زندگیمشهد 2017هویت مشهدپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنوی

رئیس دپارتمان زبان فارسی دانشگاه آنکارای ترکیه؛ شاهنامه پیوند دهنده ایران و اسلام است

کد خبر : 20709

رئیس دپارتمان زبان فارسی دانشگاه آنکارای ترکیه گفت: فردوسی با خلق اثری همچون شاهنامه باعث پیوند میان ایران و اسلام شد.
به گزارش ستاد خبری همایش بین المللی شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم، پرفسور ییلدیریم، رئیس دپارتمان زبان فارسی دانشگاه آنکارای ترکیه، صبح امروز ۲۳ اردیبهشت ماه، در مراسم افتتاحیه این همایش که در تالار شهر برگزار شده بود، اظهار کرد: فردوسی از زمانی که به کسب دانش می پرداخت به داستان نیز علاقه مند بود و همین عامل باعث شد تا شاهنامه را بسراید و ۳۰ سال از عمر خود را در این راه صرف کند.
وی با بیان اینکه فردوسی جدای از جنبه شعری، در بسیاری از حوزه های نیز تخصص داشت، ادامه داد: شاهنامه افسانه نیست بلکه فردوسی در این اثر شگرف همه تلاش خود را برای گرداوری مطالبی کرده که همه جنبه های زندگی فردی و اجتماعی انسان ها را در بر می گیرد.
پرفسور ییلدیریم با اشاره به اینکه فردوسی به سبب منش ایرانی و اسلامی خود با آداب و آیین های ایرانی آشنایی بسیاری داشت، گفت: فردوسی در شاهنامه نشان داد که جهان بینی شعری دارد و همین عامل باعث شد تا بتواند منظومه شعری که سرشار از خرد و حکمت است را بسراید.
رئیس دپارتمان زبان فارسی دانشگاه آنکارای ترکیه تصریح کرد: فردوسی خرد را سرچشمه و سرمایه همه خوبی ها می داند و معتقد است که ادم با خرد نیک و بد را از هم باز می شناسند.
وی ادامه داد: فردوسی در شاهنامه به خوبی توانسته مباحث اخلاقی را شرح و تبیین کند، پرهیز از شتاب، بردباری، نرمی و شناخت ارزش و جایگاه دیگران از جمله مطالبی است که فردوسی به آن پرداخته است.
پرفسور ییلدیریم افزود: فردوسی در شاهنامه فرهنگ ایران پیش از اسلام با فرهنگ ایران پس از اسلام پیونده داده است. در نبود فردوسی و شاهنامه، ادبیات فارسی زنده نمی ماند.
رئیس دپارتمان زبان فارسی دانشگاه آنکارای ترکیه گفت: فردوسی در هنگامی که زبان دانش و ادبیات، زبان عربی بود پا به میدان توسعه زبان فارسی گذاشت. فردوسی با سرودن شاهنامه توانست زبان فارسی را بست و گسترش دهد.
وی با بیان اینکه شاهنامه بزرگترین اثر ادبی به زبان فارسی است، اظهار کرد: باعث افتخار است که شاهنامه فردوسی را ترجمه کرده ام، فردوسی زبان فارسی را جان بخشید و در هیچ زمانی شاعری نخواهد توانست که جای فردوسی را بگیرد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 + 11 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن