دانش و فناوریزندگی

توسط یک دانشجوی مشهدی؛ دستگاه استخراج عسل بااستفاده از انرژی خورشیدی ساخته شد

کد خبر : 20737

یک دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه فردوسی مشهد با توجه به زمینه و امکانات مناسب زنبورداری و همچنین فراهم بودن منابع خورشیدی در ایران موفق به ساخت دستگاه استخراج کننده عسل به کمک انرژی خورشیدی شد.
به گزارش صبح مشهد به نقل از ایرنا، محمد عباسپور که دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک بیوسیستم گرایش انرژیهای تجدید پذیر دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد است روز شنبه در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به علاقه ای که از دوران دانش آموزی به ماشین آلات کشاورزی داشتم و همچنین با آشنایی با تعدادی از زنبورداران و مشاهده مشکلات آنها سعی در ساخت دستگاهی برای کاهش مشکلات آنها کردم.
وی افزود: بر همین اساس در قالب پایان نامه دوره کارشناسی ارشد تصمیم به ساخت این وسیله گرفتم و مدت شش ماه وقت صرف ساخت آن کردم.
او ادامه داد: به هنگام استخراج عسل از کندو بیشتر مومها شکسته می شوند و سپس زنبورها برای بازسازی آن نیاز به استفاده بیشتر از عسل دارند و برای ساخت هر یک کیلوگرم موم، نیاز است تا زنبورها بین ۱۰ تا ۱۲ کیلوگرم از عسل تولیدی را به مصرف برسانند لذا اگر موم ها کمتر دچار شکست شوند عسل بیشتری برای زنبوردار باقی می ماند.
این دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در نمونه برقی این دستگاه برای استخراج عسل نیاز است تا کندوها به محل مناسب که دارای برق باشد منتقل شوند و این جا به جایی باعث استرس به زنبور خواهد شد همچنین بعضی از زنبورداران با بردن دستگاه موتور برق به زنبورستانها عمل استخراج عسل را انجام می دهند که این دستگاهها با تولید سر و صدا وهمچنین دود زیاد باعث آلودگی محیط زیست می شوند.
عباسپور افزود: برهمین اساس و با توجه به علاقه کشاورزان و زنبورداران به استفاده از دستگاههای برقی، سیستمی در نظر گرفته شد تا دستگاه به گونه ای طراحی شود تا با استفاده از انرژی نور خورشید و در محل زنبورستان، عمل استخراج عسل با کمترین خسارت انجام شود.
وی ادامه داد: در این روش با توجه به حرکت یکنواختی که در دستگاه وجود دارد بیش از ۹۰ درصد عسل تولید شده بدون شکست موم از قابها تخلیه می شود.
این دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: ساخت این دستگاه در صورت فراهم بودن امکانات کمتر از یک هفته طول می کشد و نمونه اولیه آن حدود ۲۰ میلیون ریال هزینه در بر داشته است که در صورت تولید انبوه آن زمان ساخت و هزینه کمتر خواهد شد.
عباسپور با اشاره به وجود تقاضا برای خرید این دستگاه در بازار گفت: این دستگاه مورد نیاز بیشتر زنبورداران خرد است و به همین دلیل دارای بازار خوبی است ضمن آن که به جای کمی نیازدارد.
لازم به ذکر است که این دانشجو پایان نامه کارشناسی ارشد خود را نیز به همین موضوع اختصاص داد و توانست از آن با عنوان ‘ توسعه و ارزیابی دستگاه استخراج ‌کننده‌ فتوولتائیک عسل’ با موفقیت دفاع کند.
استان خراسان رضوی دو هزار و ۵۰۰ نفر زنبوردار و تعداد ۲۵۰ هزار کلنی زنبور عسل دارد و سالیانه دو هزار تن عسل و دیگر محصولات عسل شامل ژل رویال ، بره موم، گرده گل و موم در این استان تولید می شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

13 − 6 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن