اخبار مهممشهد 2017هویت مشهدپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنوی

در نشست خبری ‘همایش بین المللی شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم’ مطرح شد؛ شاهنامه پیوند دو عنصر مذهبی و ملی است

کد خبر : 20639

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: طرح تفصیلی منطقه تاریخی توس، بستری برای توسعه فضاهای امکان سنجی شده در بخش گردشگری فراهم می‌ آورد.
به گزارش صبح مشهد، ابوالفضل مکرمی فر روز شنبه در نشست خبری ‘همایش بین المللی شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم’، افزود: طرح پردیس توس به وسعت ۳۲ هکتار براساس تفاهم‌ نامه بین این اداره کل و شهرداری مشهد اجرایی شده و پس از اتمام مطالعات قرارداد واگذاری آن به شهرداری منعقد می‌ گردد.
وی اظهار داشت: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی پهنه ای گسترده برای واگذاری به شهرداری پیشنهاد کرده تا برای احیای ارگ ‘کهن دژ’ اقدام شود و اقدامات زیرساختی متناسب با منطقه صورت گیرد.
وی گفت: همچنین مکان‌ یابی برای احداث دانشگاه در شهر توس انجام شده و طرح آن توسط مشاور در دست تهیه است.
مکرمی فر افزود: احداث جلوخان فردوسی با مشارکت شهرداری و اعتبار ۱۲۰ میلیارد ریال اجرایی شده که در روز بزرگداشت فردوسی به بهره برداری می رسد.
وی اظهار داشت: طرح برج و باروی توس به طول هفت کیلومتر و اعتبار ۳۲ میلیارد ریال پاییز پارسال آغاز شده و در سفر هیات دولت به مشهد نیز ۹۰ میلیارد ریال برای آن تصویب شد که در صورت تخصیص این طرح به سوی دروازه رزان ادامه پیدا خواهد کرد.
وی گفت: عمارت چهار برج به وسعت پنج هزار مترمربع و اعتبار ۱۰ میلیارد ریال با مشارکت شهرداری اجرایی شده که در روزهای آینده بهره ‌برداری می شود.
مکرمی ‌فر افزود: همایش بین المللی شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم ابداعی است که ما را با دریچه‌ ای از کتاب بزرگ شاهنامه آشنا کند، فردوسی تنها مختص به یک منطقه نیست و فراتر از مرزهای جغرافیایی نقش‌ آفرینی کرده است.

* پیوند دو عنصر مذهبی و ملی
معاون شهردار و رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد نیز در این نشست گفت: یکی از ظرفیت‎ های بزرگ مشهد علاوه بر مضجع منور رضوی، آرامگاه فردوسی و توس است و به دنبال این هستیم که این دو عنصر مذهبی و ملی را به عنوان ظرفیت ‎های بزرگ حوزه ادبیات و گردشگری به هم پیوند دهیم تا مشهد را در سطح ملی و بین ‌المللی به جهان معرفی کنیم.
مهدی زارعی افزود: با توجه به بحران هویتی که گریبانگیر جوامع بشری است، ملتی می ‎تواند بقای خود را تضمین کند که هویت خود را حفظ نماید.
وی اظهار داشت: ادبیات هر ملت مهم ‎ترین میراث فرهنگی آن کشور است، فردوسی یکی از بزرگترین شاعران ایران و جهان محسوب می‎شود و شاهنامه کتاب ضد غوغا و ضد تفاخر است.
وی گفت: انتشار دانش و یافته ‎های نو در باره شاهنامه و فردوسی و ماهیت توس، تاکید بر نقش گسترده شاهنامه و شخصیت برجسته فردوسی در سطح ملی و بین ‎المللی و تاکید بر اشتراکات هویتی در کشورهای همسایه و ایران از اهداف برگزاری این همایش است.
زارعی افزود: توجه به توس به عنوان خاستگاه حماسه های ایران زمین، ارتباط با صاحبنظران و دغدغه مندان حوزه ادبیات فارسی و خراسان شناسی، جذب توجه بین المللی به فرهنگ شاهنامه و فردوسی و گسترش آموزه های اخلاق مداری و دادورزی از دیگر اهداف برگزاری این همایش می باشد.

۳۲۰ مقاله به دبیرخانه همایش شاهنامه در گذر جاده ابریشم ارسال شد
دبیر علمی همایش بین‌ المللی شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم هم گفت: ۳۲۰ مقاله و چکیده مقاله از کشورهای مختلف به دبیرخانه این همایش ارسال شده که ۴۹ مقاله خارجی از ۲۱ کشور جزو مهمترین مقالات به شمار می رود.
علیرضا قیامتی افزود: فراخوان همایش از مرداد ماه سال گذشته انتشار یافته و به تمام مراکز پژوهشی و دانشگاهی ایران و ۵۲ کشور ارسال شده است.
وی اظهار داشت: پیوند شاهنامه با مسائل جهانی از اهداف برگزاری این همایش است زیرا جایگاه شاهنامه در درجه نخست جایگاه جهانی و انسانی است.
وی با تاکید بر اینکه بخش جهانی و برندینگ شاهنامه مورد غفلت واقع شده است گفت: وجه همه جانبه ‌گرایی شاهنامه را نادیده گرفته ‌ایم، در حالی که شاهنامه اثر جهانی است و گفتار و اندیشه فردوسی فارغ از ملیت و دین است.
قیامتی افزود: حماسه ‌های شاهنامه با هیچ حماسه دیگر قابل قیاس نیست، شاهنامه اثری است که با ستایش خرد آغاز می شود و هیچ کتاب و اثر فرهنگی به اندازه شاهنامه در جاده ابریشم موثر نبوده است.
وی با تاکید بر اینکه جهان بینی شاهنامه به فراموشی سپرده شده است اظهار داشت: در این همایش در پی تقویت این آرمان هستیم تا تمام دنیا بفهمد که فردوسی برای همه فرمانروایان منشور شهریاری و فرمانروایی نوشته است.
وی گفت: حضور سفیران کشورهای افغانستان، هندوستان، آذربایجان، ترکیه، گرجستان، قزاقستان، لهستان، انگلستان، اسپانیا در این همایش قطعی شده است.
معاون گردشگری و زیارت سازمان اجتماعی، فرهنگی شهرداری مشهد نیز در این نشست گفت: همزمان با مراسم آغاز همایش بین‌ المللی شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم، از آثار بزرگترین تندیس ساز حماسی روسیه نیز رونمایی خواهد شد.
نرگس شالچیان افزود: رونمایی از آثار برجسته مجسمه ساز روسی، استاد فئوفانوف، رونمایی از فرش بافته شده توسط هنرمند ایرانی با مفهوم هفت خان فردوسی و نمایشگاه ‘قاب ‌های سنگی صلح’ با مفهوم بومی و خطاطی اثر استاد صالحی از جمله ویژه برنامه ‌های این مراسم خواهد بود.
وی اظهار داشت: اهدای نشان فردوسی به فرهیختگان ادبیات و شعر فارسی و رونمایی از نسخ خطی و چاپی مرتبط با شاهنامه از قرن ۱۰ تا پایان دوره قاچار از دیگر برنامه های این همایش است.
رئیس همایش بین ‎المللی شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم نیز در این نشست گفت: این همایش قدم آغازین برای بین‌المللی کردن اندیشه ‌های شاهنامه است.
محمدجعفر یاحقی افزود: خراسان با وجود بارگاه حضرت امام رضا (ع) ظرفیت معنوی خاص خود را دارد و با وجود آرامگاه فردوسی دارای ظرفیت گردشگری و ملی و فرهنگی است و ما با این دو بال حرکت می کنیم که این دو ظرفیت در کمتر شهری پیدا می ‎شود.
وی با اشاره به برگزاری تئاترهای مختلف در کشورهای دنیا اظهار داشت: چرا اینجا تئاترهای مختلف شکل نگیرد و حرکت فرهنگی در این زمینه نباشد؟
وی گفت: شاهنامه که پرچم زبان فارسی را افراشته نگاه داشته است، تنها یک کتاب تاریخی داستانی نیست بلکه منشور فرهنگی است که همه ابعاد تاریخی و سیاسی سرزمین ایران و سرزمین‎ های مجاور را نمایش داده است.
همایش بین‌المللی شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم ۲۳ تا ۲۵ اردیبهشت ماه در تالار شهر مشهد برگزار می شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن