و ارائه گزارش موظف نمود.

تمام این رویدادها در حالی است که امروز رییس جمهور به همراه هیات دولت هجدهمین سفر استانی خود را از خراسان رضوی آغاز می کند و به نظر می رسد رسانه ها پیگیر اقدامات وزیر کشور در این باره خواهند بود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پانزده + پانزده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن